نماد اعتماد

SFP چیست و چه کاربرداهایی در سرور های اچ پی دارد

دستگاه‌های کوچک قابل اتصال یا SFP، رابط‌های قابل تعویض داغ هستند که عمدتاً در سوئیچ‌های شبکه و ذخیره‌سازی استفاده می‌شوند. پورت های SFP روی سوئیچ و ماژول های SFP سوئیچ را قادر می سازد تا به کابل های فیبر و اترنت با انواع و سرعت های مختلف متصل شود.

SFP به چه معناست سرور؟

فرم فاکتور کوچک قابل اتصال SFP مخفف کوچک فرم فاکتور قابل اتصال است که به عنوان mini-gbic (مبدل رابط گیگابیتی) نیز شناخته می شود. یک ماژول SFP به سادگی یک فرستنده و گیرنده ماژولار کوچک است که به یک پورت SFP در سوئیچ شبکه یا سرور متصل می شود.

آیا سرورها دارای پورت SFP هستند؟

سوئیچ پورت گیگابیتی SFP چیست؟  
پورت های کوچک قابل اتصال یا SFP را می توان در طیف وسیعی از شبکه و دستگاه های ذخیره سازی مانند سوئیچ ها، سرورها و روترها یافت.

آیا SFP همان اترنت است؟

پورت RJ45 در مقابل SFP: که باید برای اتصال دو استفاده از ماژول فیبر SFP در برخی شرایط بدتر از کابل اترنت Cat5e/Cat6 RJ45 ایمن تر است.

کابل RJ45 از جریان الکتریکی استفاده می کند، بنابراین می توان آن را راحت تر گرفتار آتش / صاعقه گرفت در حالی که ماژول فیبر SFP چنین مشکلی ندارد. قابلیت اطمینان. فیبر به دلیل خواصی که دارد اغلب قابل اعتمادتر در نظر گرفته می شود.

چه چیزی در پورت SFP می رود؟

یک پورت SFP یک شکاف فیزیکی با اندازه کوچک در یک دستگاه شبکه است که یک درج ماژول SFP را می پذیرد. به طور کلی، اکثر دستگاه های شبکه مدرن دارای دو یا چند پورت SFP داخلی هستند، مانند سوئیچ های اترنت، سرورها، روترها، کارت های رابط شبکه و مبدل های فیبر رسانه.

آیا SFP یک پورت فیبر است؟

پورت SFP (Small Form Factor Pluggable) چیست؟
آیا پورت SFP از کابل مسی یا فیبر نوری استفاده می کند؟ پورت های SFP می توانند هر دو کابل مسی و فیبر نوری را در خود جای دهند. استفاده از کابل مسی یا فیبر نوری به قابلیت های انتقال داده فرستنده گیرنده SFP بستگی دارد.

پورت SFP در مقابل SFP چیست؟

فرستنده‌های SFP و SFP+ از نظر اندازه و ظاهر تقریباً یکسان هستند. تفاوت اصلی این است که SFP+ یک نسخه به روز شده است که از سرعت بالاتر تا 10 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کند. تفاوت در سرعت داده نیز باعث تفاوت در فاصله انتقال می شود - SFP معمولاً فاصله انتقال طولانی تری دارد.

یک پورت SFP یک شکاف فیزیکی با اندازه کوچک در یک دستگاه شبکه است که یک درج ماژول SFP را می پذیرد. به طور کلی، اکثر دستگاه های شبکه مدرن دارای دو یا چند پورت SFP داخلی هستند، مانند سوئیچ های اترنت، سرورها، روترها، کارت های رابط شبکه و مبدل های فیبر رسانه. با درگاه مجهز شده، می توانید سوئیچ های مختلف را از طریق ماژول های SFP و کابل های مربوطه وصل کنید. در نتیجه، به شما کمک می کند تا به پهنای باند بیشتر و توان عملیاتی شبکه بالاتری برسید.

چه نوع پورت های SFP وجود دارد؟

بر اساس توابع مختلف می توان آنها را به دو نوع تقسیم کرد.

پورت ترکیبی SFP

این به سادگی یک دهانه فیزیکی مرکب است که همان پارچه سوئیچ و شماره پورت را همراه با پورت اترنت مربوطه دارد. به عبارت دیگر، عملکرد آن مانند یک پورت فیزیکی دیگر (در درجه اول به عنوان یک پورت 1000BASE-T RJ45) است.

از آنجایی که این دو پورت ترکیب شده اند، نمی توانیم از دو پورت به طور همزمان استفاده کنیم.به عنوان مثال، اگر پورت ترکیبی SFP فعال شود، پورت RJ45 مربوطه به طور خودکار غیرفعال می شود.

به دلیل این اصل، آن پورت ها را پورت های ترکیبی نامیدیم.حال اجازه دهید به پورت ترکیبی واقعی یک سوئیچ نگاه کنیم.

  • پورت آپلینک SFP

قبل از صحبت در مورد این کلمه، باید تعریف پورت uplink را بدانیم. Lifewire آن را اینگونه توضیح می دهد:

Uplink در شبکه های کامپیوتری به اتصال سیمی یا بی سیم از یک شبکه محلی (LAN) به یک شبکه گسترده (WAN) اشاره دارد. پورت uplink در روتر خانگی نوع خاصی از پورت است که برای اتصال به یک مودم پهن باند (که یک LAN است) و در نهایت به اینترنت (که یک WAN است) استفاده می شود.

حالا بیایید به بحث در مورد پورت uplink SFP برگردیم.

پورت آپلینک SFP که به آن پورت آپلینک SFP نیز می گویند، معمولاً به پورت downlink سوئیچ های با سرعت بالاتر متصل می شود. در این سناریو، به عنوان شبکه سطح پایین تر عمل می کند، در حالی که دستگاه متصل دیگری به عنوان لایه شبکه بالاتر عمل می کند.

برای مثال، می‌توانیم پورت uplink سوئیچ Lan را به پورت downlink سوئیچ WAN با سرعت بالاتر وصل کنیم. البته، به یاد داشته باشید که آنها باید از طریق ماژول فرستنده گیرنده و کابل فیبر پچ بروند.

برای جلوگیری از هرگونه خطای احتمالی، نباید سعی کنید دو پورت آپلینک را به هم وصل کنید. از آنجایی که باعث شکست لینک می شود، به یاد داشته باشید که قبل از ادغام با دستگاه های دیگر، نوع پورت را به دقت بررسی کنید.

با این حال، ما می توانیم آنها را بر اساس سرعت پشتیبانی شده به عنوان انواع مختلف طبقه بندی کنیم.

  1. پورت 1G: همچنین به عنوان پورت گیگابیتی شناخته می شود، از ماژول 1.25G یا 1G SFP پشتیبانی می کند. این رایج ترین نوع فرستنده گیرنده در سوئیچ اترنت و روتر است
  2. پورت 2G: پشتیبانی از ماژول 2G یا 2.5G SFP. این یک نوع نامطلوب است، عمدتا برای دستگاه های 2G FC یا SDH/SONET
  3. پورت 4G: پشتیبانی از ماژول 4G SFP. معمولاً در سوئیچ ها یا سرورهای SAN کانال فیبر استفاده می شود.
  4. پورت 8G: پشتیبانی از ماژول 8G SFP+. مانند پورت 4G، معمولاً در سوئیچ‌ها یا سرورهای SAN یافت می‌شود.
  5. پورت 10G: پورت 10G SFP+ نیز نامیده می شود، یک پورت پیشرفته است که از سرعت بالاتر پشتیبانی می کند. برای فرستنده گیرنده 10G SFP+ مناسب است و پهنای باند 10 برابری را نسبت به ماژول SFP معمولی ارائه می دهد.

پورت چند نرخی: برخلاف پورت نرخ داده ثابت، این پورت از ماژول های SFP چند نرخی پشتیبانی می کند.

برخی از سوئیچ‌های اترنت 10G از برند برتر دارای این پورت هستند که به مدیر شبکه اجازه می‌دهد از فرستنده‌های چند سرعته در همان پورت‌ها استفاده کند. این به ایجاد یک شبکه انعطاف پذیر و مقیاس پذیر کمک می کند.