نماد اعتماد

پردازنده سرور و کاربرد ان چبست

خرید و انتخاب پردازنده سرور اچ پی ای را در اینجا بررسی خواهیم کرد.

می توانید برای خرید پردازند ههای اورجینال سرور اچ پی در سایت ما به دنبال همه مدل پردازند هها اچ پی باشید

خرید پردازنده سرور HP

برای خرید یک سی پی یو سرور مناسب ابتدا باید به عنوان یک کاربر، کمی دانش فنی در مورد نحوه عملکرد این قطعه سخت افزاری سرور داشته باشیم. به همین دلیل ترجیح دادیم، ابتدا یک توضیح اجمالی در مورد پردازنده سرور HP ارائه دهیم.قیمت پردازنده سرور hp به CPU پردازنده یا واحد پردازش مرکزی نیز گفته می‌شود و در حقیقت مخفف عبارت Central Processing Unit است.

سی پی یو قطعه‌ای در سرور HP است که همانطور که از نامش پیدا وظیفه پردازش اطلاعات را برعهده دارد.قیمت پردازنده سرور 2650 v4 پردازنده در سرورهای نسل 10 HP در نسل دهم سرورهایش به سراغ پردازنده سری Intel Xeon Scalable رفت که از ویژگی‌های فنی فوق‌العاده‌ای بهره می‌برند.

این پردازنده‌ها در چهار دسته پلاتینیوم، گلد، سیلور و برنز قرار گرفته‌اند که هر کدام از آن‌ها تفاوت و مزیت‌هایی در قیاس با یکدیگر دارند. پردازنده‌های زیر از مهم‌ترین مدل‌های CPU در این نسل به شمار می‌آیند:

  •  Intel Xeon platinum 8280
  • Intel Xeon Gold 6248R

راهنمای خرید سی پی یو سرور اچ پی

قیمت پردازنده سرور hp

در هنگام خرید سی پی یو باید ابتدا به این نکته توجه کرد که قرار است از چه مدل سروری برای شبکه مجموعه خود استفاده کنید.

تعداد کاربرانی که به شبکه وصل می‌شوند، حجم پردازش داده‌ها در شبانه‌روز و نوع نرم‌افزارهایی که در سرور مورد استفاده قرار می‌گیرند، از موارد مهمی است که باید در نظر گرفته شود.یک پردازنده پیش از خرید باید در سه زمینه اصلی مورد بررسی قرار گیرد:سرعت کلاک: هرچه سرعت کلاک بیشتر باشد، پردازنده با سرعت بیشتری عملیات محاسبه را انجام می‌دهد.

وقتی می‌گوییم یک پردازنده دارای سرعت 2.92 گیگاهرتز و عرض بیت 32bit است، یعنی می‌تواند تقریبا 3 میلیارد واحد از تقریبا 32bit داده در ثانیه پردازش کند.قیمت پردازنده سرور 2690 v4 هسته: پردازنده تک هسته‌ای تنها می‌تواند یک برنامه را اجرا کند. بنابراین پردازنده‌های چند هسته‌ای برای پردازش سنگین و استفاده از چند نرم‌افزار مناسب‌تر است.

حافظه پنهان: وظیفه حافظه پنهان تسریع دسترسی به دستورالعمل ها و داده ها بین پردازنده و RAM می‌باشد. حافظه پنهان شامل دسته L1، L2 و L3 است.

 

قیمت پردازنده سرور hp

مدل‌های سی پی یو اینتل آن قدر متنوع است که با هر بودجه‌ای می‌توانید یک پردازنده متناسب با کار خود خریداری کنید؛ از مدلهای ارزان قیمتی نظیر Xeon E5-2650L V2 تا پردازنده‌های قدرتمندی چون Xeon E5-2699 V4 که تجربه جدیدی از سرعت و قدرت در پردازش داده ارائه میدهد.

فروشگاه دکتر اچ پی دارای کامل‌‍ترین آرشیو پردازنده‌های HP همراه با توضیحات جامع درباره جزییات فنی هرکدام از مدل‌ها می‌باشد. علاوه بر این، می‌توانید با دریافت مشاوره از کارشناسان فنی دکتر اچ پی، مناسب‌ترین انتخاب را در بین پردازنده‌های مختلفی که وجود دارد، داشته باشید.

اما یک CPU سرور چگونه این پردازش را انجام می‌دهد؟درست است که سی پی یو را مهم‌ترین بخش یک سرور یا مغز آن می‌دانند؛ اما این قطعه بدون وجود Ram سرور و دریافت اطلاعات و داده در واقع قادر نخواهد بود کاری از پیش ببرد.

حافظه موقت سرور یا همان رم سرور HP، اطلاعاتی را که کاربران به سمت سرور می‌فرستند را به صورت کدگذاری شده در اختیار پردازنده قرار می‌دهد. در این مرحله است که CPU عملیات پردازش خود را با Fetch کردن آغاز می‌کند و سپس با رمزگشایی دستورات کدگذاری صفر و یک رم، آنها را به اجرا در می‌آورد.

خرید سی سی پی یو 4210 سی پی یو سرور HP، با توجه به نسل سرورها در انواع مختلف به بازار عرضه شده‌اند که از لحاظ قدرت و قیمت دسته بندی می‌شوند. اکثر پردازنده‌های موجود در بازار توسط دو کمپانی بزرگ و نام آشنا Intel و AMD تولید می‌شوند که پردازنده‌های اینتل سهم بیشتری از بازار را در اختیار دارند.

در هنگام خرید پردازنده سرور توجه به نسل سرور به دلیل سازگاری بسیار حائز اهمیت است.سرور HP ، از محصولات یکی از بزرگترین و محبوب ترین کمپانی های تولیدکننده سرور در جهان، در نسل های جدید خود مانند سری Gen10 از 4 پردازنده نیز پشتیبانی می کند.

تفاوت CPU سرور و کامپیوتر چیست؟

حال که کمی با نحوه کار سی پی یو آشنا شدیم، سوالی که مطرح می‌شود این است که سی پی یو سرور و کامپیوترهای شخصی چه تفاوتی با هم دارند؟ یا به عبارت دیگر تفاوت پردازنده های سری زئون اینتل (Intel Xeon) با پردازنده های سیستم های معمولی خانگی (Core i) چیست؟ برای پاسخ به این سوالات باید گفت، سرور HP همان کامپیوترهای همیشه روشنی هستند که کاربران در 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته به ارسال اطلاعات و دریافت پاسخ از آنها مشغولند و پردازش این حجم از دیتا برعهده سی پی یو سرور است.

در نتیجه اولین تفاوتی که می‌توانیم بین پردازنده سرور و رایانه شخصی ذکر کنیم قدرت و سرعت عملکردی آن است.

از طرفی پردازنده سرور HP نسبت به کارایی خود دمای کمتری را تولید می‌کنند. در این پردازنده ها علاوه بر افزایش کارایی، شاهد درصد کمتری از هنگ و Crash در سرورها هستیم. کمپانی Intel با معرفی سی پی یو سرور سری زئون مقیاس پذیر نقش زیادی در افزایش کارایی سرورها نسل جدید HP ، ایفا کرده است.

نکته قابل ذکر دیگر پشتیبانی CPU سرورها از رم های دارای تکنولوژی ECC است. رم سرور با این ویژگی امکان تشخیص و تصحیح ارور قبل انتقال به پردازنده را فراهم می‌کند. تعداد هسته، فرکانس، پشتیبانی از حافظه کش در پردازنده های سرور بسیار بیشتر از پردازنده های کامپیوتر‌های شخصی است. در بین افراد مخاطب سیستم های شخصی، معمولا پردازنده های تولید شده اینتل سری Core i از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

انواع CPU سرور دست دو HP

انواع سی پی یو سرور، موجود در بازار را می‌توانید با توجه به نسل سرور و نیاز خود انتخاب کنید. پردازنده های سری زئون برند اینتل یکی از پردازنده های قدرتمند و اینترپرایزی طراحی شده برای سرورهاست. قابلیت های این سری از CPU ها، وجود چندین هسته و رشته پردازشی است. در سرورهای HP، با توجه به نسل سرور می‌توانید یکی از انواع مختلف پردازنده های Intel Xeon Scalable را انتخاب نمایید.

پردازنده های Scalable اینتل، جدیدترین نسل سی پی یو های تجاری هستند که حدود 20 سال بعد از اولین نسل این پردازنده ها به بازار عرضه شدند و امکان پشتیبانی از تعداد بیشتر هسته پردازشی را برای کاربران فراهم می کنند.

انواع پردازنده اینتل زئون سرور HP

پردازنده های زئون به چهار زیر مجموعه پلاتنیوم، گلد، سیلور و برنز تقسیم می‌شود. بالاترین رده پردازنده های سری زئون، پردازنده Platinum Intel Xeon است که برای مراکز و دیتا سنترهایی که حفظ امنیت داده‌ها برای آنها بسیار اهمیت دارد، مناسب است.پردازنده های مقیاس پذیر اینتل زئون، CPU به کار برده شده در طراحی سرورهای نسل 10 اچ پی است.

سی پی یو اینتل زئون پلاتنیوم (Intel Xeon Platinum)

بر اساس بهره گیری از فضای ابری طراحی شده است و کمپانی اینتل این CPU را با هدف استفاده در فعالیت‌های یادگیری ماشین، هوش مصنوعی، محاسبات ابری، تجزیه و تحلیل real time معرفی کرد. این مدل پردازنده Platinum Intel Xeon دارای بیشترین تعداد هسته پردازشی یعنی 28 هسته و 56 رشته (Thread) است.

پردازنده Intel Xeon Gold

دسته دیگر از CPU اینتل است که می‌توان از آن در سرورهای اچ پی استفاده کرد. سری طلایی پردازنده های اینتل، از لحاظ قدرت در گروه دوم دسته بندی می‌شوند. این سی پی یو در دو مدل های سری 5000 و 6000 به مخاطبان معرفی شده است. مدل های سری 6000 از پردازنده های رده بالا intel Xeon Gold هستند.

پردازنده Intel Xeon Silver

مدل بعدی پردازنده Scalable اینتل بوده که در کنار بازده انرژی خوب و سرعت و کارایی مناسبی را ارائه می‌دهد. این مدل نسبت به دو مدل قبل، از قیمت مقرون به صرفه تری برخوردار است.

پردازنده Intel Xeon Bronze

در سرورهای که برای مشاغل کوچک پیکربندی می‌شوند، مناسب بوده و قابلیت اطمینان قابل قبولی را ارائه می‌دهند. به عنوان جمع بندی می‌توان این نکته را در نظر داشت که، سرور نسل 10 از جدیدترین و محبوب ترین سرورهای جهان هستند، که قابلیت پشتیبانی از پردازنده های Scalable سری زئون اینتل را داشته و سرورهای پرولیانت G10 می‌توانند حداکثر کارایی و عملکرد را با وجود این پردازنده های سرور در اختیار کاربران قرار دهند.

این پردازنده سرور اچ پی  برای  خرید سرور dl380 g10  ,   سرور dl360 g10   مناسب میاشد .

نسل بندی CPU

آشنایی با نسل پردازنده های سرور می تواند به داشتن یک سرور کارآمد کمک کند. پردازنده های سرور زئون Intel ، با توجه به نسل سرور های hp ، در بازار موجود هستند. اولین سری از این پردازندها در سال 1998 به مخاطبان معرفی شد.

پردازنده های سروری زئون اینتل را می توان با توجه به نسل ارائه شده آن به صورت زیر دسته بندی کرد:

نسل اول سی پی یو سرور: دارای 8 هسته پردازشی، فرکانس در محدوده 1600 مگاهرتز نسل دوم CPU سرور: دارای 12 هسته پردازشی، فرکانس 1866 مگاهرتز نسل سوم سی پی یو سرور: دارای 18 هسته پردازشی، فرکانس 2133 مگاهرتز نسل چهارم CPU سرور: 24 هسته و فرکانس کاری 2400 مگاهرتز نسل پنجم سی پی یو سرور: آخرین نسل پردازنده اینتل زئون، CPU مقیاس پذیر زئون هستند که در چهار خانواده پلاتنیوم، گلد، سیلور و برنز عرضه شده اند. در قسمت انواع سی پی یو سرور به ویژگی آنها به طور مفصل اشاره کردیم.

پردازنده سرور اچ پی سری 2600  مناسب برای نسل 8 سرور اچ پی هست  و برای خرید سرور dl380 g8 بهترین انتخاب هست .برای خرید سرور dl380 g9  پردازنده سرور اچ پی 2600 وی 3 را باید تهیه کنید.قیمت پردازنده سرور hp با تمام این ویژگی‌ها، قیمت مناسب در کنار بازدهی و عملکرد بالا این سرور را به سروی محبوب در بین مخاطبان تبدیل کرده است.

برای خرید سرور DL380 Gen10 و استعلام قیمت آن پیشنهاد ما مراجعه به سایت ماهان شبکه ایرانیان به آدرس www.mahanshabke.com است.این شرکت که یکی از قدیمی‌ترین وارد کنندگان سرور اچ پی در ایران است، محصولات این کمپانی را به صورت اورجینال و گارانتی معتبر در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

قیمت سرور HP در کنار کیفیت و کارایی بالای تجهیزات سرور در انتخاب کاربران تأثیر گذار است. همچنین برای استعلام قیمت سرور اچ پی و سایر تجهیزات سرور کارشناسان فروش این شرکت با کمال میل در خدمت کاربران گرامی هستند.

راهنمای Intel Xeon Server – Intel Xeon Vs Intel Core CPU (Embedded Edition)

راهنمای سرور Xeon اینتل - Intel Xeon در مقابل CPU Intel Core (نسخه جاسازی شده)
پردازنده Xeon اینتل بدون شک یکی از بهترین CPU های موجود در بازار برای ایستگاه های کاری یا رایانه های سرور است. هنگام خرید یا ساخت یک ایستگاه کاری یا سرور مقاوم، پردازنده‌های Intel Xeon و Intel Core اغلب با یکدیگر مقایسه می‌شوند که برای SERVER با کارایی بالا از آنها استفاده می‌شود.

به طور خلاصه، CPU های Xeon می توانند به طور قابل اعتماد برنامه های فشرده داده را به صورت 24/7 اجرا کنند که برای سرورها و رایانه های با کیفیت بالا عالی هستند. در حالی که CPUهای Intel Core پردازنده های مقرون به صرفه با سرعت کلاک بالا هستند که تعادل خوبی برای رایانه های متوسط تا سطح بالا ناهموار است.همانطور که گفته شد، ما در این وبلاگ به بحث در مورد این دو CPU و پاسخ به برخی از مهم ترین سؤالات عمیق تر خواهیم پرداخت.

CPU Intel Xeon چیست؟ CPU Intel Core چیست؟

تفاوت بین پردازنده های Intel Xeon و Intel Core چیست؟ مشخصات و ویژگی های سرور Xeon و CPU های Core چیست؟ کدام CPU اینتل برای شما مناسب است؟

پردازنده Intel Xeon Server چیست؟
پردازنده Xeon اینتل
برای اولین بار توسط اینتل در سال 1998 توسعه و راه اندازی شد. پردازنده های Xeon برای سیستم های پرقدرت مانند سرورهای مقاوم، ایستگاه های کاری درجه صنعتی و کامپیوترهای نظامی طراحی شده اند. خط تولید Intel Xeon با هزینه بسیار بالایی ارائه می شود و عملکرد عالی را برای شرکت ها ارائه می دهد. پردازنده‌های Xeon اینتل زمانی که در محیط‌های شدید با برنامه‌های کاربردی حیاتی مستقر شوند، بسیار قابل اعتماد هستند. علاوه بر این، سرور Xeon به لطف ویژگی های غنی خود مانند تعداد هسته بالا، پشتیبانی از ECC RAM، بهره وری انرژی و غیره می تواند برنامه های فشرده داده را برای مدت طولانی اجرا کند. در حال حاضر، چهار پردازنده در خانواده Intel Xeon وجود دارد: Xeon E، Xeon D، Xeon W و Xeon Scalable که هر کدام دارای مشخصات اختصاصی برای مدیریت بارهای کاری مختلف هستند.

انواع مختلف پردازنده های Xeon اینتل

  1. Xeon E: اختصاص داده شده به سرورها و ایستگاه های کاری سطح ابتدایی
  2. Xeon D: اختصاص داده شده به سرورهای میکرو
  3. Xeon W: اختصاص داده شده به سرورها و ایستگاه های کاری قدرتمند و ناهموار

پردازنده های مقیاس پذیر زئون: برای بالاترین درجه به درجات مختلف تقسیم می شوند، برنز، نقره، طلا و پلاتین. پردازنده‌های Xeon Scalable سرورها و ایستگاه‌های کاری قدرتمند را با سایر مشخصات و قیمت‌ها تامین می‌کنند.
 پردازنده Intel Core چیست؟
پردازنده‌های Core اینتل به یک برند خانگی برای رایانه‌های رومیزی شخصی، لپ‌تاپ‌ها، رایانه‌های شخصی بازی و حتی ایستگاه‌های کاری تبدیل شده‌اند. CPUهای Core که در اواسط سال 2006 معرفی شدند، عمدتاً برای کامپیوترهای سطح متوسط طراحی و تولید می شوند.

با این حال، سری Core در دهه‌های گذشته برای تأمین مشتریان گسترده‌تر، از رایانه‌های ارزان قیمت و کم‌هزینه گرفته تا رایانه‌های شخصی بازی فشرده و ایستگاه‌های کاری قدرتمند و ناهموار، توسعه یافته است. پردازنده‌های اینتل Core به خاطر سرعت کلاک بالا، ویژگی‌های اورکلاک، گرافیک داخلی و قیمت مقرون به صرفه‌تر معروف هستند. سری Core اینتل از i3، i5، i7، i9 و Core X-Series برای مدل‌های سطح بالاتر تشکیل شده است.

انواع مختلف پردازنده های Core اینتل

  • Core i3: CPU بودجه با مشخصات اولیه
  • Core i5: CPU میان رده برای استفاده های اداری معمولی
  • Core i7: CPU قدرتمند با قدرت محاسباتی بیشتر
  • Core i9: پردازنده‌های چند هسته‌ای سطح بالا که می‌توانند بارهای کاری سخت را مدیریت کنند
  • Core X-Series: پردازنده های چند هسته ای ممتاز با مشخصات بالاتر نسبت به پردازنده های Core i9

CPU Intel Xeon در مقابل Intel Core
هنگام مقایسه اینتل زئون با پردازنده‌های مرکزی اینتل، پردازنده‌های زئون اینتل ارزش جمعی بیشتری را برای برنامه‌های صنعتی و سازمانی با داده فشرده ارائه می‌دهند. با این حال، برخی از عوامل وجود دارد که CPU های Core اینتل ممکن است با در نظر گرفتن هزینه و انواع نرم افزارهای کاربردی، مناسب تر برای برنامه های خاص سازمانی و صنعتی باشند. در زیر خلاصه ای سریع از مقایسه مشخصات و ویژگی های بین پردازنده های Intel Xeon و Intel Core ارائه می دهیم. علاوه بر این، ما بیشتر به مزایا و معایب پردازنده های Intel Core و Xeon خواهیم پرداخت.

جدول مقایسه: CPU Intel Xeon در مقابل CPU Intel Core

Specifications and Features

Intel Xeon CPU

Intel Core CPU

Winner

Clock Speed

Balance clock speedFaster clock speed

intel-core-cpu

Overclocking

Do not support overclockingSupport overclockingintel-core-cpu

Onboard Graphics

Mainly do not support onboard graphicsSupport onboard graphicsintel-core-cpu

CPU Cost

Premium price ranging from $230 to $15,000Cheaper price ranging from $100 to 600$intel-core-cpu

GHz per Dollar

Higer GHz per DollerLower GHz per Dollarintel-core-cpu

Number of CPU Cores

Up to 40 cores and 80 cores with hyperthreadingUp to 10 coresIntel-xeon-CPU

Hyperthreading

Support hyperthreadingSome don't support hyperthreadingIntel-xeon-CPU

L3 Cache Memory

More L3 cache memory up to 50MB of L3Less L3 cache memory with half L3 memory compared to XeonIntel-xeon-CPU

ECC RAM Support

Support ECC RAMDon't Support ECC RAMIntel-xeon-CPU

RAM Capacity and Bandwidth

Entry-level models support six memory channels and 768 GB of RAMHigh-End i7 and i9 models support two memory channels and 128 GB of RAM Intel-xeon-CPU

Efficiency and Longevity

Last longer under constant stress and full performanceDo not last as long as Xeon CPUsIntel-xeon-CPU

 مزیت های پردازنده های Core i9/i7/i5 اینتل

  • سرعت ساعت و اورکلاک
  • گرافیک داخلی
  • هزینه CPU و گیگاهرتز در هر دلار

سرعت ساعت و اورکلاک
CPU های Core در مقایسه با پردازنده های Xeon دارای سرعت کلاک و ظرفیت اورکلاک بالاتری هستند. پردازنده‌های Intel Core می‌توانند با اورکلاک، ولتاژ مناسب، تنظیمات صحیح BIOS و راه‌حل‌های خنک‌کننده مناسب، به سرعت کلاک بالایی دست یابند. در حالی که پردازنده های Xeon نمی توانند اورکلاک انجام دهند.

سرعت کلاک بیشتر به معنای محاسبات سریعتر CPU است، که به معنای عملکرد نرم‌تر برنامه برای نرم‌افزار مبتنی بر سرعت کلاک CPU است. قابلیت اورکلاک برای پردازنده های Core i5، Core i7 و Core i9 در دسترس است.

گرافیک داخلی
یکی دیگر از مزیت های CPU های Core اینتل نسبت به پردازنده های Xeon این است که دارای گرافیک داخلی هستند. گرافیک یکپارچه نیاز به کارت گرافیک اختصاصی اضافی برای پردازش ویدیو و تصویر را برطرف می کند. در مقابل، رایانه‌های دارای پردازنده‌های زئون به یک کارت گرافیک مجزا برای نمایش ویدیو نیاز دارند.

با این حال، گرافیک آنبرد فقط برای استفاده معمولی در دفتر مناسب است. کارت گرافیک های اختصاصی همچنان برای پردازنده های Intel Core و Xeon برای بارهای گرافیکی سنگین تر مورد نیاز است.

هزینه CPU و گیگاهرتز در هر دلار
هنگام مقایسه هزینه بین پردازنده های Core و Xeon، تفاوت می تواند از صدها تا هزاران دلار متغیر باشد. پردازنده‌های Xeon اینتل بسیار گران‌تر هستند، زیرا اغلب شامل هسته‌های بیشتری هستند، دارای فناوری‌های پیشرفته هستند و برای برنامه‌های کاربردی حیاتی بسیار قابل اعتماد هستند. به همین دلیل است که پردازنده‌های Xeon اینتل عمدتاً برای شرکت‌ها و برنامه‌های کاربردی صنعتی طراحی شده‌اند که ارزش سرمایه‌گذاری در پردازنده‌های پیشرفته را دارند. در اینجا یک مقایسه سریع قیمت برای سری Intel Core در مقابل Intel Xeon آورده شده است.

محدوده قیمت پردازنده های Intel Core:
Core i3 حدود 100 تا 200 دلار قیمت دارد
Core i5 حدود 200 تا 300 دلار قیمت دارد
Core i7 حدود 300 تا 400 دلار قیمت دارد
Core i9 و Core X-series حدود 500 تا 600 دلار قیمت دارند

محدوده قیمت پردازنده های Intel Xeon Server بسیار گسترده تر است. ارزان‌ترین پردازنده‌های اینتل زئون از حدود 230 دلار شروع می‌شوند و یکی از گران‌ترین پردازنده‌های اینتل زئون پلاتینیوم 8180، 15000 دلار قیمت دارد، که در مقایسه با سری Intel Core فاصله بسیار زیادی دارد.

چه زمانی باید به فکر تهیه CPUهای Intel Core باشید؟
برای برنامه های کاربردی سطح پایین تا متوسط که از نظر ماموریت حیاتی نیستند، CPU های Core انتخاب بسیار بهتری هستند که عملکرد تک هسته ای بهتری را ارائه می دهند و نسبت به اکثر پردازنده های Xeon هزینه کمتری دارند. پردازنده‌های Core i3 و i5 اینتل برای مرور وب، پخش موسیقی و ویدیو، سرعت راه‌اندازی سریع‌تر و حتی پشتیبانی از گرافیک 4K عالی هستند. پردازنده‌های Core i7 و i9 برای نرم‌افزارهای فشرده‌تر که به محاسبات تک هسته‌ای متکی هستند، خوب هستند و حتی برای برنامه‌های تک رشته‌ای مانند Revit و AutoCAD از برخی از پردازنده‌های Xeon پیشی می‌گیرند.

مزایای CPU های Intel Xeon Server

  • تعداد هسته‌ها و Hyperthreading
  • حافظه کش L3
  • پشتیبانی از رم ECC
  • ظرفیت RAM و پهنای باند
  • کارایی و طول عمر

 

  • تعداد هسته‌ها و Hyperthreading

هسته‌های بیشتر CPU منجر به قابلیت‌های چندوظیفه‌ای بیشتر و افزایش قدرت پردازش برای محاسبات موازی می‌شود. هسته‌های متعدد روی یک پردازنده Intel Xeon می‌توانند از برنامه‌های بسیار پیچیده از یادگیری ماشین تا دینامیک سیال محاسباتی پشتیبانی کنند. آخرین پردازنده های Intel Xeon Scalable تا 40 هسته و 80 رشته در مقایسه با پردازنده های Intel Core دارند.

علاوه بر این، پردازنده‌های Xeon از پیکربندی‌های CPU متعدد برای هسته‌های بیشتر، پهنای باند حافظه و اسلات‌های ورودی/خروجی پشتیبانی می‌کنند. در مقابل، آخرین پردازنده های نسل دهم Comet Lake اینتل با مدل های Core i9 می توانند حداکثر 10 هسته و 20 رشته در یک پردازنده واحد داشته باشند.
 

  • حافظه کش L3

حافظه های کش CPU به سه درجه تقسیم می شوند، سطح 1 (L1)، سطح 2 (L2) و سطح 3 (L3). تفاوت بین L1، L2 و L3 در این است که L1 حافظه نهان است که نزدیکترین و سریعترین حافظه به CPU است زیرا معمولاً روی خود تراشه ریزپردازنده ساخته می شود. L2 کندتر از L1 اما سریعتر از حافظه نهان L3 است.

سپس حافظه L3 یا حافظه نهان خارجی، کندترین کش است اما همچنان دو برابر سریعتر از RAM (حافظه دسترسی تصادفی) است. همه هسته‌های CPU حافظه نهان L3 یکسانی دارند، جایی که حافظه کش L3 بیشتر منجر به پردازش سریع‌تر می‌شود زیرا CPU می‌تواند سریع‌تر به داده‌های بیشتری از حافظه نهان L3 دسترسی پیدا کند. اکثر پردازنده های Xeon دارای 15 تا 30 مگابایت حافظه کش L3 و برخی با بیش از 50 مگابایت هستند که دو برابر حافظه نهان پردازنده های Core i7 است.
 

  • پشتیبانی از رم ECC

بررسی خطا و تصحیح پشتیبانی از RAM یا ECC RAM یکی از حیاتی ترین مزیت های CPU های Intel Xeon نسبت به پردازنده های Intel Core است. RAM ECC خطر بالای خراب شدن داده های حافظه را که یکی از رایج ترین علل خرابی نرم افزار است،

از بین می برد. خرابی نرم افزار آخرین چیزی است که می خواهید برای برنامه های کاربردی حیاتی رخ دهد. بنابراین، ECC RAM ثبات عملکرد سرورهای ناهموار و ایستگاه های کاری پیشرفته را تضمین می کند. رم ECC همچنین از مقادیر قابل توجهی رم نسبت به رم DDR4 پشتیبانی می کند که منجر به عملکرد نرم تر برنامه می شود.
 

  • ظرفیت RAM و پهنای باند

یکی دیگر از مزیت های بزرگ پردازنده های Xeon نسبت به CPU های Core، توانایی پشتیبانی از تراکم رم بالاتر است. در نتیجه، پایین‌ترین مدل‌های Xeon می‌توانند به راحتی از آخرین پردازنده‌های Core i7 و i9 اینتل برای ظرفیت رم و پشتیبانی از کانال حافظه بهتر عمل کنند. به عنوان مثال، نسل دهم CPU Intel CML Core i9 تا 128 گیگابایت رم و دو کانال حافظه را پشتیبانی می کند. در مقابل، یکی از ارزان‌ترین مدل‌های Xeon، پردازنده Xeon Bronze 3104، تا 768 گیگابایت رم و شش کانال حافظه را پشتیبانی می‌کند و ظرفیت و پهنای باند رم بسیار بیشتری را اضافه می‌کند.
 

  • کارایی و طول عمر

پردازنده‌های زئون اینتل، پردازنده‌های بسیار کارآمدی هستند که برای تحمل بارهای سنگین و فشرده مداوم و 24 ساعته بدون نقص ساخته شده‌اند. برای سرورهای حیاتی و کاربران ایستگاه های کاری، CPU های Xeon می توانند نسبت به پردازنده های Intel Core ارزش بیشتری برای طول عمر داشته باشند. به همین دلیل است که CPU های Intel Xeon از اورکلاک پشتیبانی نمی کنند. پردازنده‌های زئون TDP بالاتری نسبت به پردازنده‌های Core دارند، به این معنی که اگر بخواهند سرعت کلاک را بالا ببرند، خطر انقباض حرارتی یا حتی خرابی وجود دارد. به همین دلیل است که CPU های Xeon پایدارتر و کم مصرف تر هستند و برای سرورها و ایستگاه های کاری ناهموار بسیار مهم هستند.
 

  • چه زمانی باید به فکر خرید پردازنده های سرور اینتل زئون باشید؟

با وجود قیمت بالا، پردازنده‌های زئون می‌توانند برای برنامه‌های کاربردی حیاتی که در آن شرکت‌ها می‌توانند صدها هزار و حتی میلیون‌ها نفر را با حذف خطرات خرابی صرفه‌جویی کنند، ارزشش را داشته باشند. پردازنده‌های زئون نه تنها قابل اعتمادتر و بادوام‌تر هستند، بلکه از ویژگی‌های غنی‌تری نیز پشتیبانی می‌کنند که عملکرد کلی و مقیاس‌پذیری را به سطح بالاتری می‌برد. علاوه بر این، پردازنده‌های Xeon می‌توانند از برنامه‌های فشرده داده مانند یادگیری ماشین پشتیبانی کنند و حتی از مجازی‌سازی پشتیبانی کنند. پردازنده‌های Xeon پشتیبانی کامل از مجازی‌سازی زنجیره‌ای را ارائه می‌کنند که اجازه مجازی‌سازی حجم کاری سرور را می‌دهد.

اینتل در ابتدا پردازنده های Intel Xeon را برای رایانه های سرور در مراکز داده با هسته های بسیار و خطوط PCIe متعدد توسعه داد. با این حال، تقاضاهای بیشتر برای برنامه‌های محاسباتی لبه، انتقال محاسبات از ابر به محیط‌های راه دور و موبایل است. پردازش بارهای کاری محلی سازی شده نزدیک تر به حسگرها و دستگاه های اینترنت اشیا به راه حل های لبه هوشمند اجازه می دهد تا پردازش در زمان واقعی را برای برنامه های کاربردی حیاتی انجام دهند.

یکی از بالاترین درخواست‌ها برای برنامه‌های لبه هوش مصنوعی، استنتاج بلادرنگ و دید کامپیوتری برای هوش ماشینی است. یادگیری ماشینی و هوش، اتوماسیون راه حل های مختلف از جمله روباتیک، بینایی، کنترل حرکت و حتی خودروهای خودران را فراهم می کند.

یک چالش کلیدی برای مدل‌های محاسبات لبه جدید، استقرار چارچوب‌های قابل اعتماد معماری محاسباتی در نزدیکی محل تولید داده است. از نظر محاسبات لبه ناهموار، انواعی از این بارهای کاری جدید در محیط های خشن که به رایانه های مقاوم بادوام نیاز دارند که با در نظر گرفتن تعادل عملکرد و بهینه سازی قدرت طراحی شده اند، در حال تغییر هستند. امروزه، حتی طراحان نیمه هادی های پیشرو، مقادیر باورنکردنی کارایی را با پردازنده های خاصی که برای بودجه های کم مصرف اما عملکرد پردازشی باورنکردنی تعیین شده اند، بسته بندی می کنند.
 

اکنون، رایانه‌های استنتاج لبه هوش مصنوعی حتی می‌توانند از پردازنده‌های Xeon اینتل با توان طراحی حرارتی (TDP) 35 وات برای باز کردن ویژگی‌های قدرتمند Xeon برای عملکرد در سطح سرور در لبه ناهموار استفاده کنند. پیکربندی CPU Intel Xeon با 35 وات TDP به رایانه اجازه می‌دهد بدون فن باشد که دوام صنعتی را برای محاسبات لبه‌ای ناهموار ارائه می‌دهد. رایانه‌های AI Edge Inference از پردازنده‌های Xeon اینتل و شتاب‌های سخت‌افزاری ماژولار، از جمله GPU و SSD‌های NVMe پشتیبانی می‌کنند تا عملکرد و قدرت را در لبه‌های ناهموار فراهم کنند. 

کامپیوتر Edge با هوش مصنوعی مقاوم که از هر دو پردازنده Intel Xeon و Intel Core پشتیبانی می کند
رایانه استنتاج AI Edge سری RCO-6000-CML دارای عملکرد پیشرفته با پردازنده‌های نسل دهم هسته اینتل، پردازنده‌های XEON-W با چیپست W480E است. علاوه بر این، RCO-6000-CML با جدیدترین فناوری‌های پردازش، از جمله پردازنده‌های چند هسته‌ای، ذخیره‌سازی فوق سریع و شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی ساخته شده است تا پردازش بلادرنگ را به مرزهای جدید در لبه ناهموار سوق دهد.

برای خرید سرور می توانید در ماهان شبکه ایرانیان فروشگاه اینترنتی ما بهترین سی پی یو مدنظرخود را انتخاب کنید.