نماد اعتماد

هر چند وقت یکبار باید خمیر حرارتی را جایگزین کنم

هر چند وقت یکبار باید خمیر حرارتی را جایگزین کنم؟

CPU سرور

هر چند وقت یکبار باید خمیر حرارتی را جایگزین کنم؟

خمیر حرارتی بخش مهمی از ساخت server hpe  است زیرا از واحد پردازش مرکزی در برابر گرمای بیش از حد محافظت می کند که می تواند باعث ایجاد مشکلات جدی مختلفی شود. با این حال، ممکن است همه چیزهایی را که باید در مورد این ماده بدانید، از جمله اینکه چند وقت یکبار نیاز به تعویض آن دارید، ندانید.

فهرست مطالب

  1. نشانه هایی مبنی بر اینکه باید خمیر حرارتی را جایگزین کنید
  2. نحوه استفاده مجدد از خمیر حرارتی
  3. ترکیب حرارتی چگونه کار می کند؟
  4. پد حرارتی در مقابل خمیر حرارتی
  5. جایگزین، گزینه ها
  6. راه های دیگر برای خنک نگه داشتن CPU کامپیوتر شما
  7. نتیجه گیری در مورد هر چند وقت یکبار تعویض خمیر حرارتی

شما باید هر دو تا سه سال یکبار خمیر حرارتی را تعویض کنید، هر زمان که واحد پردازش مرکزی را بردارید، هر زمان که متوجه شدید خمیر شما خشک یا پوسته پوسته شده است، یا به محض اینکه واحد پردازش مرکزی شما علائم گرم شدن بیش از حد را نشان داد.ادامه این مقاله به تمام سوالات شما در مورد خمیر حرارتی، ماندگاری طولانی، نحوه عملکرد و نحوه استفاده از آن پاسخ خواهد داد. بنابراین، اگر روی ساخت سرور اچ پی  کار می‌کنید، یا اگر به دنبال راه‌هایی برای بهبود ساختنی هستید.

با این حال، یک قانون کلی این است که هر چند سال یک بار باید کافی باشد. سه سال احتمالاً میانگین سال‌هایی است که قبل از تعویض خمیر حرارتی باقی مانده است، اگرچه ممکن است بستگی به فرسودگی رایانه شما و تعداد دفعات استفاده از آن داشته باشد.
اگر در حال ارتقا یا تعویض واحد پردازش مرکزی (CPU) خود هستید، باید خمیر حرارتی را نیز جایگزین کنید، زیرا نمی‌توانید از آن دوباره استفاده کنید.خمیر حرارتی قدیمی ممکن است بتواند حباب های هوا به جا بگذارد که باعث کاهش راندمان انتقال حرارت می شود.

یکی دیگر از شاخص‌هایی که نشان می‌دهد زمان تعویض خمیر حرارتی فرا رسیده است، اگر متوجه شوید که خمیر قدیمی شما خشک و پوسته پوسته شده است.اگر اینطور باشد، خمیر دیگر به بهترین شکل ممکن کار نمی کند و CPU شما در خطر داغ شدن بیش از حد است.اگر به نظر می رسد که CPU شما مرتباً گرم می شود، این نشانه دیگری است که خمیر حرارتی دیگر کار خود را انجام نمی دهد و نیاز به تعویض دارد.عوامل زیر بر مدت زمان ماندگاری خمیر حرارتی تأثیر می گذارد:دمای CPU شما چقدر بالا می رود و هر چند وقت یکبار در دمای بالا قرار می گیرد.مارک و نوع رب شما.جریان هوای برج کامپیوتر شمابه طور کلی، هر سه سال یک بار باید اغلب برای جایگزینی خمیر حرارتی کافی باشد.
نحوه استفاده مجدد از خمیر حرارتی

قبل از شروع استفاده از خمیر خود، واحد پردازش مرکزی خود را تمیز کنید. اگر رب قدیمی را جایگزین می کنید، باید آن را بردارید.برای انجام این کار، مقداری خمیر پاک کن حرارتی را روی یک پارچه میکروفیبر قرار دهید و خمیر حرارتی قدیمی را بمالید.به استفاده از خمیر پاک کن حرارتی در قسمت های تمیز پارچه ادامه دهید و فرآیند تمیز کردن را تکرار کنید تا تمام خمیر حرارتی قدیمی به طور کامل از بین برود.

مهم: هرگز از هر نوع دستگاه خراش دهنده برای پاک کردن خمیر حرارتی قدیمی استفاده نکنید. پاک کننده خمیر حرارتی فوق العاده است و با هر خمیر خشک قدیمی کار کوتاهی می کند.سپس مقداری مایع تصفیه کننده سطح بمالید تا مطمئن شوید که سطح به درستی آماده شده است.

قبل از شروع فرآیند اعمال خمیر جدید، مطمئن شوید که CPU کاملاً خشک شده است.من دوست دارم یک پارچه میکروفیبر تمیز در انتها بردارم تا آخرین تکه تصفیه کننده سطح را که ممکن است برای اطمینان از خشک شدن سطح باقی مانده باشد، برداریم.مطمئن شوید که هیچ ذره ای از گرد و غبار یا زباله های دیگر به هیچ یک از سطوح راه پیدا نمی کند، به خصوص پس از استفاده از خمیر حرارتی. حتی می توانید قبل از استفاده از خمیر حرارتی، از کمی هوای فشرده برای اطمینان از عاری بودن منطقه از گرد و غبار استفاده کنید.

بعد از اینکه CPU تمیز و خشک شد، آماده استفاده از خمیر حرارتی جدید هستید. در اینجا چگونه است:

خمیر حرارتی را روی مرکز درب واحد پردازش مرکزی بمالید. شما به رب زیادی نیاز ندارید: مقداری به اندازه نخود کافی است. این درب که پخش کننده حرارت یکپارچه نیز نامیده می شود، سینک حرارتی است که گرما را از پردازنده به خنک کننده CPU توزیع می کند اگر خمیر شما دارای اپلیکاتور است، می توانید از این ابزار برای پخش کردن خمیر به طور یکنواخت قبل از اینکه سینک حرارتی را محکم کنید، استفاده کنید.کولر را روی CPU قرار دهید. باید این کار را با نیروی کافی انجام دهید که کولر به اطراف نلغزد اما به آرامی که آسیبی به شما وارد نشود.کولر را به مادربرد وصل کنید. به صورت مورب وصل کنید.بررسی کنید تا مطمئن شوید همه چیز درست به نظر می رسد. هیچ خمیری نباید بیرون ریخته شود و همه چیز باید تمیز و ایمن به نظر برسد.

 

اگر مقدار زیادی خمیر روی مادربرد ریخته اید، باید آن را با خمیر پاک کن حرارتی پاک کنید و دوباره کار را شروع کنید.

ترکیب حرارتی چگونه کار می کند؟

  • خمیر حرارتی با انتقال حرارت به دور از واحد پردازش مرکزی کامپیوتر و به داخل هیت سینک برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد CPU عمل می کند. خمیر شکاف های موجود در سخت افزار را مهر و موم می کند تا راندمان انتقال حرارت را افزایش دهد.
  • به خمیر حرارتی، گریس حرارتی، خمیر پردازنده، ژل حرارتی، ماده رابط حرارتی و خمیر حرارتی نیز گفته می شود.
  • این خمیر بین پردازنده و هیت سینک برای محافظت از CPU اعمال می شود.
  • هیت سینک و سی پی یو نزدیک به هم هستند، اما هیت سینک دارای شیارها و شکاف هایی است که اجازه می دهد هوا بین CPU و هیت سینک وجود داشته باشد و انتقال حرارت را کاهش می دهد زیرا هوا یک رسانای حرارتی وحشتناک است.
  • خمیر حرارتی این سوراخ ها را پر می کند تا مهر و موم محکم تری ایجاد کند که امکان انتقال حرارت بهتر را فراهم می کند.


سه نوع خمیر حرارتی وجود دارد:

بر پایه فلز. خمیرهای پایه فلزی حاوی ذرات فلزی معمولاً آلومینیوم یا نقره هستند. این نوع برای کاهش دما موثرترین است. با این حال، هنگام کار با این نوع خمیر باید مراقب باشید، زیرا ریختن روی مادربرد می تواند منجر به اتصال کوتاه و آسیب شود. این نیز گران ترین نوع خمیر حرارتی است.بر پایه سرامیک. این نوع خمیر حاوی پودر سرامیک است که معمولاً با اکسید آلومینیوم و اکسید روی ساخته می شود. این نوع خمیر ارزان است و در صورت ریزش باعث آسیب الکتریکی نمی شود. اگرچه آنها در انتقال حرارت کمتر از خمیرهای مبتنی بر فلز مؤثر هستند.بر پایه کربن. این نوع خمیر حاوی ذرات کربن و مواد دیگری مانند اکسید گرافن است. این خمیرها رسانای الکتریسیته نیستند، بنابراین درست مانند خمیرهای مبتنی بر سرامیک، در صورت ریختن آنها آسیب الکتریکی وارد نمی کنند. خمیرهای مبتنی بر کربن در کاهش دما فقط کمی بدتر از خمیرهای مبتنی بر فلز عمل می کنند.

 

 

یک سرور HP بدون خمیر حرارتی شروع به کار می کند، بنابراین برخی به اشتباه معتقدند که این بخش ضروری در ساخت یک سرور  نیست. با این حال، بدون خمیر حرارتی، CPU به احتمال زیاد بیش از حد گرم می شود، که می تواند مشکلات زیر را ایجاد کند:

  • خطاهای صفحه آبی
  • خرابی نرم افزار
  • از دست دادن داده ها
  • تخریب اجزای داخلی
  • سیستم عامل کند می شود.
  • راه اندازی مجدد خود به خود
  • تصادف منظم
  • کامپیوتر یخ می زند.
  • صدای فن کامپیوتر با صدای بلند
  • خطوط پیکسلی روی صفحه نمایش
  • آسیب به مادربرد.

پد حرارتی در مقابل خمیر حرارتی

جایگزینی برای استفاده از خمیر حرارتی استفاده از پدهای حرارتی است.پدهای حرارتی قطعاتی هستند که مواد رسانای حرارتی هستند، معمولاً سیلیکون، که بین CPU و هیت سینک قرار می گیرند تا به انتقال گرما کمک کنند.هدف از پد حرارتی همان خمیر حرارتی است.هر کدام را که انتخاب کنید به ترجیح شخصی شما بستگی دارد، زیرا هر روش دارای مزایا و معایبی است. جدول زیر این مزایا و معایب را نشان می دهد:

نوع روش خنک کنندهمزایا                                            معایب
خمیر حرارتی
  • به راحتی پخش می شود
  • با سطوح ناهموار مطابقت دارد
  • سوراخ های بزرگ را به طور یکنواخت تر از لنت ها پر می کند
  • هدایت حرارتی بهتر زمانی که در یک لایه نازک اعمال می شود
  • بیشتر خمیرها نسبت به پدهای حرارتی قیمت کمتری دارند
  • روند درخواست نامرتب
  • خشک می شود
  • قابل استفاده مجدد نیست
پدهای حرارتی
  • برنامه تمیز
  • می توانید لنت ها را به اندازه های خاصی برش دهید تا متناسب با تنظیمات خاص شما باشد
  • می تواند سوراخ های بزرگتر را پر کند
  • گرانتر از رب
  • مواد ضخیم تر به معنای هدایت حرارتی کمتر موثر است

 

با این حال، این انتخاب ترجیحی من نیست. به نظر شخصی من، پدهای حرارتی برای هیت سینک هایی که دارای شکاف کوچکی دور از سطح ناحیه ای هستند که باید خنک شوند، به خوبی کار می کنند.انتخاب خمیر یا پد واقعا به شما و ترجیح شخصی شما بستگی دارد. تا زمانی که نوعی مکانیسم خنک کننده دارید، CPU شما از شما تشکر خواهد کرد.جایگزین، گزینه ها اگر به هر دلیلی به خمیر حرارتی دسترسی ندارید، راه‌حل‌های جایگزینی وجود دارد که می‌توانید آن را بسازید یا استفاده کنید که اثر خنک‌کننده‌ای مشابه برای رفع موقت دارد.لطفا توجه داشته باشید: اینها رفع موقت هستند و باید در اسرع وقت از خمیر حرارتی استفاده کنید! این راه حل ها توصیه نمی شود.

  • اسپری فندق مانند نوتلا. اسپری‌های فندقی قوام نرمی شبیه به خمیر حرارتی دارند و می‌توانند به‌عنوان یک عامل خنک‌کننده عمل کنند.
  • خمیر دندان و وازلین. مخلوط کردن مقداری وازلین با مقداری خمیر دندان به خشک شدن آن کمک می کند. این محلول می تواند 3-4 ماه دوام بیاورد.
  • کره. قوام نرم کره، مانند پخش فندق، می تواند به انتقال حرارت نیز کمک کند. اگرچه این راه حل خیلی دوام نخواهد آورد.
  • کرم برای محل خارش پوشک. اکسید روی موجود در این کرم برای انتقال حرارت به خوبی عمل می کند و این تثبیت می تواند ۵ تا ۶ ماه دوام بیاورد.
  • کرم مرطوب کننده. برخی از کرم های مرطوب کننده همچنین دارای اکسید روی هستند، اما کرم صاف و نرم به انتقال گرما از CPU شما کمک می کند، حتی اگر اینطور نباشد.
  • موم زنبور عسل اگر از موم زنبور عسل استفاده می کنید، مطمئن شوید که موم خالص و 100 درصد است. این فقط چند روز قبل از اینکه شکننده و بی اثر شود کار می کند.
  • موم آب بندی. برای اینکه موثر باشد به چندین لایه از آن نیاز دارید، اما موم آب بندی بدون رنگدانه می تواند برای چند روز کار کند تا CPU شما خنک بماند.

این محلول‌ها برای مدتی جواب می‌دهند، اما استفاده از خمیر حرارتی در اسرع وقت برای بهترین نتیجه بهترین است.

  • راه های دیگر برای خنک نگه داشتن CPU کامپیوتر شما
  • یک خنک کننده CPU هوا پس از فروش.
  • اگر زیاد از رایانه شخصی خود استفاده می کنید یا به طور مکرر بازی هایی را انجام می دهید که باعث می شود رایانه شما به سختی کار کند، نباید فقط به خمیر حرارتی اعتماد کنید تا CPU خود را بیش از حد داغ نکند.
  • خمیرهای حرارتی می توانند بسیار مؤثر باشند، اما باید خمیر را با روش های دیگری ترکیب کنید تا رایانه خود را خنک نگه دارید تا بهترین نتایج را داشته باشید و از طول عمر رایانه خود اطمینان حاصل کنید.

در اینجا چند راه دیگر برای خنک نگه داشتن رایانه شما وجود دارد:

کیس کامپیوتر خود را مرتب تمیز کنید. هر گونه گرد و غبار یا زباله ای که در کیس کامپیوتر شما جمع می شود می تواند جریان هوا را مسدود کند که می تواند باعث گرم شدن بیش از حد CPU شود. برای جلوگیری از این مشکل، باید کیس کامپیوتر خود را قبل از ایجاد مشکل تمیز کنید.تنظیمات خود را در مکانی قرار دهید که بتواند جریان هوای خوبی داشته باشد. اگر راه‌اندازی رایانه خود را در یک فضای بسته، مانند دیواری که هوا نمی‌تواند در آن گردش کند، فشار دهید، رایانه خود را برای موفقیت تنظیم نمی‌کنید. مطمئن شوید که دریچه ها باز شده اند و موانعی که جریان هوا را محدود می کنند را بردارید. در دو طرف کیس شما باید 2-3 اینچ (5.08-7.62 سانتی متر) فضای باز وجود داشته باشد و پشت باید کاملاً باز باشد.تنظیمات خود را نزدیک پنجره قرار ندهید. اگر نصب شما نزدیک پنجره ای باشد که در معرض نور خورشید است، این می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد شود.
به یک فن CPU با کیفیت بالا ارتقا دهید. احتمالاً CPU شما دارای یک فن از پیش نصب شده است، اما این فن ها معمولاً کیفیت پایینی دارند و خیلی خوب کار نمی کنند. اگر می خواهید CPU خود را به بهترین شکل ممکن کار کند، یک ارتقا را در نظر بگیرید!
طرفداران بیشتری اضافه کنید. اگر CPU شما مرتباً بیش از حد گرم می شود، ممکن است لازم باشد برای افزایش جریان هوا، فن های بیشتری به تنظیمات خود اضافه کنید. اگر از قبل فن های خنک کننده کیس و حافظه ندارید، ایده خوبی است که آنها را اضافه کنید.از کیت خنک کننده آب استفاده کنید. کیت های خنک کننده آب از پمپ هایی برای چرخش آب سرد به CPU و سپس خارج شدن از سیستم استفاده می کنند. مایع خنک کننده در کیت در حین حرکت در سیستم گرما را جذب می کند و سپس از فن ها برای دور کردن گرما از CPU استفاده می کند. AIO یک راه حل عالی است، نصب آن آسان است و نیاز به نگهداری بسیار کمی دارد.
اورکلاک را متوقف کنید. اورکلاک زمانی است که شما پردازنده رایانه خود را با سرعتی بالاتر از آنچه سازنده در نظر گرفته است اجرا می کنید، که یکی از دلایل اصلی گرم شدن بیش از حد است. اگر سخت افزاری را که بیش از حد کار می کنید خنک نگه ندارید، رایانه شما بیش از حد گرم می شود و مشکلات فنی را تجربه می کند.در واحد تغییر فاز سرمایه گذاری کنید. واحد تغییر فاز مانند یک یخچال برای CPU شما است. این واحدها می توانند گران باشند، اما بسیار موثر هستند.اگر این مراحل را انجام دهید و از یک خمیر حرارتی با کیفیت بالا استفاده کنید، به احتمال زیاد رایانه شما بیش از حد گرم نخواهد شد و به طور کلی سیستم سالم تری خواهید داشت.نتیجه گیری در مورد هر چند وقت یکبار تعویض خمیر حرارتی خمیر حرارتی ابزاری عالی برای کمک به ساخت کامپیوتر شما تا زمانی که ممکن است سالم و کارآمد بماند.تا زمانی که هر سه سال یکبار آن را تعویض می کنید، هر زمان که CPU را خارج می کنید، هر زمان که متوجه بافت خشک می شوید یا زمانی که CPU شما شروع به گرم شدن بیش از حد می کند، خمیر حرارتی می تواند به شما در حفظ یک سیستم PC موثر کمک کند.