نماد اعتماد

رم سرور HP ECC چیست

رم سرور اچ پی چیست ؟

رم سرور hp چه کاربردهایی دارد ؟

چرا رم سرور اچ پی ECC میباشد؟

رم سرور چیست؟

به طور خلاصه، RAM (حافظه دسترسی تصادفی) حافظه کوتاه مدت یک سرور است. این به طور موقت داده های تمام برنامه ها و فرآیندهای در حال اجرا بر روی سرور را ذخیره می کند. این به CPU اجازه می دهد تا این داده ها را بسیار سریعتر از زمانی که قرار بود مستقیماً از هارد دیسک به داده ها دسترسی داشته باشد پردازش کند. حتی سریع‌ترین راه‌حل‌های ذخیره‌سازی، مانند NVMe، هنوز کندتر از RAM هستند.

پس از خاموش شدن سرور، حافظه RAM دیگر هیچ داده ای را نگه نمی دارد. به همین دلیل است که ما از درایوهای SATA و SSD برای ذخیره سازی طولانی مدت استفاده می کنیم.

 اگر اطلاعاتی برای انتقال به پردازنده، روی RAM ذخیره شود و در همین لحظه سرور خاموش شود اطلاعات از روی RAM پاک می‌شوند که به همین خاطر به آن حافظه موقتی یا فرار گفته می‌شود.

چرا رم سرور مهم است؟

دلیل اهمیت رم سرور HP

مقدار RAM تعیین می‌کند که چه تعداد فرآیند می‌تواند روی یک سرور اجرا شود، قبل از اینکه با کاهش عملکرد یا در نهایت خرابی سرور مواجه شود. هر چه سرور شما حافظه بیشتری داشته باشد، بار بیشتری را می تواند تحمل کند، که معمولا به سرعت کلی و عملکرد وب سایت بهتر است.

با این حال، اضافه کردن رم بیش از حد توصیه نمی شود زیرا سیستم ظرفیت استفاده از پتانسیل کامل خود را نخواهد داشت. بودجه ای که برای آن رم اضافی و غیر ضروری استفاده می شود، بهتر می تواند صرف سایر اجزای سرور یا طرح های تجاری شود.

حافظه سرور چگونه کار می کند؟

تمام اجزای اصلی کامپیوتر مانند CPU، RAM و هارد دیسک بر روی مادربرد نصب می شوند. مادربرد یک برد مدار چاپی با شکاف ها و کانکتورهایی برای نصب و استفاده از اجزای سرور است. این مادربرد است که این اجزا را قادر می سازد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

به طور مشابه، رم در ماژول‌های DIMM (Dual In-line Memory Module) بر روی مادربرد نصب می‌شود که به عنوان RAM stick نیز شناخته می‌شود. هنگامی که یک برنامه راه اندازی می شود، داده های آن ابتدا از واحد ذخیره سازی طولانی مدت (SDD یا HDD) روی رم بارگذاری می شود. سپس، CPU به این داده‌ها دسترسی پیدا می‌کند تا آن‌ها را با استفاده از دستورالعمل‌های کد باینری پردازش کند.

نقش RAM در پردازش داده ها ذخیره اطلاعات حاوی دستورالعمل های CPU و نتایج محاسباتی آن است که بعداً می تواند به عنوان یک خروجی در صفحه رایانه مشاهده شود.

چه زمانی رم را ارتقا دهیم

کمبود RAM منجر به کندی عملکرد، بی ثباتی یا حتی قطع شدن سرور می شود. زمانی که یک سرور رم فیزیکی کافی نداشته باشد، سیستم به سمت استفاده از حافظه مجازی یا Swap Memory می رود. این نوع حافظه بسیار کندتر از حافظه فیزیکی است، زیرا در عوض از HDD یا SSD شما استفاده می کند. این احتمالاً منجر به گلوگاه های عملکردی می شود و باعث می شود سایت یا برنامه شما بسیار کندتر اجرا شود.

در اینجا چند علامت وجود دارد که باید مراقب آنها باشید که نشان می دهد چه زمانی باید RAM را ارتقا دهید:

  • زمان بارگذاری کند برای وب سایت ها و برنامه ها.
  • راه اندازی مجدد سرور غیرمنتظره
  • خاتمه فرآیندهای غیر بحرانی
  • استفاده مکرر از Swap Memory توسط سیستم.
  • زمانی که سرور شما با هر یک از این مشکلات مواجه شد، زمان خوبی است که RAM سرور خود را اضافه یا ارتقا دهید.

انواع حافظه سرور

اولین کامپیوترها از نوعی حافظه به نام DRAM (Dynamic Random Access Memory) استفاده می کردند. با گذشت سالها، SDRAM (حافظه دسترسی تصادفی دینامیکی همزمان) جایگزین شد که با نرخ کلاک CPU هماهنگ شد و سرعت پردازش را افزایش داد. این تغییر با فناوری DDR (Double Data Rate) همراه شد که به طور موثر سرعت انتقال را بدون تغییر ساعت داخلی دو برابر سریع‌تر کرد.

فناوری DDR

هر نسل DDR سریعتر از نسل قبلی خود است و انرژی کمتری مصرف می کند. در حال حاضر پنج نسل از فناوری DDR وجود دارد، اگرچه امروزه فقط از نسخه های جدیدتر استفاده می شود.

تفاوت بین DDR3 و DDR4 قابل توجه است. DDR4 تقریبا دو برابر سریعتر است و ولتاژ کاری آن 1.2 ولت در مقابل DDR3 است که از 1.5 ولت یا 1.35 ولت استفاده می کند. در درازمدت، مشاغلی که از ماژول‌های DDR4 استفاده می‌کنند، به دلیل ولتاژ کاری پایین‌تر، می‌توانند در هزینه‌های برق صرفه‌جویی زیادی کنند.

با میزبانی کاملاً مدیریت شده، ارائه دهنده هاست قدرت سرور و شبکه را برای شما مدیریت می کند.
آخرین نسل، DDR5، در سال 2020 راه اندازی شد. با این حال، اکثریت قریب به اتفاق کامپیوترهای رومیزی و سرورها هنوز از DDR4 استفاده می کنند. حافظه سرور DDR5 بسته به نوع بار کاری، 5 تا 15 درصد سریعتر از نسخه قبلی خود است. ولتاژ عملیاتی برای DDR5 حتی پایین تر است - 1.1 ولت - اما در دسترس بودن انبار پایین آن قیمت های بسیار بالایی را می طلبد.

با توجه به جدید بودن DDR5 در حال حاضر بهترین ارزش را برای پول ارائه نمی دهد، اما از طرف دیگر، این ماژول ها بسیار طولانی تر از DDR4 مرتبط خواهند بود. از این نظر، DDR5 بیشتر یک سرمایه‌گذاری بلندمدت برای کسانی است که هزینه‌های سخت‌افزاری CapEx را در مقابل انتقال به رایانش ابری OpEx در نظر می‌گیرند.

انواع DIMM

انواع مختلف DIMM نیز وجود دارد:

  • RDIMM - ماژول حافظه داخلی دوگانه ثبت شده (بافر): RDIMM یک بافر بین ماژول های RAM و یک تراشه کنترل کننده حافظه روی مادربرد سرور اضافه می کند و دستورالعمل های CPU را ذخیره می کند. این منجر به سرعت پردازش کمی پایین تر می شود اما بار الکتریکی روی آن تراشه را نیز کاهش می دهد. این نوع حافظه به طور گسترده در صنعت میزبانی وب استفاده می شود.
  • UDIMM - ماژول حافظه درون خطی دوگانه ثبت نشده (بدون بافر): UDIMM از هیچ بافرسازی استفاده نمی کند. اکثر کامپیوترهای رومیزی از حافظه بدون بافر استفاده می کنند.
  • LRDIMM - ماژول حافظه درون خطی دوگانه کاهش بار: LRDIMM مشابه RDIMM است اما یک بافر دیگر به خطوط داده اضافه می کند. به لطف این معماری، CPU رتبه های حافظه را متفاوت درک می کند و به طور بالقوه به آن اجازه می دهد تا RAM بیشتری را در سیستم نصب کند. این نوع حافظه در رایانش ابری و همچنین محاسبات با کارایی بالا مانند هوش مصنوعی، پردازش زبان طبیعی و اکتشاف جغرافیایی استفاده می شود.

کد تصحیح خطا (ECC)

هر سه نوع حافظه همچنین می توانند از کد تصحیح خطا (ECC) استفاده کنند. انواع ماژول ECC برای سرورهای حیاتی که در آن خرابی داده ها قابل تحمل نیست، ضروری است. ماژول های ECC در مقایسه با ماژول های غیر ECC فقط 10 تا 20 درصد بیشتر قیمت دارند.

در مورد رم سرور ECC HP

این فناوری حوادث جزئی خرابی داده ها را شناسایی می کند و آنها را بر اساس روش چک جمع تصحیح می کند تا از تحویل مطمئن داده ها اطمینان حاصل شود. یک خطای تک بیتی می تواند منجر به نوشتن اطلاعات اشتباه و در نتیجه خرابی برنامه شود. اگرچه همه خطاهای حافظه باعث خرابی نمی شوند، اما هر از گاهی اتفاق می افتد و ممکن است عواقب نامطلوبی داشته باشد. با استفاده از کد تصحیح خطا می توان از این امر جلوگیری کرد یا حداقل آن را کاهش داد.

نحوه انتخاب بهترین حافظه سرور

هنگام تنظیم یک سرور اختصاصی برای پروژه خود، مهم است که چند فاکتور را در نظر بگیرید: سیستم مورد نیاز، پیش بینی رشد و بودجه. برای یافتن بهترین روش ها برای انتخاب بهترین حافظه سرور به خواندن ادامه دهید.

سیستم مورد نیاز

اگر به دنبال اجرای یک سرور اختصاصی هستید، به مقدار مناسبی از RAM سرور نیاز دارید تا مطمئن شوید که سرور قادر به مدیریت بار است. در حالی که هیچ فرمولی برای محاسبه مقدار RAM مورد نیاز برای یک پروژه وجود ندارد، می توان مقدار آن را بر اساس چند نکته تخمین زد:

  • تعداد کاربران همزمان: هر چه تعداد کاربران بیشتری با اپلیکیشن یا وب سایت درگیر شده باشید، سرور شما به رم بیشتری نیاز دارد.
  • استفاده مورد نظر: چه یک پایگاه داده، بازی، برنامه یا سرور ایمیل باشد، همه موارد استفاده نیازهای رم سرور متفاوتی دارند.
  • محتوا: به طور کلی، محتوای استاتیک به رم کمتری نسبت به محتوای پویا نیاز دارد، اما می‌توان آن را کش کرد و مصرف رم را حتی بیشتر کاهش داد.

نقطه شروع برای پروژه های مختلف می تواند از 8 گیگابایت تا 64 گیگابایت رم سرور بر اساس نیاز پروژه متفاوت باشد.

پیش بینی رشد

کارکنان فناوری اطلاعات می توانند با مدیران پروژه مشورت کنند تا ملاحظات حافظه سرور را افزایش دهند. اگر انتظار می رود پروژه ای با سرعتی سریع رشد کند، ممکن است ایده خوبی باشد که سروری با رم بیشتر از آنچه در ابتدا نیاز دارد بسازید. انجام این کار از خرابی مرتبط با حذف سرور برای ارتقاء حافظه جلوگیری می کند. علاوه بر این، می تواند مقداری پول را برای شرکت ذخیره کند زیرا سرمایه گذاری در ماژول های RAM جدید هر چند ماه یک بار می تواند دردسرساز شود.

مشاوران میزبانی وب Liquid می توانند به شما در تصمیم گیری میزان صحیح رم برای نیازهای سرورتان کمک کنند.
ملاحظات بودجه

حافظه سرور احتمالاً یکی از کم هزینه ترین قطعات در مقایسه با سایر اجزای سرور است. استفاده از ماژول های حافظه ثبت نشده خوب است و ارزان ترین گزینه خواهد بود. با این حال، اگر بودجه اجازه می دهد، توصیه می شود از ماژول های RDIMM استفاده کنید زیرا در صورت استفاده از دو یا چند ماژول در هر کانال، پهنای باند بهتری را ارائه می دهند.

توجه داشته باشید:

ماژول های UDIMM و RDIMM را نمی توان روی یک سرور واحد ترکیب کرد.
LRDIMM به آن اجازه می دهد تا مقادیر عظیمی از RAM سرور - تا چندین TB را روی هم قرار دهد. به عنوان مثال، اگر روی مادربرد خود به 8 اسلات DIMM محدود شده‌اید، می‌توانید با استفاده از LRDIMM‌های 128 گیگابایتی با ظرفیت بالا، بهترین استفاده را از آنها ببرید.

ملاحظات نهایی در مورد RAM سرور

هنگام انتخاب حافظه سرور فاکتورهای زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود و همه آنها به موارد استفاده شما بستگی دارد. بسیار مهم است که تمام نکات ذکر شده در بالا در مورد پروژه خود را ارزیابی کنید تا تصمیم درست بگیرید. انتخاب حافظه سرور - هر دو نوع مقدار و ماژول - با اجزای دیگری که با RAM تعامل دارند، مانند مادربرد، CPU سرور و فضای ذخیره سازی سرور، همراه است، بنابراین مطمئن شوید که آیا همه اجزا با هم سازگار هستند یا خیر.

با کارشناسان حافظه سرور در دکتر اچپی صحبت کنید

به سرور اختصاصی خود علاقه دارید، اما هنوز در مورد تمام قسمت های تشکیل دهنده آن سردرگم هستید؟ سرورهای اختصاصی ما را بررسی کنید و با کارشناسان میزبانی ما چت 09128352023 کنید تا در تمام مشکلات انتخاب سخت افزار مناسب پیمایش کنید.

سرورهای اختصاصی ما برای سفارش، استفاده از سخت افزار در سطح سازمانی ساخته شده اند و با استفاده از بهترین شیوه های صنعت مونتاژ می شوند تا از حداکثر کارایی و سرعت برای وب سایت ها و برنامه های شما اطمینان حاصل کنند.

https://www.drhp.ir/blog/1716-hp-ram-prcie.html