نماد اعتماد

فیبر چند حالته و تک حالته

فیبر نوری چند حالته و تک حالته چیست ؟

حالت تک در مقابل فیبر چند حالته: تفاوت چیست؟

قبل از اینکه موضوع خود را شروع کنیم، Single Mode vs Multimode Fiber، بیایید نگاهی به کابل های FO داشته باشیم. کابل فیبر نوری ستون فقرات تقریباً تمام ارتباطات شهری و شهری را تشکیل می دهد. از یک یا چند رشته شیشه ای برای انتقال پرتوهای نور در مسافت طولانی استفاده می کند - که ما را قادر می سازد تا حد امکان به سرعت نور نزدیک شویم.

این نور به همان سرعتی که در خلأ از شیشه عبور می کند، نمی رود – اما همچنان بسیار سریع حرکت می کند، به همین دلیل است که در زیرساخت لایه 1 که اینترنت را تشکیل می دهد بسیار ارزشمند و گسترده شده است.

در متن Single ModevsMultimode Fiber ما نگاهی دقیق‌تر به تفاوت‌های این دو نوع فیبر نوری و مزایا و معایب خواهیم داشت.

کابل فیبر نوری تک حالته چیست؟
کابل فیبر تک حالته یا کابل مونو مد نوعی ارتباط فیبر نوری است. این شامل یک هسته با قطر 9 میکرون از رشته های شیشه ای است که تنها یک حالت نور را امکان پذیر می کند.این باعث می شود کابل با تاخیر کم و توان عملیاتی بالا با تضعیف سیگنال بسیار کم به دلیل عدم وجود حالت های رقابتی نور.این هسته کوچک از نظر تئوری پهنای باند بی حد و حصری را امکان پذیر می کند که فقط توسط قدرت گیرنده و فرستنده در هر انتهای آن محدود می شود.

  • حالت تک برای چه مواردی استفاده می شود؟

حالت تک برای ارسال سیگنال در فواصل دور استفاده می شود - تا 100 کیلومتر تا زمانی که سیگنال نیاز به تقویت مجدد داشته باشد.این آن را در برنامه های WAN که به سیگنال نیاز دارند تا مسافت های بیشتری را با بارهای بالاتری نسبت به سایر رسانه ها مدیریت کنند، ایده آل می کند.

  • کابل فیبر نوری چند حالته چیست؟

کابل فیبر نوری چند حالته همتای Single Mode در کابل های فیبر نوری است. هسته یک کابل Multimode بسیار بزرگتر است و به چندین حالت نور اجازه می دهد تا به طور همزمان از طریق کابل عبور کند.این بدان معناست که سیگنال‌ها به دلیل تداخل حالت‌های مختلف نور که با یکدیگر رقابت می‌کنند، باید مسافت کوتاه‌تری را طی کنند.

  • فیبر چند حالته برای چه استفاده می شود؟
    فیبر چند حالته در موقعیت‌هایی استفاده می‌شود که نیازی به دسترسی دور و مراقبت برای تضعیف ندارند که Single-Mode در آن برتری دارد.

بنابراین، بیشترین کاربرد را در محیط های LANدارد که در آن مقادیر زیادی از پهنای باند باید در فواصل کوتاه زیادی جابجا شود - مانند برنامه های NAS یا پایگاه داده.

حالت تک در مقابل فیبر نوری چند حالته: تفاوت ها
کابل های فیبر تک حالته معمولاً از هسته ای استفاده می کنند که قطر آن فقط 9 میکرومتر است - کوچکتر از موی انسان.

از آنجایی که تنها یک حالت نور از این هسته عبور می‌کند، تضعیف سیگنال حداقل است و مقادیر بزرگ‌تری از داده‌ها می‌توانند بدون نگرانی از دست دادن سیگنال بیشتر حرکت کنند.

Multi Mode Fiber میزبان یک هسته بزرگ‌تر است – معمولاً 50 میکرومتر برای کابل‌های جدیدتر و 62.5 میکرومتر برای قالب‌های چند حالته قدیمی‌تر.

حالت‌های مختلف نور این نوع هسته را به پایین منتقل می‌کنند – و بنابراین ترافیک بسیار بیشتری در داخل این کابل‌ها وجود دارد. به این ترتیب، کاهش بیشتری را متحمل می شود

حالت تک در مقابل چند حالته: چگونه بفهمم کدام کابل فیبر نوری دارم؟
استاندارد TIA-598C
که توسط انجمن صنعت ارتباطات تنظیم شده است، سابقه ای را برای کابل های فیبر نوری با کد رنگی فراهم می کند.

به طور سنتی، کابل های Single Mode زرد هستند، در حالی که کابل های Multi Mode می توانند نارنجی یا آبی باشند. کابل ها را می توان با شماره مدل روی ژاکت کابل نیز شناسایی کرد.

آیا می توانید فیبر چند حالته و تک حالته را با هم ترکیب کنید؟
خیر. مانند هر نوع کابل دیگری، اختلاط مستقیم دو فرمت مختلف کار نخواهد کرد - کابل ها می توانند با استفاده از سوئیچ شبکه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، اما ممکن است به هم متصل نشوند.

  • سرعت کابل فیبر نوری چند حالته چقدر است؟

فیبر چند حالته بهتر است در فواصل کوتاه استفاده شود، زیرا تضعیف سیگنال در فاصله زیاد می شود.حداکثر 10 گیگابیت در ثانیه تا 550 متر قابل دستیابی است، اما پس از آن، ظرفیت داده شروع به کاهش می کند.ظرفیت گیگابیت به 1000 متر می رسد و 100 مگابیت هنوز تا 2 کیلومتر قابل مدیریت است.

  • سرعت فیبر نوری تک حالته چقدر است؟
    پهنای باند فیبر نوری Single Mode از نظر تئوری بی حد و حصر است و هر سال در شرایط آزمایشگاهی مرزها تغییر می کند.همه چیز به ظرفیت فرستنده و گیرنده و استاندارد و کیفیت کابل بستگی دارد. بالاترین ظرفیت فیبر تجاری Single Mode اکنون 100 گیگابیت بر ثانیه است.
  • فاصله فیبر تک حالته در مقابل چند حالته: 200 کیلومتر یا 1000 متر
    فیبر Single Mode می تواند تا 200 کیلومتر برسد. با این حال، چند حالته به دلیل افزایش میرایی که متحمل می‌شود با مشکل مواجه می‌شود - در نتیجه کاربردهای عملی را با استفاده از کابل‌های چند حالته با نام OM4 به 1000 متر محدود می‌کند.
  • سرعت کابل کشی فیبر نوری
    فیبر Single Mode فقط به دلیل ظرفیت گیرنده و گیرنده محدود می شود، زیرا فقط به یک حالت نور اجازه عبور در هر زمان می دهد.

از طرف دیگر حالت چند حالته توسط حالت نور محدود شده است، بنابراین حداکثر پهنای باند آن در حال حاضر 28000MHz*km است که یکی از فیبرهای OM5 است.

مزیت استفاده از فیبر تک حالته نسبت به فیبر چند حالته چیست؟
Single Mode Fiber تضعیف سیگنال بسیار کمتری را در مسافت ارائه می دهد - این به تنهایی به آن اجازه می دهد تا داده ها را بسیار بیشتر و به طور بالقوه در مقادیر بیشتر حمل کند.

  • انواع کابل های فیبر نوری
    7 نوع مختلف کابل فیبر وجود دارد. OS1 و OS2 هر دو نوع فیبر Single Mode هستند. کابل های OM چند حالته هستند و به ترتیب OM1، OM2، OM3، OM4 و OM5 هستند.

دو نوع فیبر نوری تک حالته

OS1 معمولاً برای برنامه های داخلی استفاده می شود - به عنوان مثال، ممکن است دو ساختمان را در یک محوطه دانشگاه به هم وصل کنید. حداکثر مسافت موثر 10 کیلومتر و سرعت آن بسته به طول کابل از 1 گیگابیت بر ثانیه تا 10 گیگابیت در ثانیه است.

OS2، در مقابل، برای برنامه های کاربردی در فضای باز استفاده می شود، جایی که فاصله های بیشتر از OS1 می تواند مدیریت کند. کابل های فیبر OS2 می توانند تا 200 کیلومتر طول داشته باشند و بسته به طول، بارهای داده تا 100 گیگابیت بر ثانیه را حمل می کنند.

پنج نوع فیبر نوری چند حالته

  • OM1 یک قالب کابل فیبر چند حالته منسوخ شده است. قطر آن 62.5 میکرون است و تنها کابل MultiMode با این قطر ضخیم تر است. می تواند تا 10 گیگابیت بر ثانیه دست یابد، اما فقط در فاصله 33 متری قبل از اینکه از دست دادن سیگنال خیلی زیاد باشد.
  • OM2 فرمت چند حالته بعدی است و اکنون تنها 50 میکرون عرض دارد. می تواند به سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه تا 82 متر برسد.
  • در حالی که این کابل چند حالته بهبود یافته است، همچنان از چراغ‌های LED برای ارسال نور از طریق کابل استفاده می‌کند - در نتیجه مسافت‌های کوتاه‌تری نسبت به کابل‌های بهینه‌سازی لیزری بعدی ایجاد می‌شود.
  • OM3 اولین کابل Multi Mode است که از لیزر برای ساطع نور کابل استفاده می‌کند و قدرت سیگنال را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد و تضعیف آن را در مسافت کاهش می‌دهد. سرعت انتقال داده 100 گیگابیت بر ثانیه تا 70 متر و 10 گیگابیت بر ثانیه تا 300 متر را پشتیبانی می کند.
  • OM4 یک نسخه بهبود یافته از کابل فیبر OM3 است. این کابل که به اختصار «بهینه‌سازی لیزری» نامیده می‌شود، سرعت انتقال داده 100 گیگابیت بر ثانیه تا 150 متر و 10 گیگابیت بر ثانیه تا 550 متر را دارد.
  • OM5 جدیدترین نسخه کابل فیبر Multi Mode است. OM5 توان عملیاتی داده را با سرعت بسیار بالایی بهبود می بخشد.
  • یک بار، 16 جفت کابل فیبر برای دستیابی به سرعت 400 گیگابیت در ثانیه طول کشید - اما با کابل های OM5، فقط به 4 جفت نیاز دارید!
  • این امر با استفاده از فناوری جدیدی به نام مولتی‌پلکسی تقسیم طول موج کوتاه یا SWDM4 به این مهم دست می‌یابد.
  • این 4 طول موج نور را به همان کابل می فرستد و توان عملیاتی را تا حد زیادی افزایش می دهد. به این ترتیب، شما می توانید یک خط فیبر OM5 را به عنوان چهار کابل OM4 در یک تصور کنید.

سیستم عامل در پچ کابل های فیبر نوری به چه معناست؟
نام سیستم عامل نشان دهنده یک هسته Single Mode است که برای فواصل طولانی در نظر گرفته شده است. این تک حالت نور هنگام حرکت نور دیگری برای رقابت با آن ندارد - به این معنی که با تضعیف سیگنال کمی روبرو می شود و می تواند بسیار دورتر سفر کند.

OM در کابل های فیبر نوری به چه معناست؟
نام OM به ما می گوید که کابل یک هسته چند حالته است که برای مسافت های کوتاه تر استفاده می شود.

حالت‌های متعدد نوری که در همان هسته حرکت می‌کنند، اطمینان می‌دهند که نویز بی‌اهمیتی وجود دارد که می‌تواند بین سیگنال‌ها پخش شود. این محدوده و نرخ داده یک کابل چند حالته را محدود می کند.

سرور هاستینگ

تفاوت فیبر OM و OS چیست؟
نام های OS و OM Fiber به سادگی به ما می گویند که کابل از چه نوع هسته ای استفاده می کند. OS مخفف Optical Singlemode - یک هسته تک حالته است که برای فواصل طولانی استفاده می شود.

OM، برعکس، مخفف Optical Multimode است - یک هسته چند حالته که برای فواصل کوتاهتر در نظر گرفته شده است.

Singlemode در مقابل Multimode: از کدام کابل فیبر نوری باید در رک استفاده کنم؟
فن آوری های Single Mode و Multi Mode Fiber به طور کامل قابلیت ارتباطات جهان را متحول کرده است.

اینکه کدام نوع کابل را باید استفاده کنید کاملاً به نیازها و بودجه شما بستگی دارد، اما اگر به ارتباطات پرتوان نیاز دارید، فیبر مطمئناً ارزش بررسی را دارد!

PATCHBOX: مدیریت کابل با کابل‌های فیبر نوری تخت
PATCHBOX ما نه تنها با کابل‌های Cat.6a، بلکه با کابل‌های فیبر نوری نیز در دسترس است - تنها کابل‌های فیبر نوری قابل جمع شدن تخت برای رک‌های شبکه در بازار.

دیگر خبری از کابل‌های درهم‌تنیده، جریان هوای بهتر، امنیت فناوری اطلاعات بالاتر، زمان‌های خرابی کوتاه‌تر، نصب و نگهداری سریع‌تر نیست. و بسیاری از مزایای دیگر با خلاقانه ترین مدیریت کابل برای قفسه های 19 اینچی.