نماد اعتماد

چند راهکار مهم برای حفظ و نگهداری از سرورها

چند راهکار مهم برای حفظ و نگهداری از سرورها  

تمام مواردی را که ممکن هست در نگهداری یک سرور مهم و حیاتی باشد را در اینجا با شما به اشتراک می گزاریم و در مورد بازدید ها و سرور های سالانه سرور های اچ پی ای و نگهداری سرور های اچ پی 

نگهداری سرور در رک

سرورهای اختصاصی جزء ضروری هر سازمانی هستند. تداوم کسب و کار به سرورهایی که همیشه کار می کنند بستگی دارد و هر اشتباه منجر به خرابی پرهزینه می شود. به همین دلیل است که نگهداری سرور بسیار مهم است.در حال اجرا نگه داشتن سرور بیش از بارگیری آخرین وصله ها و به روز رسانی ها را شامل می شود. از چک لیست نگهداری سرور ما برای اطمینان از عملکرد روان سرور خود و جلوگیری از خرابی استفاده کنید.در اینجا لیستی از 15 نکته نگهداری سرور وجود دارد که به شما کمک می کند سخت افزار خود را بهتر مدیریت کنید و از رایج ترین مشکلات جلوگیری کنید.و

1. نسخه های پشتیبان خود را دوباره بررسی و تأیید کنید
اگر تا به حال مجبور شده اید از یک خرابی فاجعه بار درایو بازیابی کنید، می دانید که داده ها چقدر برای عملکرد روان یک تجارت مهم هستند.

با یک استراتژی پشتیبان خوب، بهتر است آنها را داشته باشید و به آنها نیاز نداشته باشید، تا اینکه به آنها نیاز داشته باشید و آنها را نداشته باشید. هر هفته (یا هر روز) چند دقیقه برای بررسی نسخه پشتیبان از سرور برنامه ریزی کنید. از طرف دیگر، محیط سرور را به یک ماشین مجازی در فضای ابری منعکس کنید و مرتباً آن را آزمایش کنید.

2. آرایه RAID را بررسی کنید
بسیاری از سرورهای اختصاصی یک آرایه RAID (آرایه اضافی دیسک‌های مستقل) اجرا می‌کنند. در RAID، در صورت خرابی یک دیسک، چندین هارد دیسک به عنوان یک دستگاه ذخیره سازی عمل می کنند.

برخی از انواع RAID برای عملکرد و برخی دیگر برای افزونگی طراحی شده اند. در بیشتر موارد، آرایه های RAID مدرن دارای ابزارهای نظارتی پیشرفته هستند. یک نگاه سریع به ابزار نظارت RAID می تواند شما را از خرابی های احتمالی درایو آگاه کند. این به شما امکان می دهد برای جایگزینی و بازسازی درایو برنامه ریزی کنید تا زمان خرابی را به حداقل برساند.

3. بررسی استفاده از فضای ذخیره سازی
به طور دوره ای استفاده از هارد دیسک سرورهای خود را بررسی کنید. سرورها تعداد زیادی فایل گزارش، ایمیل های قدیمی و بسته های نرم افزاری قدیمی تولید می کنند.

اگر حفظ فایل‌های گزارش قدیمی مهم است، آن‌ها را در حافظه خارجی بایگانی کنید. ایمیل های قدیمی را نیز می توان بایگانی یا حذف کرد. برخی از به‌روزرسانی‌کننده‌های برنامه، فایل‌های قدیمی را حذف نمی‌کنند. خوشبختانه، برخی از مدیران بسته دارای پروتکل های پاکسازی داخلی هستند که می توانید از آنها استفاده کنید. همچنین می توانید ابزارهای شخص ثالث را برای مدیریت فایل های نرم افزار قدیمی پیدا کنید.هارد دیسک فقط برای ذخیره سازی استفاده نمی شود. آنها همچنین از یک فایل swap استفاده می کنند که مانند حافظه فیزیکی عمل می کند. اگر میزان استفاده از دیسک به بیش از 90٪ برسد، می تواند در فایل swap اختلال ایجاد کند که می تواند عملکرد را به شدت کاهش دهد.

4. بررسی استفاده از منابع سرور
علاوه بر بررسی فضای دیسک، تماشای سایر کاربردهای سرور نیز هوشمندانه است.استفاده از حافظه و پردازنده می تواند نشان دهد که چقدر از یک سرور استفاده می شود. اگر استفاده از CPU و حافظه اغلب نزدیک به 100٪ باشد، نشانه آن است که سرور شما ممکن است بیش از حد مالیات داشته باشد. با ارتقاء یا اضافه کردن سرورهای اضافی، بار سخت افزار خود را کاهش دهید. گزینه های دیگر عبارتند از تخصیص مجدد بارهای کاری خاص به یک محیط ابری، در نتیجه اجرای یک راه حل ابری ترکیبی.

5. کنترل پنل خود را به روز کنید
نرم افزار کنترل پنل (مانند cPanel) باید به صورت دستی به روز شود. هنگام به روز رسانی سی پنل، فقط کنترل پنل به روز می شود. شما هنوز باید برنامه هایی را که مدیریت می کند مانند Apache و PHP به روز کنید.

6. برنامه های نرم افزاری را به روز کنید
بسته به پیکربندی سرور خود، ممکن است برنامه های نرم افزاری مختلفی داشته باشید. برخی از سیستم ها دارای مدیران بسته هستند که می توانند به طور خودکار نرم افزار را به روز کنند. برای کسانی که این کار را نمی کنند، برنامه ای برای بررسی به روز رسانی های نرم افزار موجود ایجاد کنید.این امر به ویژه در مورد برنامه های مبتنی بر وب صادق است که اکثر موارد نقض را تشکیل می دهند. به خاطر داشته باشید که برخی از سیستم عامل ها ممکن است به طور خاص به نسخه های برنامه قدیمی تر نیاز داشته باشند. در مواردی که باید از نرم‌افزارهای قدیمی‌تر در محیط تولید استفاده کنید، مراقب باشید که چنین نرم‌افزاری را در معرض یک شبکه باز قرار ندهید.

شرایط و نکات مهم سرور اچ پی در رک های و دیتاسنتر ها

7. ابزارهای مدیریت از راه دور را بررسی کنید
ابزارهای مدیریت از راه دور از جمله کنسول از راه دور، راه اندازی مجدد از راه دور و حالت نجات را بررسی کنید. این موارد به ویژه در صورتی مهم هستند که یک محیط سرور مجازی مبتنی بر ابر را اجرا می کنید یا سرورهای خود را از راه دور مدیریت می کنید. اگر کار از راه دور توسط سازمان شما انجام می شود، دسترسی از راه دور ایمن را برای کارمندان خود تضمین کنید.

تعمیر و نگهداری سرور در رک hp به چه مواردی نیاز دارد؟

تعمیر و نگهداری سرور به طور کلی شامل موارد زیر می شود:

  1. بررسی فایل‌های Log سرور
  2. ارزیابی فضای دیسک سخت
  3. بررسی مجوزهای پوشه
  4. نظارت بر کاربردهای شبکه
  5. اطمینان از افزونگی کافی سیستم‌ها
  6. بررسی ویژگی‌های امنیتی
  7. نصب Security Patchها
  8. خواندن سوابق سرور برای هشدارهای امنیتی جهت جلوگیری از هک رایانه
  9. به‎‌روزرسانی نرم‌افزار آنتی‌ویروس در همه رایانه‌های شبکه
  10. به‌روزرسانی بسته‌های خدمات مهم و نرم‌افزار
  11. انجام پشتیبان‌گیری منظم و جامع برای اطمینان از اینکه در صورت خرابی سیستم می‌توان داده‌های حیاتی را از فضای 

به طور مرتب این ابزارها را بررسی کنید تا از عملکرد آنها مطمئن شوید. راه اندازی مجدد می تواند بسیاری از مشکلات را به تنهایی حل کند. یک کنسول از راه دور به شما امکان می دهد بدون حضور فیزیکی به سرور وارد شوید. حالت نجات یک راه حل Red Hat است، اما اکثر سیستم عامل های سرور دارای یک حالت مدیریتی یا ایمن هستند که می توانید برای انجام تعمیرات از راه دور آن را راه اندازی کنید.

8. بررسی استفاده از شبکه
بسیار شبیه به استفاده از حافظه و CPU، بارهای سرور دارای ظرفیت شبکه هستند. اگر سرور شما به حداکثر ظرفیت سخت افزار شبکه نزدیک می شود، نصب ارتقاء را در نظر بگیرید. علاوه بر ظرفیت شبکه، ممکن است از ابزارهای نظارت بر شبکه استفاده کنید. این ابزارها می توانند ترافیک شبکه شما را برای استفاده غیرمعمول یا مشکل دار تماشا کنند.

نظارت بر الگوهای ترافیک می تواند به شما در بهینه سازی ترافیک وب کمک کند. به عنوان مثال، ممکن است منابعی را که اغلب به آنها دسترسی دارید به یک سرور سریعتر انتقال دهید. همچنین می‌توانید رفتار غیرعادی را برای شناسایی تلاش‌های نفوذ و نقض داده‌ها ردیابی کنید و آنها را به طور فعال مدیریت کنید.

9. به روز رسانی های سیستم عامل را تأیید کنید
به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل می‌تواند یک زمینه دشوار برای پیمایش باشد. از یک طرف، وصله‌ها و به‌روزرسانی‌ها می‌توانند مشکلات امنیتی را حل کنند، عملکرد را گسترش دهند و عملکرد را بهبود بخشند. هکرها اغلب حملات امنیت سایبری را حول محور سوء استفاده‌های «روز صفر» برنامه‌ریزی می‌کنند. به این معنا که آنها به وصله‌های سیستم‌عامل منتشر شده نگاه می‌کنند و قبل از اینکه یک کسب‌وکار بتواند آسیب‌پذیری را اصلاح کند، به آن نقاط ضعف حمله می‌کنند.

از سوی دیگر، نرم افزارهای سفارشی می توانند با به روز رسانی نرم افزار دچار تضاد و بی ثباتی شوند. به طور منظم زمانی را به بررسی به روز رسانی های سیستم عامل اختصاص دهید. اگر محیط تولید حساسی دارید، قبل از عرضه به‌روزرسانی‌ها، یک محیط آزمایشی برای آزمایش به‌روزرسانی‌ها ایجاد کنید.

10. سخت افزار سرور از نظر فیزیکی تمیز
برای جلوگیری از خرابی سخت افزار، زمانی را برای تمیز کردن فیزیکی و بازرسی سرورها برنامه ریزی کنید. این کمک می کند تا گرد و غبار و زباله ها از برد مدارها و فن ها دور نشوند.

گرد و غبار با مدیریت گرما تداخل دارد و گرما دشمن عملکرد سرور است. در حالی که در حال تمیز کردن هستید، سرورها و محیط سرور را به صورت بصری بررسی کنید. مطمئن شوید که کابینت ها جریان هوای زیادی دارند. سیم کشی غیرمعمول اتصالات را بررسی کنید. فلش درایو غیرمنتظره ممکن است یک نقض امنیتی باشد. یک کابل شبکه غیرمجاز ممکن است باعث ایجاد نگرانی در مورد حریم خصوصی داده شود.

11. خطاهای سخت افزاری را بررسی کنید
سیستم عامل های سرور مدرن گزارش خطاهای سخت افزاری را حفظ می کنند.

یک خطای سخت افزاری می تواند یک خطای SMART در یک هارد دیسک خراب، یک خطای درایور برای یک دستگاه خراب یا خطاهای تصادفی باشد که می تواند نشان دهنده مشکل حافظه باشد. بررسی گزارش‌های خطا می‌تواند به شما کمک کند یک مشکل سخت‌افزاری را قبل از اینکه به یک خرابی سیستم تبدیل شود، مشخص و حل کنید.

12. امنیت رمز عبور را بررسی کنید
خط مشی رمز عبور خود را به طور منظم ارزیابی کنید. اگر از سیستم مدیریت رمز عبور سازمانی استفاده نمی کنید، همین حالا شروع کنید.

شما باید سیستمی داشته باشید که بهداشت رمز عبور را خودکار کند. اگر این کار را نمی کنید، این می تواند زمان خوبی برای آموزش به کاربران برای تغییر دستی رمز عبور باشد.

13. حساب های کاربری را ارزیابی کنید
اکثر کسب و کارها دارای سطحی از گردش مالی هستند و نادیده گرفتن حساب های کاربری آسان است.

لیست حساب های کاربری را به صورت دوره ای مرور کنید و هر حساب کاربری که دیگر مورد نیاز نیست را حذف کنید. همچنین می توانید مجوزهای حساب را بررسی کنید تا مطمئن شوید که برای هر کاربر مناسب است. هنگام بررسی این داده ها، باید داده ها و حساب های مشتری را نیز بررسی کنید. ممکن است لازم باشد داده های مشتریان قبلی را به صورت دستی حذف کنید تا از عوارض قانونی یا امنیتی جلوگیری کنید

14. امنیت کلی سرور را در نظر بگیرید
خط مشی های امنیتی سرور خود را ارزیابی کنید تا مطمئن شوید که آنها جاری و کار می کنند. استفاده از یک ابزار امنیتی شبکه شخص ثالث را برای آزمایش شبکه خود از بیرون در نظر بگیرید. این می تواند به شناسایی مناطقی که نادیده گرفته اید کمک کند و به شما در جلوگیری از نقض قبل از وقوع کمک کند.

15. گزارش های سرور را به طور منظم بررسی کنید
سرورها گزارش هایی را نگه می دارند که دسترسی و خطاهای سرور را ردیابی می کنند. این گزارش‌ها می‌توانند گسترده باشند، اما برخی ابزارها و رویه‌ها مدیریت آنها را آسان‌تر می‌کنند.

گزارش های خود را به طور منظم بررسی کنید تا با عملکرد سرورهای خود آشنا شوید. یک خطای ثبت شده ممکن است یک مشکل سخت افزاری را شناسایی کند که می توانید قبل از خرابی آن را برطرف کنید. ناهنجاری‌ها در گزارش‌های دسترسی ممکن است به معنای استفاده غیرمجاز توسط کاربران یا دسترسی غیرمجاز از یک مزاحم باشد.

تعمیر و نگهداری منظم سرور زمان خرابی و خرابی را کاهش می دهد
با این چک لیست، باید درک بهتری از نحوه انجام تعمیر و نگهداری معمول سرور داشته باشید.

تعمیر و نگهداری منظم تضمین می کند که مشکلات جزئی سرور به خرابی سیستم فاجعه بار تبدیل نمی شود. بسیاری از خرابی های سرور در نتیجه موقعیت های قابل پیشگیری به دلیل برنامه ریزی ضعیف.