نماد اعتماد

مادربرد سرور HP چیست

در خرید مادربرد سرور اچ پی چه نکاتی را باید دقت کنیم؟

قیمت مادربرد سرور اچ پی 

برای تعویض یک مادربرد سرور HPE (همچون سرورهای ProLiant)، مراحل زیر را می‌توانید دنبال کنید:

  1. پشتیبان‌گیری از داده‌ها: قبل از هرگونه تعویض مادربرد، حتماً اطمینان حاصل کنید که تمام داده‌های مهمتان پشتیبان‌گیری شده است. این می‌تواند اطلاعات روی درایوهای ذخیره‌سازی، پایگاه‌داده‌ها، فایل‌ها و سایر منابع باشد.

  2. تعیین مدل و نوع مادربرد: مطمئن شوید که مادربرد جایگزین کاملاً سازگار با سرور شماست. برای این کار، نیاز به مطالعه دقیق مشخصات سرور و نوع مادربرد جاری دارید.

  3. تهیه مادربرد جدید: مادربرد جایگزین را از یک فروشنده معتبر تهیه کنید. اطمینان حاصل کنید که مادربرد مورد نظر از منبع معتبری تامین شده و اصلی باشد.

  4. تعویض مادربرد: با دقت مادربرد جدید را نصب کنید. اطمینان حاصل کنید که همه کابل‌ها، ماژول‌ها و قطعات دیگر به درستی و به صورت ایمن متصل شوند.

  5. تست و راه‌اندازی: پس از نصب مادربرد جدید، سرور را روشن کنید و اطمینان حاصل کنید که همه قطعات به درستی کار می‌کنند. همچنین، اطمینان حاصل کنید که سیستم عامل و سایر نرم‌افزارهای لازم را به درستی بارگذاری می‌کند.

  6. تست عملکرد: بعد از راه‌اندازی، یک آزمون عملکرد جامع را برای اطمینان از عملکرد صحیح سرور و مادربرد انجام دهید.

  7. نگهداری و پشتیبانی: پس از تعویض، مراقبت و نگهداری منظم از سرور و مادربرد جدید را فراموش نکنید. همچنین، پشتیبانی منظم و به‌روزرسانی‌ها را انجام دهید تا امنیت و عملکرد بهتری داشته باشید.

بهتر است قبل از هرگونه تعویض، با توجه به پیچیدگی ویژه هر سرور، دقیقاً به راهنمایی‌های تولید کننده و دستورالعمل‌های سرویس مربوط به مدل سرور خود توجه کنید.

مادربرد سرور چه کاری انجام می دهد؟

برای شنیدن واژه مادربرد، لازم نیست تمام روز با متخصصان فناوری معاشرت کنید. این جزء حیاتی رایانه مدرن نقش مهمی در کارکردن رایانه شما دارد..

اما مادربرد چه کاری انجام می دهد؟ چگونه می توانید از عملکرد صحیح آن مطمئن شوید؟ آیا امکان تعویض آن توسط خودتان وجود دارد؟ ما در این راهنمای ساده به تمام سوالات مرتبط با مادربرد شما پاسخ می دهیم.

قیمت مادربرد سرور HP DL380 G10

مادربرد سرور اچ پی چگونه کار می کند؟

تعریف رسمی مادربرد این است که برد مدار چاپی اصلی در رایانه است، به این معنی که این قطعه اصلی مدار است که تمام قطعات دیگر به آن متصل می شوند تا یک کل منسجم ایجاد کنند.مادربرد ستون فقراتی است که اجزای کامپیوتر را در یک نقطه به هم متصل می کند و به آنها اجازه می دهد با یکدیگر صحبت کنند.

بدون آن، هیچ یک از قطعات کامپیوتر، مانند CPU، GPU یا هارد دیسک، نمی توانند با هم تعامل داشته باشند. عملکرد کامل مادربرد برای اینکه کامپیوتر به خوبی کار کند ضروری است. اگر مادربرد شما روی فریتز است، منتظر مشکلات بزرگی باشید.

قطعات رایج مادربرد hp

در حالی که برای نگاه کردن به مادربرد به طور منظم نیازی به نگاه کردن به داخل رایانه خود ندارید، هوشمندانه است که با نکات و نکات این ابزار ضروری آشنا شوید. مادربرد شبیه یک تکه مقوا یا پلاستیک مسطح با طرح های فلزی و سیم های زیادی روی آن و اطراف آن خواهد بود.
بخش‌های مادربرد شامل کانکتورهای برق و داده، خازن‌ها، هیت سینک‌ها و فن‌ها است. همچنین ممکن است سوراخ های پیچ را برای افزودن قطعات جدید یا لنگر انداختن آن در دستگاه مشاهده کنید. به دنبال شکاف‌های توسعه‌ای باشید که ممکن است بعداً برای اضافه کردن اجزای دیگر نیز وجود داشته باشد.

وظیفه مادربرد سرور اچ پی چیست ؟

هدف اصلی یک مادربرد انتقال نیرو به اطراف و ایجاد یک مکان مرکزی است که تمام اجزای شما بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. مادربرد شما به خودی خود بر عملکرد شما تأثیری ندارد. با این حال، بسته به چیپست (به زودی بیشتر در مورد آن)، مادربرد شما می تواند عملکرد بالاتری را در صورت جفت شدن با سایر سخت افزارها فعال کند.یکی دیگر از وظایف مهم مادربرد بارگذاری سیستم عامل شماست.

یک تراشه میان‌افزار روی برد، سیستم ورودی/خروجی پایه (BIOS) را ذخیره می‌کند. یک نسخه مدرن تر از همان سیستم عامل به عنوان رابط سیستم عامل توسعه پذیر یکپارچه (UEFI) شناخته می شود. این برنامه های بسیار سبک وزن اولین چیزی هستند که رایانه شما بارگذاری می کند، که به آن اجازه می دهد اطلاعات را از روی هارد دیسک شما بخواند و در نهایت سیستم عامل شما را بارگیری کند. دقیقاً در نام آن وجود دارد: BIOS "پایه" است. نکته این است که قبل از بارگذاری سیستم عامل، همه اجزای خود را بشناسید.

عملکرد یک مادربرد تا حد زیادی توسط چیپست تعیین می شود.

چیپ ست مادربرد وظیفه مدیریت ارتباط بین اجزای مختلف شما را بر عهده دارد و آنها از تولیدکنندگان CPU می آیند (AMD و Intel هر دو طیف وسیعی از گزینه های چیپست را دارند). معمولاً می بینید که سازندگان CPU چیپست های جدید را همراه با نسل های جدید پردازنده ها منتشر می کنند.

این به این دلیل است که چیپست جایی است که بیشتر نوآوری های مادربرد اتفاق می افتد و به کاربران اجازه می دهد از رم بیشتری استفاده کنند و از جمله به ویژگی هایی مانند PCIe 5.0 دسترسی داشته باشند.مادربردها همچنین با موانع لجستیکی ساخت رایانه مقابله می کنند. چیدمان یک مادربرد عمدی است و بخش های مهم انتقال انرژی و ارتباط را نزدیک به اجزایی که به آنها نیاز دارند قرار می دهد.

برای مثال CPU شما از طریق مادربرد برق دریافت می کند. با این حال، مادربرد همچنین دارای یک ماژول تنظیم کننده ولتاژ (VRM) است که بین اتصال برق و پردازنده قرار داده شده است تا توان ثابت را حفظ کند.

قطعاتی که به آن وصل می شوند، چه با سیم یا مستقیم، اغلب اجزای مادربرد نامیده می شوند. این شامل:

  • درایوهای نوری مانند DVD و CD-ROM
  • کارت گرافیک و پردازنده گرافیکی
  • کارت های صدا
  • هارد دیسک (SSD یا HDD)
  • پردازنده ها (CPU)
  • مموری استیک (رم)

به طور خلاصه، اگر رایانه ای از آن برای عملکرد استفاده می کند، احتمالاً به مادربرد متصل است تا بتواند وظایف را با سایر قطعات رایانه هماهنگ کند. بدون مادربرد هیچ چیز آنطور که باید اتفاق نمی افتد. چگونه می توانم بفهمم مادربرد من مرده است؟ مانند همه چیزهای فنی، مادربردها در نهایت می میرند یا غیرقابل استفاده می شوند. علائم بسیاری از خرابی مادربرد وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:

قیمت مادربرد سرور HP DL380 G9

  1. تجهیزات جانبی که از کار می افتند یا راه اندازی آن زمان زیادی می برد
  2. کامپیوتر به طور غیرمنتظره خاموش می شود
  3. کامپیوتر اصلا روشن نمیشه
  4. بوی سوختگی یا شیمیایی که از رایانه شما می آید

این رفتارها می تواند نشانه سایر مشکلات رایج سرور  نیز باشد. بهتر است هر راه حل را یک به یک قبل از اینکه فرض کنید مادربرد شماست عیب یابی کنید. حتی اگر فکر می کنید همه چیز را رد کرده اید، که می تواند یک فرآیند طولانی باشد، باید ببینید آیا BIOS مادربرد شما ممکن است مشکلی داشته باشد یا خیر. فلش کردن بایوس می تواند مشکل را حل کند و از تعویض گران قیمت پیش رو صرفه جویی کند.نکته حرفه ای: اتصال شل یا خرابی منبع تغذیه بیشتر از خرابی مادربرد است. آنها مطمئناً راه حل مقرون به صرفه تری نیز هستند، بنابراین قبل از اینکه بدترین را فرض کنید ابتدا آنها را امتحان کنید.

نحوه تعویض مادربرد

اگر تصمیم دارید خودتان مادربرد خود را تعویض کنید، باید مدل دقیق آن را همراه با مدل های جایگزین سازگار، قبل از شروع کار بدانید. تعویض مادربردها در لپ‌تاپ‌ها بسیار دشوار است زیرا باز کردن یا جدا کردن آن‌ها آسان نیست. فضا نیز باریک است و یک حرکت اشتباه می تواند به بیش از مادربرد آسیب برساند.شما همچنین باید برای تعویض بیشتر از مادربرد آماده باشید.

بسیاری از مردم متوجه می شوند که CPU، کارت گرافیک و حتی منبع تغذیه با خرید مادربرد جدید باید تعویض شوند. این یک تعمیر ارزان نیست. مطمئن شوید که احتمالات دیگر را رد کرده اید و سپس برای تعمیراتی که ممکن است خودتان هزینه بر باشد بودجه اختصاص دهید.

پیدا کردن اطلاعات مدل مادربرد اچ پی خود

این جایگزینی به طور کلی در رایانه های رومیزی آسان تر است، اما هر کسی که در مورد دستورالعمل های جایگزینی دقیق برای مدل خاص خود مطمئن نیست، بهتر است کار را به یک حرفه ای بسپارد.در هر صورت، دانستن نحوه یافتن اطلاعات مدل مادربرد می تواند برای شما و حرفه ای کامپیوترتان مفید باشد.

می توانید این اطلاعات را با بررسی مستندات رایانه خود به دست آورید، یا اگر می توانید وارد رایانه شخصی خود شوید، یک خط فرمان را اجرا کنید تا آن را پیدا کنید.
برای انجام این کار؛ این موارد را دنبال کنید:

  1. خط فرمان را در ویندوز با فشار دادن کلیدهای Windows+R یا با استفاده از کادر جستجو در منوی start برای تایپ "cmd" باز کنید.
  2. هنگامی که کادر خط فرمان ظاهر شد، عبارت زیر را تایپ کنید: "wmic baseboard get product, Manufacturer, version, serial number"
  3. اطلاعات را یادداشت کنید یا یک اسکرین شات بگیرید، که باید شماره سریال را به عنوان یکی از آخرین بیت های اطلاعات در خط جدیدی که می آید شامل شود.
  4. شما اکنون با اطلاعات مناسب برای تصمیم گیری برای خرید هر قطعه ای که نیاز به سازگاری با مادربرد شما دارد و همچنین جایگزینی خود مادربرد خود با همان مدل مجهز شده اید.

مراقبت از مادربرد

اکثر مادربردها با این فرض که به خوبی نگهداری می شوند، از بقیه قطعات کامپیوتر بیشتر دوام می آورند. برای مراقبت فعال از مادربرد خود نباید کاری انجام دهید، اما آگاهی از کشنده های رایج مادربرد می تواند مفید باشد. مواردی که باعث از بین رفتن زودهنگام مادربرد می شوند عبارتند از:

  • گرمای زیاد، معمولاً به دلیل سیستم های خنک کننده و فن های نامناسب
  • آسیب ناشی از ضربه، مانند افتادن لپ تاپ شما
  • آسیب الکتریکی، ناشی از نشت یا استفاده از لوازم جانبی برق نادرست
  • اتصالات یا انواع کانکتور معیوب
  • اگر رایانه خود را از یک سازنده معتبر خریداری می کنید، با دستگاه خود به خوبی رفتار می کنید و فقط از لوازم جانبی و دستگاه های برق مورد تایید استفاده می کنید، احتمالاً با این مشکلات مواجه نخواهید شد.
  • قیمت مادربرد سرور HP DL380 G7

به طور خلاصه
مادربرد یکی از سخت‌ترین بخش‌ها برای تشخیص و تعمیر است، بنابراین ارزش محافظت بیشتر از خریدار را دارد تا نگران خرابی نباشید. به عنوان مثال، HP Care Pack حتی آسیب‌های تصادفی به رایانه‌هایی را که ممکن است مادربرد آسیب ببیند، پوشش دهد.

اغلب بهتر است برای پوشش اضافی هزینه کنید تا اینکه خودتان این راه حل پرهزینه را حل کنید.

خرید مادربرد سرور DL380 G8