نماد اعتماد

استوریج سرور اچ پی

استوریچ چگونه پیاده سازی می شود؟

استوریج اچ پی چیست ؟

فروش سرور hp

MSA چیست؟

در این نوع از شبکه از یک سیستم خاص استفاده می شود که به آن SAN (STORAGE AREA NETWORK) گفته می شود. نام این سیستم بسیار مختصر است ولی کارش بسیار پیچیده است. زمانی که شرح دهیم به چه عنوان ما از سیستم SAN استفاده کرده ایم خواهید دید که با چه سیستم پیچیده و دقیقی روبرو هستیم.   

قبل از اینکه به طور کامل به شرح کارSAN  بپردازیم، وضعیت را شرح می دهیم تا با درک شرایط راحت تر و بهتر به کار SAN پی ببریم.

 


فروش سرور hp

استانداردهای فیزیکی استفاده

می‌کنند. به هر حال، پیاده سازی نرم‌افزارهای و سخت‌افزاریدر پروتکلها یا مدل مرجع لایه بندی شده عنوان نمی‌شوند. روش‌هایی با کارایی بالا که از وسایل الکترونیکی دیجیتالی قابل برنامه دهی استفاده می‌کنند،سویچ‌های ۳ لایه انجام می‌دهند.

 در مودم‌های قدیمی و تجهیزات بی سیم، لایهفیزیکی ممکن است با استفاده از پردازشگرهای DSP یا چیپ‌های قابل برنامه دهیرادیویی نرم‌افزاری پیاده سازی شوند و چیپ‌ها مجازند که درچندین استانداردمرتبط و اینترفیس رادیویی از مدارات جداگانه برای هر استاندارد استفادهشوند. مفهوم Apple Geoport (پورتی سریالی که بین یک خط تلفن و کامپیوتراست) نمونه‌ای از پیاده سازی نرم‌افزاریcpu از لایه فیزیکی است که آنراقادر به رقابت با برخی از استانداردهای مودم می‌کند.

            درشبکه‌های رایانه‌ای،لایه انتقال سرویس‌های ارتباطی مبدأ به مقصد یا end-to-end را برایبرنامه‌های کاربردی موجود در معماری لایه بندی شدهپروتکل‌هاو اجزاء شبکه فراهم می‌آورد. لایه انتقالسرویس‌های مطمئنی از قبیل پشتیبانی ازجریان دادهاتصال گرا،قابلیت اطمینان،کنترل جریانوتسهیم یامالتی پلکسینگرا ارائه می‌نماید.

            لایه‌های انتقال هم در (RFC 1122) مدل TCP/IP، که مبنا و بنیاناینترنتمی‌باشد، و هممدل OSI موجود می‌باشند. تعریف لایه انتقالدر این دو مدل کمی با یکدیگر تفاوت دارد. این مقاله در اصل به تعریف لایهانتقال در مدل TCP/IP اشاره دارد.

            معروف ترین پروتکل لایه انتقالپروتکل کنترل انتقالیا TCP) Transmission Control Protocol) می‌باشد. این پروتکل نام خود راازمجموعه پروتکل اینترنتیا همان TCP/IP وام گرفته‌است. از این پروتکل در انتقالات اتصال گرا استفاده می‌شود درحالیکه پروتکل بدون اتصال UDP برای انتقالات پیام ساده مورد استفاده قرارمی‌گیرد. TCP پروتکل پیچیده تری است و این پیچیدگی به واسطه طراحی وضعیتمحوری است که در سرویس‌های انتقالات قابل اطمینان و جریان داده تعبیهشده‌است.

از دیگر پروتکل‌های عمده در این گروه می‌توان بهپروتکلکنترل ازدحام دیتاگرام

 (DCCP) Datagram Congestion  Control Protocol  وپروتکلانتقال کنترل جریان

  (SCTP) Stream Control Transmission  Protocol اشارهنمود.

 پروتکل های مشهور مورد استفاده در تکنولوژی  NAS

  1.  CIFT – Common Internet File SystemوSMB – Server Message Block:  یک پروتکل لایه Application است که برایدسترسی به فایل ها، پرینتر ها و پورت های سریال به اشتراک گذاشته شده بهکار می رود. ابتدا توسط IBM پروتکل طراحی و پیاده سازی شده و سپس توسط Microsoft توسعه داده شده و قابلیت های آن اضافه شده.

 NFS – Network File System: در ۱۹۸۴ توسط Sun Microsystems طراحی و پیاده سازی شد. امروزه NFS در اکثر سیستم عامل ها بهکار گرفته شده است.

  • همچنین پروتکل های دیگری همچون AFP – Apple Filing Protocol، FTP، Rsync و… استفاده می شود.
  • Filer  نوعی NAS است که صرفا نقش یک فایل سرور را ایفا می کند. بااستفاده از Filer دیگر نیازی نیست تا سرور های گران قیمت شبکه درگیر کارساده ی فایل سرور باشند. NAS Server  ها در درون خود معمولا از SCSI استفادهمی کنند.

 NASیک وسیله شبکه محور است و عموما به دلیل یکپارچه سازی محل ذخیرهسازی داده های کاربران در شبکه LAN مورد استفاده قرار می گیرد. NAS یکراهکار مناسب ذخیره سازی است که دسترسی سریع و مستقیم کاربران به سیستمفایلی را فراهم می سازد.

 استفاده از NAS مشکل تاخیر هایی را بر طرف می سازدکه غالبا کاربران برای دسترسی به فایل های موجود در سرورهای همه منظوره باآن مواجه هستند. NAS ضمن تامین امنیت لازم، تمام خدمات فایلی و ذخیره سازیرا از طریق پروتکل های استاندارد شبکه ای فراهم می سازد: TCP/IP برایانتقال داده ها، Ethernet و Giga Ethernet برای دسترسی میانی، و CIFS، HTTP، و NFS برای دسترسی به فایل از راه دور.

 علاوه بر این، با NAS می توانبه طور همزمان به کاربران یونیکس و ویندوز سرویس داد و اطلاعات را بینمعماری های متفاوت به اشتراک گذاشت. از نظر کاربران شبکه، NAS وسیله ای استکه دسترسی به فایل را بدون مزاحمت . ایجاد اختلال برای آنها مهیا می سازد. به کمک گیگا بایت اترنت به کارایی بالا و تاخیر کوتاه دست یافته و هزارانکاربران را از طریق فقط یک اینترفیس سرویس می دهد. بسیاری از سیستم های NAS دارای چند اینترفیس هستند و می توانند همزمان به چند شبکه متصل شوند.

  SAN – Storage Area networks

SAN  در واقع یک شبکه با عملکرد بسیار بالا است که مختص انتقال اطلاعاتمیان سرور ها و زیرسیستم ذخیره سازی اطلاعات است. از دیدگاه سیستم عاملسرور، محل ذخیره سازی به صورت local  است. مهمترین وجه تمایز SAN با DAS آناست که در DAS فضا فقط در اختیار یک سرور است. اما با استفاده از Clustering و SAN می توان هم به بهینه ترین حالت ممکن از فضای ذخیره سازیموجود استفاده کرد و هم مقاومت در برابر خطا در وضعیت قابل قبولی قرارگیرد.

با آنکه سرعت انتقال در DAS در گذشته بیشتر بوده، اما امروزه دیگرمسئله سرعت مطرح نمی باشد. راه اندازی SAN پیچیده تر و هزینه اولیه آنبسیار بیشتر از سایر تکنولوژی ها است. SAN  زمانی بهترین انتخاب است که حجمعظیمی اطلاعات نیاز به مدیریت دارند و سرعت دسترسی به آن ها پر اهمیت است. SAN برای Backup Server ها گزینه مناسبی است و برای DataBase Server، Streaming Media Server، Mail Server ها در سازمانی بزرگ تنها راهکار موثراست.

از سال ۲۰۰۰ پیچیدگی و هزینه بالایSAN کاسته شد و این سبب شده تاشرکت های کوچک تر هم به استفاده ازSAN ها روی آورند. SAN برای ارتباط میان Storage و Server از تجهیزات مخصوصی بهره می برد که به آن SAN Fabric گفتهمی شود. فضای موجود در SAN تحت پارتیشن های مجازی به نام LUN یا Logical Unit Number تقسیم بندی می شود و به عنوان پارتیشن Local در اختیار Server قرار می گیرد. سیستم عامل ها، File System مخصوص خود را روی LUN ها برقرارمی کنند.

برای آنکه چند Server بتوانند به دیتا ی ذخیره شده روی SAN دسترسیداشته باشند لازم است از SAN File System یا Clustered file system استفاده شود. SAN File System نوعی File System است که در آن امکان mount بودن هم زمان با چند سرور ایجاد می شود. مثال مناسب برای این نوع فایلسیستم، Cluster Shared Volume یا CSV  است که در ویندوز سرور ۲۰۰۸ R2 جزءویژگی های Failover Clustering است و برای استفاده در Hyper-V  کاربر دارد.

  •   FC SANs

  Fiber Channel یک عملکرد بالا با انتقال بلاکی (Block Based)  برایزیرساخت ذخیره سازی اطلاعات را ایحاد می کند. راه انداریFC هزینه بالاییدارد و راه اندازی آن پیچیده است. اجزاء یک شبکه FC شامل سوییچ، Server HBAs و کابل ها است که تمام این اجزا مخصوص است و توسط کمپانی های محدودیساخته می شود. FC تکنولوژی است که همچنان مشابه قبل مطلوب است. مزیت دیگرفاصله بسیار زیادی است که در این تکنولوژی پشتیبانی می شود.

  •   FCoE

 Fiber Channel over Ethernet یک نوع کپسوله کردن بلاک های FC  برایانتقال روی Ethernet است. با این روش با استفاده از ۱۰Gig Ethernet می توانبا نگه داشتن زیرساخت FC گستره ی آن را افزود. FCoE در لایه IP قابل Route نیست و محدودیت های خاصی دارد.

  •   iSCSI SANs

internet SCSI یک استاندارد برای توسعه انتقال بلاک های SCSI روی بستر Ethernet با استفاده از TCP/IP است. سرور ها با استفاده از نرم افزار هاییبه نام iSCSI Initiator با تجهیزات مربوطه متصل می شوند.

 راه اندازی iSCSI به صورت عمومی ارزان تر و ساده تر از FC SANs است، اما با صرف نظر از اینمزیت، کمپانی هایی که در گستره ی جغرافیایی وسعی به فعالیت می پردازند و بهصورت توزیع شده فعالیت می کنند، ممکن است از جزایری از FC SANs بهره ببرندکه محدود به ۱۰KM می شود.( با آنکه امروزه برای افزایش ۱۰KM تکنولوژی هاییموجود است، اما پیاده سازی آن ها توجیه اقصادی پیدا نکرده است) با استفاده iSCSI می توان ارتباط را در یک شبکه MAN یا WAN ایجاد کرد.

  بر خلاف FC Channel، پیاده سازی مایکروسافت از پروتکل iSCSI از پروتکل CHAP و IPSec بهره می برند.  بزرگترین ایراد iSCSI آن است که برای کارایی مناسب لازم استاز سوییچ ها و کابل های ۱۰GB Ethernet لازم است استفاده شود که گران قیمتهستند. از جهت دیگر، سرعت انتقال iSCSI از FC کمتر است. شاید بتوان امیدواربود با پیشرفت و ارزان تر شدن جایگاه مناسب تری برای iSCSI ایجاد شود.

 جمع بندی

 بدون شک برای شبکه های کوچک استفاده از DAS به عنوان ساده ترین و کمهزینه ترین روش بهترین انتخاب است. همچنین در محیط های کوچک با استفاده از DAS هزینه نگه داری ممکن است کمتر از NAS باشد و به دلیل هزینه بالای راهاندازی و معمولا عدم نیاز، راهکار SAN در شبکه های کوچک استفاده نمی شوندمگر در شرایط خاص.

در شبکه های بزرگتر با سایز متوسط، استفاده ترکیبی از NAS و DAS می تواند انتخاب مناسبی باشد. اما با افزایش فضای مورد نیازهزینه SAN به ازای هر GigaByte فضا کاهش می یابد. با توجه به اهمیت اطلاعاتو هزینه نگه داری راهکار SAN باید راهکاری مناسب باشد.

در بررسی هزینه پیاده سازی باید مسئله استفاده بهینه از فضای موجود مدنظر قرار گیرد، هرچند که در محیط های کوچک مورد توجه قرار گرفته نمی شوداما با توجه به نمودار زیر که نرخ استفاده عملی را نمایش می دهد، نموداردوم باز تعریف می شودکه هزینه پیاده سازی و نگه داری   NASنسبت به DAS درآن کاهش چشم گیر پیدا می کند.

 فروش استوریج و سرور اچ پی هنگامی که اولین سیستم‌هایکامپیوتری به صورت PC  عرضه شدند و روی میز من و شما قرار گرفتند، کمتر کسیمی‌توانست پیش‌بینی کند سیلاب اطلاعات با چنین حجم عظیمی شرکت‌ها و حتیمردم دنیا را در نوردد. این دستگاه‌ها به انباره‌های ذخیره‌سازی کم‌ظرفیتینسبت به استانداردهای امروز) مجهز بودند، اما دپارتمان‌های IT   خیلی زودتوانستند با استفاده از سرورهای عمومی و انباره‌های اتصال مستقیم (که ازطریق یک اینترفیس پرسرعت SCSI  به کامپیوتر متصل می‌شدند) پاسخگوی نیازهایاطلاعاتی آن زمان باشند.
امروزه این شیوه مقدماتی ذخیره‌سازی و پردازش، کمتر مورد استفاده قرارمی‌گیرد و شرکت‌ها مجبورند برای ذخیره‌سازی حجم عظیم اطلاعاتی که درسیستم‌هایی چون MIS ، ERP   یا data warehousing   تولید و جابه‌جا می‌شوندروش‌های تازه‌تری را برگزینند. خوشبختانه، به خاطر وجود اینترنت، جریانعظیم اطلاعات نه تنها ادامه دارد، بلکه شدیدتر از گذشته شده است.

امروزهتولید، انتقال، ذخیره‌سازی و تحویل اطلاعات به هر کجا و در هر کجای جهان درعرض چند ثانیه صورت می‌گیرد و وابستگی مردم به اطلاعات بیشتر شده است بهطوری که برای مشتریان یک شرکت (چه داخلی و چه خارجی) یافتن اطلاعاتِ مربوطبه شرکت با سرعت پایین تحمل‌پذیر نیست.      
            شرکت‌هایی که هنوز سرویس‌های اطلاع‌رسانی اینترنتی خود را راه‌اندازینکرده‌اند، خلاء آن را به خوبی احساس می‌کنند. همین موضوع شرکت‌هاینرم‌افزاری و مراکز خدمات‌رسانی اینترنت (و به ویژه سازمان‌های دات کام) رانیز به تکاپو واداشته تا راه‌حل‌های قابل بسط و مطمئن‌تری را ارائه دهند.  

به طور کلی، شرکت‌های تجاری ضرورت داشتن یک انباره ذخیره‌سازی مطمئن رابرای نگهداری و ارائه اطلاعات احساس می‌کنند، اما در عین حال دوست ندارندبرای این منظور مجبور به استخدام کارشناسان IT   بشوند، که هم کمیاب هستند وهم حقوق بالایی دارند. برای این شرکت‌ها شاید بهترین راه‌حل استفاده از Network-Attached Storage   یا همان NAS  باشد. 

فن‌آوری SAN

 با راه اندازی San Server در حوزه سرور مرکزی دانشگاه، انتقال اطلاعات به این بستر صورت پذیرفت. در ذیل مطالبی جهت آشنایی بیشتر با این تکنولوژی ارایه می گردد:

  • فن‌آوری SAN :

Sanیک شبکه اختصاصی با مدیریت متمرکز و مطمئن است که ارتباط بین ابزارهایذخیره‌سازی و سرورها را برقرار می‌کند.   Sanدر حقیقت محیطی برای ذخیره اطلاعات می­باشد و مانند یک زیر شبکه پرسرعت در مرکز داده­ها (Data Center) عمل می­کند.

San به عنوان مرکز یک زیر شبکه که با استفاده از فیبر نوری به سرورها و تجهیزات پشتیبان­گیری و سایر  تجهیزاتی که به صورت مستقیم با داده سرو کاردارند متصل است.   

 با ایجاد این بستر و تجمیع اطلاعات سرورها روی آن یک Data Center محلی ایجاد می گردد. در این حالت نحوه تهیه Backup از اطلاعات نیز اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد که در این خصوص نیز از فناوری Tape Drive استفاده شده است.

  • آشنائی با Tape Driv

مهمترين هدف يک Tape Drive، ذخيره­سازی اطلاعات و گرفتن Backup از داده ها و ذخيره آنان در مکانی متمايز از کامپيوتر است تا در صورتی که سيستم با اشکال و يا مسائل خاصی مواجه شود، امکان استفاده مجدد از آنان وجود داشته باشد.

  • چرا Backup ؟

هر سرور در مدت زمان حيات خود با مشکلات و مسائلی مواجه می شود که عملا" امکان استفاده از برنامه های نصب شده و داده های موجود بر روی آن وجود نخواهد­داشت. مدیر شبکه، می بايست بطور مستمر و بر اساس يک برنامه زمان­بندی خاص از اطلاعات موجود بر روی سيستم خود، Backup (پشتیبان) تهيه نمايند.

  • اطلاعات ذخيره شده بر روی هارد ديسک سرور در معرض تهديدات متعددی است:

- نوسانات جريان برق

- تغيير و يا حذف محتويات يک فايل 

- فرمت نمودن هارد ديسک

- بروز مشکلات مکانيکی و يا الکترونيکی در هارد ديسک؟

- حوادث غير مترقبه (طوفان ، آتش سوزی، سيل ، زلزله ، سرقت و ... ) 

- ويروسی شدن سرور

- يک فلاپی ديسک آلوده و يا فايلی که از طريق اينترنت Download شده­است، می تواند فايل­ها و اطلاعات ارزشمند موجود بر روی يک سرور را در معرض خطر نابودی قراردهد.

 با توجه به تنوع ويروس­های کامپيوتری، نمی توان صرفا به نصب يک نرم­افزار آنتی ويروس بر روی کامپيوتر اکتفا نمود.

  • تهيه Backup همواره به دليل ترس و يا نگرانی از بروز مسائلی خاص در سرور نمی باشد. در صورتی که بخش عمده ای از فضای هارد ديسک استفاده شده باشد و قصد نصب يک نرم افزار جديد را بر روی سرور داشته باشيم، وجود فضای لازم به منظور نصب نرم افزار، امری ضروری است.
  1.     مزايای Tape Backup Drive
  2.      ظرفيت ذخيره سازی بيشتر
  3.       امکان جايگزين نمودن رسانه ذخيره­سازی
  4.       حفاظت در مقابل ويروس­ها، سرقت و ساير حوادث غير قابل پيش­بينی (در مقايسه با هاردديسک)
  5.       ذخيره سازی داده در مکانی متمايز از کامپيوتر
  6.        عمر مفيد مناسب (بيش از سی سال)
  7.    تفاوت NAS با san

san به زبان ساده آNASت که هر سرور با یک کارتاچ بی ای و شبکهء فایبر و san سویچ به san کنترلر وصل شود یعنی هر سرور ازطریق فایبر با آرایه دیسک (حافظه) در ارتباط باشد .

 NAS یعنی اینکه  یک سروربه آرایه دیسک متصل گردد و سرور فضا را به اشتراک بگذارد و سایر سیستمهاآن فضا را بصورت شبکه ای ببینند در واقع در معماری NAS سیستمها به فایلدسترسی دارند و در san به بلوک داده دسترسی دارند.

شبکه ذخیره سازی(SAN)

در سیستم هایکامپیوتری، برای اتصالدستگاههای ذخیره سازی به سرورها، به صورت از راه دور (Remote)، از مفهومی بانام شبکه ذخیره سازی(SAN) استفاده می‌شود.(مانند آریهدیسکها(Disk Array)) و به صورت محلی برایسیستم‌عامل سرور مربوطه نمایش داده می‌شود.

 SAN يك شبكه اختصاصي با سرعت بالا بوده كه المان هاي ذخيره سازي در آن شبكه ( ناحيه ) تعريف شده و خود اين مجموعه از طريق يك سوييچ به سرورهاي شبكه متصلمي شود . از يك پروتكل خاص به نام Encapsulated SCSI استفاده مي كند و ازنظر پيكربندي سخت افزاري بر اساس Fiber مي باشد.

 بنابراين كليه تجهيزاتاعم از HUB و Switch به صورت Fiber Channel  مي باشند . در استاندارد SAN هر APP. Server به همراه FS خود به شبكه SAN متصل شده و تنها مجاز به استفادهاز همان محدوده اطلاعات مي باشد . FC Over IP ( FCIP ) و SCSI over IP ( ISCSI ) با ادغام استانداردهاي EITP دسترسي به SCSI. بر روی بستر ارتباطی IP را فراهم مي آورند و انتقال فرمان هاي SCSI روي IP فعاليت Storage-to-IP و Storage-to-Storage را امكان پذير می سازد.

 شبكه هاي SAN بيشتر در سيستمهاي بانك اطلاعاتي MIS ، ذخيره سازي اطلاعات (Data Warehouse ) نظير سيستمهاي گرافيك و پردازش تصويري و محيط هاي بعد از توليد (Post Product Environment) استفاده مي شوند و به علت نوع سخت افزار و تجهيزات استفادهشده از قيمت تمام شده بالايي برخوردار هستند. شکل زير شمای کلی از توپولوژی SAN را نشان می دهد.

مزایای S A N
            افزايش توانايي های مديريتی: در اين روش به دليل اينکه Storage هایسرورهای مختلف در يک محل مستقر می باشند, سهولت مديريت را امکان پذير میسازد.

 High Availability قابليت اطمينان بالا در حالت Clustering  می توان بااستفاده از دو عدد Fiber Channel Switch  و نيز دو عدد PCI Host Bus Adaptor يک Redundant Loop ايجاد نمودکه در صورت Fail شدن يک لينک ,لينک ديگربرقرار بماند و کوچکترين خللی در عملکرد سيستم وارد نشود.

            قابليت افزايش Storage ها(Dynamic Growth ) : به راحتی می توان Storage اضافه نمود (حتی با افزايش SAN جديد) و بوسيله نرم افزار مديريتی می تواناين storage ها را از داخل سايت يا از راه دور مديريت نمود اين نکته رابايد خاطر نشان نمود که بوسيله اين سوئيچهای Fiber, Storage ها و سرورها میتوانند در نقاط مختلف يک يا چند ساختمان مستقر شوند.     

Data Protection    با استفاده از اين روش عمليات Backup گيری از داده هایموجود بر روی تمامی سرورها به صورت متمرکز امکان پذير خواهد بود و کافيست Fiber Channel Switch به يک وسيله Backup متمرکز متصل نمود.

 مقرون به صرفهبودن (Cost-effective ) : با استفاده از اين روش به دليل اينکه با افزايش Storage ها ديگر نيازی به افزودن سرور مجدد نيست و بعلاوه اينکه سرورهایمتفاوت می توانند از Shared-Storage ها استفاده کنند , هزينه های اختصاصداده شده به سرورها بين 40% الی 75% کاهش می يابد.

 Computing کاملاً مبتني بر اطلاعات است. اطلاعات، منبعزيربنايي است که تمام پردازش هاي Computing بر اساس آن انجام مي شوند. درواقع، اطلاعات از جمله دارائيهاي يک شرکت به حساب مي آيد. اطلاعات بر رويرسانه ذخيره سازي نگهداري مي شود و از طريق اجراي نرم افزارهاي کاربردي برروي يک سرور مورد دسترسي قرار مي گيرد.

استوریج 2060 hp

 اطلاعات غالباً يکي از دارائيهايمنحصربه فرد يک شرکت است . اطلاعات در هر ثانيه از هر روز ايجاد و گردآوريمي شود. اطلاعات را مي توان پول رايج دنياي تجارت در نظر گرفت. براي تضميناين موضوع که هر بنگاه تجاري مي تواند نتايج پيش بيني شده را بدست آورد،آنها بايد به اطلاعات دقيق و بدون تأخير دسترسي داشته باشند.

 مديريت ومحافظت از اطلاعات تجاري، براي دردسر پذيري پردازش هاي تجاري کاملاً حياتيخواهد بود. ما در اين مقاله شما را با مفهوم يک SAN( Stronge Area Network) آشنا خواهيم کرد که بعنوان پاسخ نهائي تمام نيازهاي فوق در نظر گرفته ميشود.

  • يکSNIA چيست؟

 SNIA ( StorageNetwork Industry Association) مفهومSAN  را به صورت شبکه ايکه مقصود اصلي آن انتقال داده ها ما بين سيستم هاي کامپيوتري و عناصرذخيره سازي است، تعريف مي کند. يک SAN حاوي يک زير ساختار ارتباطي کهاتصالات فيزيکي را تأمين مي کند و همچنين يک لايه مديريت است که اتصالات،عناصر ذخيره سازي و سيستم هاي کامپيوتري را به صورتي سازمان دهي مي کند تاانتقال داده ها کاملاً امن و قدرتمند باشد.

 عبارت SAN معمولاً ( نهالزاماً) با سرويس هاي Block I/O تعريف مي شود، نه سرويس هاي دسترسي فايل.           

توجه داته باشيد که تعريف SNIA اختصاص عبارت SAN را با فناوري Fibre Channel تعريف مي کند. هنگامي که عبارت SAN در ارتباط با فناوري Fibre Channel بکاربرده مي شود، استفاده از يک اصطلاح شايسته نظير Fibre Channel SAN توصيه مي گردد. براساس اين تعريف، يک شبکه مبتني بر اترنت که هدف اصليآن تأمين دسترسي به عناصرذخيره سازي است، مي تواند بعنوان يک SAN در نظرگرفته شود. SANها گاهي اوقات براي برقراري ارتباط ما بين سيستم ها درکلاسترها نيز مورد استفاده قرار مي گيرند.           

يک SAN در عين حال مي تواند يک سيستم ذخيره سازي حاوي عناصر ذخيره سازي،ابزارهاي ذخيره سازي، سيستم هاي کامپيوتري و يا تجهيزات جانبي به همراهتمام نرم افزارهاي کنترلي باشد که همگي بر روي يک شبکه ارتباط برقرار ميکنند.
به زبان ساده، يک SAN يک شبکه پر سرعت اختصاصي است که سرورها و ابزارهايذخيره سازي را به يکديگر متصل مي نمايد و به همين دليل گاهي اوقات تحتعنوان " شبکه پشت سرورها " به آن اشاره مي شود.   

يک SAN امکان برقراري ارتباط "Any-to-Any" را با استفاده از عناصر Interconnect نظير روترها، Gatewayها، هابها، سوئيچ هاو Directorها درسراسرشبکه فراهم مي کند. اين شبکه، اتصال اختصاصي sanتي ما بين يک سرور و انبارهذخيره سازي و همچنين اين مفهوم که سرور بطور مؤثري " مالکيت و مديريت" ابزارهاي ذخيره سازي را در اختيار دارد را حذف مي نمايد.

 SAN در عين حال هرمحدوديتي در زمينه حجم داده هايي که يک سرور مي تواند به آن ها دسترسيداشته باشد ( که در حال حاضر به تعداد ابزارهاي ذخيره سازي متصل شده به يکسرورمشخص محدود هستند) را از بين مي برد. در مقابل يک SAN انعطاف پذيريشبکه سازي در مورد تأمين امکان اشتراک گذاري يک ساختار ذخيره سازي عمومي ( که مي تواند چندين ابزار ذخيره سازي نظير ديسک، Tape و ذخيره سازي اپتيکالرا در بر گيرد) براي يک سرور و يا چندين سرور نامتجاNAS را ارائه مي کند. بعلاوه ساختار ذخيره سازي مي تواند در فاصله بسيار دوري از سروري که در حالاستفاده از آن است قرار گرفته باشد.  

SAN  را مي توان بعنوان يک ضميمه براي مفهوم گذرگاه ذخيره سازي در نظر گرفتکه به ابزارهاي ذخيره سازي و سرورها امکان مي دهد تا با استفاده از عناصرمشابهي در LANها و WAN ها ( نظير روترها، هابها، سوئيچ ها، Director ها و Gateaway ) با يکديگر ارتباط برقرار کنند. يک SAN مي تواند مابين سرورها بهاشتراک گذاشته شده و يا به يک سرور منفرد اختصاص داده شود . در عين حال،يک SAN مي تواند محلي بوده و يا بر روي فواصل جغرافيايي گسترش يافته باشد.           

دياگرام يک نماي طبقه بندي شده از يک SAN متصل به سرورهايمتعدد براي سيستم هاي ذخيره سازي مختلف را نشان مي دهد.  SANها شيوه هايجديدي را براي اتصال انباره ذخيره سازي به سرورها ايجاد کرده اند. اين شيوههاي جديد مي تواند بهبودهاي چشمگيري را در دسترس پذيري و عملکرد سيستم بههمراه داشته باشند. SANهاي امروزي براي اتصال آرايه هاي ذخيره سازي اشتراکيو کتابخانه هاي Tape با سرورهاي متعدد مورد استفاده قرار مي گيرند وسرورهاي Clustered نيز از آنها براي Failover بهره گيري مي نمايند.  

 نیاز امروز دیتا سنتر ما حتما از نبود یک SAN مناسب رنج میبرد  و شما باید همیشه در فکر داشتن یک SAN مناسب برای شبکه ی داخلی تون باشید؟.

يک SAN مي تواند براي حذف و عبور از گلوگاه هاي sanتي شبکه مورد استفادهقرار گيرد. اين مکانيزم، نقل و انتقالات پر سرعت و مستقيم داده ها مابينسرورها و ابزارهاي ذخيره سازي را احتمالاً در هر يک از سه روش زير تسهيل مينمايد:

  1. 1.       سرور به انباره ذخيره سازي :

 اين مدل sanتي تعامل با ابزارهاي ذخيره سازياست. مزيت اين شيوه در آن است که يک ابزار ذخيره سازي واحد مي تواند بصورتسريال و يا همزمان توسط سرورهاي متعددي مورد دسترسي قرار گيرد.

  1. 2.        سرور به سرور:

  يک SAN مي تواند براي برقراري ارتباطات پر سرعت و با حجمبالا مابين سرورها مورد استفاده قرار گيرد.
.3انباره ذخيره سازي به انباره ذخيره سازي:

اين قابليت " خود کششي " انتقالاطلاعات به داده ها امکان مي دهد تا بدون دخالت سرور جابه جا شوند و درنتيجه سيکلهاي پردازنده سرور را براي سايرفعاليت هائي نظيرپردازش نرمافزارهاي کاربردي آزاد مي گذارد. مثالهايي از اين فرآيند عبارتند از يکابزار ديسک که بدون دخالت سرور از داده هاي خود بر روي يک ابزار  Tapeکپيپشتيباني تهيه مي کند و يا يک ابزار راه دور که بر روي SAN تکرار مي شود.( Mirroring )   
SANها به نرم افزارهاي کاربردي که داده ها را جابه جا مي کنند امکان ميدهند تا عملکرد بهتري داشته باشند، مثلاً با ارسال مستقيم داده ها از منبعبه ابزار مقصد با حداقل مداخله سرور.SAN ها در عين حال بهره گيري ازمعماريهاي شبکه جديدي را امکانپذير مي سازند که در آنها ميزبانهاي متعدديبه چند ابزار ذخيره سازي متصل به همان شبکه دسترسي پيدا مي کنند.

  • استفادهاز يک SAN بطور بالقوه مي تواند با مزاياي زير همراه باشد
  • بهبود دسترسي پذيري نرم افزار کاربردي :
  • ذخيره سازي مستقل از نرمافزارهاي کاربردي بوده و براي اعتماد پذيري، قابليت دسترسي و قابليت تعميربالاتر از طريق مسيرهاي متعدد داده مورد دسترسي قرار مي گيرد.
  • عملکرد بالاتر نرم افزار کاربردي:
  • مسئوليت پردازش ذخيره سازي از دوشسرورها برداشته شده و به يک شبکه مجزا سپرده مي شود.
  •   ذخيره سازي متمرکز و يکپارچه: مديريت، مقياس پذيري، انعطاف و دسترس پذيريساده تر.
  •   انتقال داده ها وVaulting به سايتهاي دور : يک کپي از داده ها در فاصلهدور براي محافظت از آن ها در برابر حوادث ناگوار و همچنين حملات بدخواهانه.

 مديريت متمرکز تسهيل شده :

تصوير واحد رسانه ذخيره سازي، مديريت آن راتسهيل مي نمايد.

همانطورکه قبلاً نيز اشاره کرديم Fibre Channel يک معماري غالب است که اکثرپياده سازيهاي SAN براساس آن انجام شده اند ( با FICON بعنوان پروتکلاستاندارد سيستم هاي z/OS و FCP بعنوان پروتکل استاندارد سيستم هاي باز مؤلفه هاي مبتني بر Fibre Channel  هستند.

 اولين عنصري که بايد در هر پياده سازي SAN در نظر گرفته شود، اتصال مؤلفههاي ذخيره سازي و سرور با استفاده از Fibre Channel است. مؤلفه هايي که دربالا به آن ها اشاره کرديم، معمولاً براي پياده سازي هاي LAN و WAN مورداستفاده قرار مي گيرند SAN .ها همانند  LANها ارتباط داخلي اينترفيس هايذخيره سازي را با انواع پيکربندي هاي شبکه و بر روي فواصل طولاني تربرقرارمي نمايند.        

بخش عمده اي از فرهنگ لغات مورد استفاده براي  SAN، از فرهنگ اصطلاحات شبکه IP سرچشمه گرفته است. در بعضي از موارد، صنعت و IBM از اصطلاحات متفاوتيبراي يک مفهوم واحد استفاده مي کنند و در بعضي از موارد، يک اصطلاح مشابهمي تواند معناي متفاوتي داشته باشد.

  •  ذخيره سازي SAN

 SAN يک ابزار ذخيره سازي را به صورتي آزاد مي نمايد که بر روي گذرگاه يکسرور خاص قرار نگرفته باشد و آن را مستقيماً به شبکه متصل مي کند. بعبارتديگر، انباره ذخيره سازي خارجي سازي ( Externalized ) شده و مي تواند ازنظر عملياتي در سراسر سازمان توزيع گردد.

 SANدر عين حال امکان متمرکز نمودنابزارهاي ذخيره سازي و دسته بندي ( Clustering) سرورها را فراهم مي کند کهپتاNASيل متمرکز ساختن آسانتر و ارزان تر سرپرستي را به همراه خواهد داشتکه در نتيجه باعث کاهش هزينه هاي TCO ( total cost of ownership) مي گردد.

زيرساختار ذخيره سازي، شالوده اي است که اطلاعات بر آن تکيه دارند و بههمين دليل بايد از مدل تجاري و اهداف يک سازمان پشتيباني کند. در اين محيط،استقرار ابزارهاي ذخيره سازي بيشتر و سريعتر به تنهايي کافي نخواهد بود. يک زير ساختار SAN دسترس پذيري توسعه يافته به شبکه دسترس پذيري داده ها ومديريت پذيري سيستم را تأمين مي کند و بايد اين نکته مهم را به ياد داشتهباشيد که يک SAN خوب با يک طراحي خوب آغاز مي شود. اين موضوع نه تنها يکواقعيت کلي به حساب مي آيد بلکه بايد در هنگام طراحي و يا پياده سازي يک SAN بعنوان يک فلسفه قطعي در نظر گرفته شود.

  • سرورهاي SAN

  زيرساختار سرور، دليل زيربنايي تمام محصولات SAN به حساب مي آيد. اينزيرساختار شامل ترکيبي از سکوهاي سرور نظير ويندوز، يونيکس ( و انواع مختلفآن) و z/OSاست. با ابتکارهايي نظير Server Consolidation و e-Buisiness نياز به SANها افزايش يافته و اهميت ذخيره سازي در شبکه را بالاتر بردهاست.

  •  اهميت استاندارد ها

      چرا ما به استانداردها اهميت مي دهيم؟ استانداردها نقطه شروع قابليت همکارياحتمالي ابزارها و نرم افزارهاي ارائه شده توسط فروشندگان مختلف دريکبازارSAN هستند SNIA .( در ميان ساير سازمانها ) استانداردهايي را براي  SANهاي امروزي تعريف و تصويب نموده و به تعريف استانداردها براي کاربردهايفردا نيز ادامه مي دهد.

 تمام بازيکنان صنعت SAN در حال حاضر از ايناستانداردها استفاده مي کند زيرا آنها مبنائي براي پذيرش گسترده SANها بهحساب مي آيند. استانداردهايي که به طور گسترده مورد پذيرش قرار گرفته اند،بطور بالقوه امکان استقرار محصولات SAN نامتجاNAS، بين سکوئي ( Cross-Platform )و چند فروشنده اي را فراهم مي کنند.       

از آنجائيکه تمام فروشندگان اين استانداردهاي SAN را پذيرفته اند، نبايدمشکلي در رابطه با اتصال محصولات فروشندگان مختلف به يک شبکه SAN وجودداشته باشد. با اينحال، تقريباً هر فروشنده اي داراي يک آزمايشگاه Interoperability است که در آن تمام ترکيب هاي احتمالي مابين محصولات خود وسايرفروشندگان را آزمايش مي کند. بعضي از مهمترين جنبه هاي اين آزمايشات،عبارتند از اعتمادپذيري، بازيابي خطا و عملکرد. اگر يک ترکيب بتواند اينآزمايش ها را پشت سر بگذارد فروشنده مورد نظر اين ترکيب را تأييد نموده ويا از آن پشتيباني مي کند.   

IBM  در بسياري از مؤسسات استانداردهاي صنعتي که در حوزه SANها فعاليت ميکنند، حضوردارد.IBM براين باور است که استانداردهاي صنعتي بايد براي SAN هاايجاد گرديده و يا در صورت لزوم مجدداً تعريف شود تا آن را به يک بخش مهمازجريان اصلي تجارت IT تبديل نمايند.        

SNIA ( StrongeNetwork Industry Association) احتمالاً مهمترين سازماناستانداردهاي صنعتي براي SAN ها به حساب مي آيد. IBM يکي از اعضايبنيانگذار و سرپرست هيأت رئيسه SNIA است.

  •     SANها به کجا مي روند؟

آيا خود SANها درحال رشد و نمو هستند يا نهايتاً منقرض خواهند شد؟ آيا آنهابر ساير فناوري ها غلبه خواهند کرد؟ مسلماً گزارشات مربوط به مرگ SAN تاحدود زيادي بزرگنمايي شده اند. سرمايه گذاري انجام شده بر روي SAN ها بسيارفراتر از آن است که بي سروصدا کنارگذاشته شده و سرنوشت دايناسورها را پيداکنند.

 هيچ " Killer Application" و يا فناوري جديدي در آينده نزديک به چشمنمي خورد که بتواند دنياي SANها راتهديد نمايد. با اينحال، يک تکاملتدريجي در دنياي SAN آغاز شده است.     

تکاملي که به آن اشاره کرديم، نوعي دگرگوني است. ما شاهد آن هستيم کهپيشرفتهاي بيشتر و بيشتري در حوزه فناوري به دنيايSAN معرفي مي شوند. آنچهکه به سرعت در حال اتفاق مي باشد، اين است که SAN ها قابليت چند پروتکليپيدا مي کنند . صنعت تشخيص داده است که توليد محصولي که جزيره هايSAN راايجاد مي کند ( تا حدود زيادي شبيه به جزيره هاي اطلاعاتي موجود) و يا حجممفرطي از کابل کشي، پشتيباني، مصرف برق و مديريت را به همراه دارد، ديگرقابل قبول نخواهد بود.            

در مقابل، گرايش به سمت تسهيل زير ساختار SAN به طور ناگهاني به يک وضعيتبهتر تغيير جهت داده است. در يک جاي پاي واحد، فناوري هاي متعددي که زمانيبراي بدست آوردن قلمروي بيشتر به رقابت مي پرداختند، اکنون در کنار رقابتبا رضايت به همزيستي پرداخته اند. چندان غيرمعمولي نيست که اين روزها iSCSI,FCIP,IFCP را در کنار يکديگر ببينيم زيرا آنها به خوبي با يکديگر کارمي کنند.

اکثر فروشندگانIT در عين حال محصولات Virtualiztion را عرضه ميکنند که يک نماي واحد از ذخيره سازي و محصولات مديريت در سطح Enterpriseراارئه مي نمايد. SAN به آرامي و بدون هياهو به يک زمينه ساز براي اشتراکگذاري يک عرصه واحد در ميان فناوريها و پروتکلهاي متعدد تبديل شده است،بدون استدلال هاي خسته کننده در اين مورد که کداميک از آنها " بهترين " بهحساب مي آيد.  
بنابراين، مي توان نتيجه گرفت که يک سير تکامل در دنياي SAN جريان دارد نهتحول.

 در مورد کارت شبکه
 حتما همه شما اطلاعاتیدرباره کارت شبکه دارید!        

 کارت شبکه قطعه ای است سخت افزاری که برقرارکننده ارتباط بین یک کامپیوتر و شبکه ای که آن کامپیوتر را در بردارد میباشد. همه کامپیوترهای موجود در یک شبکه باید دارای کارت شبکه باشند بهاینصورت که روی یکی از اسلات های کیس آنها نصب شده باشد.          

در بعضی ازکامپیوتر ها کارت شبکه جزئی از مادربورد می باشد اما در اغلب موارد کارتشبکه باید روی مادربورد از طریق یکی از انواع اسلات های استاندارد نصب شود.
رابطشبکه کابل های Utp به شکل سوکت Rj45 و برای کابل های کواکسیال ، کانکتور Bnc یا Aui می باشد، البته در بعضی موارد می توان از فرستنده های بی سیم هماستفاده کرد.

کارت شبکه به کمک درایور خود موظف به انجام اغلب وظایفپروتکل های لایه پیوند-داده و فیزیکی می باشد و زمان خرید باید کارت متناسببا پروتکلی که برای لایه پیوند-داده انتخاب کرده اید (مثل اترنت یا Token Ring) را خریداری کنید و توجه داشته باشید که این دو نوع کارت را نمی توانبه جای یکدیگر استفاده کرد. نکته دیگری که زمان خرید باید مورد توجه قرارگیرد انتخاب کارتی است که علاوه بر تناسب با پروتکل لایه پیوند-داده، ازگونه مورد نظر آن پروتکل هم پشتیبانی کند.  
فراموش نکنید که کارت شبکهمنتخب شما باید با اسلات باس کامپیوتری که قرار است در آن نصب شود، متناسبباشد و دارای کانکتور مخصوص رسانه شبکه باشد.      

استوریج 2040 چیست؟

غیر از کارت های شبکه ایکه مختص اتصال کامپیوترها به شبکه های محلی سرویس گیرنده /دهنده استانداردهستند، انواع دیگری وجود دارند که کامپیوترها و دستگاههای دیگر را به شبکههای بخصوصی بنام شبکه ذخیره ناحیه ای یا SAN متصل می کنند. یک SAN شبکه ایمجزااست که مختص ارتباطات بین سرورها و دستگاههای ذخیره سازی خارجی، ازقبیل RAID می باشد. اغلب کارت های شبکه SAN بجای اترنت و Token Ring ازپروتکل دیگری بنام Fiber Channel استفاده می کنند.

اسلات های PCI بهمراتب از اسلات های ISA سریعتر هستند و دارای قابلیت خود پیکربندی میباشند، بنابراین کارت هایی که از این استاندارد استفاده می کنند متداولترند.    
اما در صورتیکه کامپیوترتان فقط دارای اسلات ISA باشد ناچارا میتوانید از کارت های شبکه ISA استفاده کنید. در سیستم های پرتابل تنهاانتخاب، کارت های PC Card می باشد. این نوع کارت ها مختص اسلات های PCMCIA می باشند و در این نوع اسلات ها قرار می گیرند. اما در صورتیکه سیستم شمااز استاندارد CardBus  پشتیبانی می کند زمان خرید باید کارتی را انتخاب کنیدکه آن هم از این استاندارد پشتیبانی کند.  
CardBus

استانداردی استکه برای لوازم جانبی  PC Card، بازدهی معادل بازدهی استاندارد PCI مهیامی کند.        

در بازار کارت های شبکه ای که از پورت USB برای اتصال بهکامپیوتر استفاده می کنند هم وجود دارد، اما رابط USB حداکثر می تواند درسرعت 1.2 مگابیت در ثانیه کار کند که حتی در مقایسه با استاندارد آیزا کنداست. همیشه سرعت انتقال داده در کارت شبکه شما باید با تجهیزات دیگر شبکهمتناسب باشد.       

کارت های شبکه متناسب با نوع کابلی که پشتیبانی میکنند دارای انواع مختلف کانکتور می باشند. بعضی از NIC ها (کارت های شبکه) بیش از یک کانکتور کابل دارند که شما را قادر به انتخاب رسانه شبکه مطلوبمی کنند. بعنوان مثال، کارت هایی وجود دارند که دارای سه کانکتور (AUI,BNC,RJ45) می باشند و کارت مرکب نامیده می شوند.  این نوع کارتها از کارتهایی که فقطیک کانکتور دارند به مراتب گران ترند.

فروش سرور اچ پی اینجا کلیک کنید.

قیمت هارد سرور hp 600g

خرید هارد سرور 1.2t hp

قیمت هارد 2.4t سرور