نماد اعتماد

Gateway در شبکه چیست بررسی کاربرد و تفاوت Gateway با Router

Gateway در شبکه چیست؟ 

Gateway چیست 

در اینجا از گیت وی با عنوان دروازه یاد میکینم  

1. رایانه ای که بین شبکه ها یا برنامه های مختلف قرار می گیرد. دروازه اطلاعات، داده ها یا سایر ارتباطات را از یک پروتکل یا فرمت به دیگری تبدیل می کند. یک روتر ممکن است برخی از عملکردهای یک دروازه را انجام دهد. یک دروازه اینترنتی می تواند ارتباطات بین یک شبکه سازمانی و اینترنت را انتقال دهد. از آنجا که شرکت ها اغلب از پروتکل هایی در شبکه های محلی (LAN) خود استفاده می کنند که با شبکه های اینترنت متفاوت است، یک دروازه اغلب به عنوان مبدل پروتکل عمل می کند تا کاربران بتوانند ارتباطات را از طریق اینترنت ارسال و دریافت کنند.
2. محصول یا ویژگی که از تکنیک های اختصاصی برای پیوند دادن سیستم های ناهمگن استفاده می کند.

Gateway چیست و چه نقشی در شبکه دارد؟

  ماهان شبکه ایرانیان

Gateway چیست و چه نقشی در شبکه دارد؟

روتر چیست؟

روتر اساساً یک دستگاه اتصال شبکه است که سریعترین مسیر را برای یک بسته برای رفتن به مقصد تعیین می کند. هدف اصلی استفاده از روتر، پیوند چندین شبکه به طور همزمان است.

روترها در لایه شبکه معماری OSI (Open Systems Interconnection) و همچنین لایه فیزیکی و لایه پیوند داده کار می کنند. روترها برخلاف فایروال ها از رمزگذاری قبل از مسیریابی شبکه ها استفاده نمی کنند. روترها از شبکه در برابر تهدیدات محافظت نمی کنند، اما دارای قابلیت اشتراک گذاری هستند که به بسیاری از شبکه ها اجازه می دهد اتصال اینترنت را به اشتراک بگذارند.

حالا بیایید ببینیم یک روتر دقیقا چگونه کار می کند. یک روتر به دو یا چند اتصال داده از شبکه های IP مختلف متصل است. هنگامی که یک بسته داده به یکی از خطوط می رسد، روتر اطلاعات آدرس شبکه را در هدر بسته ارزیابی می کند تا مقصد آن را تعیین کند. سپس بسته با استفاده از اطلاعات جدول مسیریابی یا خط مشی مسیریابی به شبکه بعدی در مسیر خود هدایت می شود.

روترها و دروازه ها هر دو دستگاه های اتصال شبکه هستند. روترها در لایه شبکه کار می کنند و مسئول یافتن کوتاه ترین مسیر برای یک بسته هستند. روترها دستگاه ها را در چندین شبکه متصل می کنند. در مقابل، دروازه ها به عنوان یک گره عمل می کنند که به عنوان دروازه ای برای سایر گره های شبکه عمل می کند.

این مقاله را بخوانید تا درباره مسیریاب ها و دروازه ها و تفاوت آنها با یکدیگر بیشتر بدانید.

  1. روتر مقصد بسته یا آدرس IP مورد نظر را تعیین می کند و جداول ارسال و هدرها بهترین راه را برای انتقال بسته تعیین می کنند.
  2. یک بسته از طریق شبکه هایی که یک شبکه اینترنتی را تشکیل می دهند (مانند اینترنت) تا زمانی که به گره مقصد برسد، از یک روتر به روتر بعدی منتقل می شود.
  3. روترها بیشتر در حوزه های شبکه محلی (LAN) و شبکه گسترده (WAN) استفاده می شوند.
  4. پروتکل های مسیریابی برای انتقال داده ها در سراسر شبکه استفاده می شود.
روترها در مقایسه با هاب ها، سوئیچ ها و روترها تجهیزات شبکه گران قیمتی هستند. شرکت هایی مانند D-Link، Cisco و Nortel از جمله تولید کنندگان معروف روتر هستند.

Gateway چیست؟

دروازه یک سیستم کامپیوتری است که وظیفه هدایت ترافیک از ایستگاه کاری اولیه به شبکه بیرونی در هر نوع محل کار را بر عهده دارد. این مسئول اعطای دسترسی به اینترنت در خانه ها است، بنابراین به عنوان یک ارائه دهنده خدمات اینترنتی عمل می کند.

  • یک دروازه وظیفه اجازه دادن به ترافیک آزادانه در داخل یک شبکه را دارد.
  • از آنجایی که یک دروازه از طریق پروتکل های زیادی ارتباط برقرار می کند، عملیات آن بسیار پیچیده تر از سوئیچ یا روتر است.
  • دروازه وسیله ای است که برای برقراری ارتباط بین شبکه هایی که از پروتکل های مختلف استفاده می کنند استفاده می شود و وظیفه تبدیل یک پروتکل به پروتکل دیگر را بر عهده دارد.

تفاوت روتر و گیت وی

جدول زیر تفاوت های عمده بین روتر و دروازه را نشان می دهد.

Gateway

Router

  • قابلیت مسیریابی پویا را ندارد.
  • قابلیت مسیریابی پویا را دارد.
  • این ابزاری است که به شبکه هایی با پروتکل های مختلف اجازه می دهد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
این قطعه سخت افزاری است که وظیفه دریافت، پردازش و ارسال بسته های داده به شبکه های دیگر را بر عهده دارد.
  • لایه 5 مدل OSI جایی است که یک دروازه کار می کند.
  • لایه 3 و لایه 4 مدل OSI توسط روترها استفاده می شود.
  • نقش اصلی یک دروازه تبدیل یک پروتکل به پروتکل دیگر است.
  • وظیفه اصلی یک روتر انتقال ترافیک از یک شبکه به شبکه دیگر است.
  • از برنامه های اختصاصی، سرورهای فیزیکی یا برنامه های مجازی برای میزبانی آن استفاده می شود.
  • فقط در برنامه های تخصصی موجود است.
  • وظیفه اصلی یک دروازه، تمایز بین آنچه در داخل و خارج از شبکه است است.
  • وظیفه اصلی روتر ذخیره اطلاعات مسیریابی برای شبکه های مختلف و ترافیک مسیر بر اساس مقصد است.
  • عملکردهای بیشتر یک دروازه شامل کنترل دسترسی به شبکه، تبدیل پروتکل و غیره است.
  • شبکه های بی سیم، مسیریابی استاتیک، سرور NAT و DHCP برخی از خدمات اضافی ارائه شده توسط روتر هستند.

نتیجه
از بحث بالا می توان نتیجه گرفت که روترها دستگاه های شبکه ای هستند که می توانند چندین شبکه را به یکدیگر متصل کنند. روترها بسته های داده را بررسی می کنند و مسیر آنها را به کامپیوتر مقصد تأیید می کنند. از سوی دیگر، یک دروازه، یک دستگاه شبکه یا قطعه سخت افزاری است که به عنوان یک "دروازه" بین دو شبکه عمل می کند. در ابتدا استفاده از یک Gateway ممکن است ایده خوبی به نظر برسد. از این گذشته، شما فقط باید یک دستگاه خریداری و راه‌اندازی کنید. اما یکسری اشکالاتی دارند.

آشنایی با انواع Gateway

گیت وی می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد و وظایف متنوعی را انجام دهد. در این قسمت به معرفی انواع gateway می‌پردازیم:

  • Web Application Firewalls: این نوع گیت وی، ترافیک به و از یک وب سرور را فیلتر می‌کند و به داده‌های لایه برنامه نگاه می‌کند.
  • Cloud Storage Gateways: درخواست‌های ذخیره‌سازی را با فراخوانی API سرویس ذخیره‌سازی ابری ترجمه می‌کند. این به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا فضای ذخیره‌سازی را از یک ابر خصوصی به برنامه‌های کاربردی بدون مهاجرت به ابر عمومی ادغام کنند.
  • API, SOA or XML Gateways: ترافیک ورودی و خروجی یک سرویس، معماری میکروسرویس‌گرا یا وب سرویس مبتنی بر XML را مدیریت می‌کند.
  • IOT Gateways: داده‌های سنسور را از دستگاه‌های موجود در محیط اینترنت اشیا جمع‌آوری می‌کند، بین پروتکل‌های سنسور ترجمه می‌کند و داده‌های سنسور را قبل از ارسال پردازش می‌کند.
  • Media Gateways: داده‌ها را از فرمت مورد نیاز برای یک نوع شبکه به فرمت مورد نیاز برای دیگری تبدیل می‌کند.
  • Email Security Gateways: از ارسال ایمیل‌هایی که خط‌مشی‌های شرکت را زیر پا می‌گذارند یا اطلاعات را با اهداف مخرب منتقل می‌کنند، جلوگیری می‌کند.
  • VoIP Trunk Gateways: استفاده از تجهیزات خدمات تلفنی قدیمی مانند تلفن های ثابت و دستگاه‌های فکس را با شبکه صدا از طریق IP (VoIP) تسهیل می‌کند.

گیت وی چه کاربردی دارد؟

  • برای درگاه ارتباطی بلادرنگ که از تبدیل صدا پشتیبانی می‌کند و خاموشی و تنظیم تماس را انجام می‌دهد. Gateway همچنین اطلاعات پردازش را در سراسر شبکه کنترل می‌کند که حاوی اطلاعاتی در مورد تنظیم تماس end to end است.

اول از همه اگر مودم یا روتر خراب شود، باید یک گیت کاملا جدید بخرید. در صورت تغییر از یک نوع سرویس به نوع دیگر، ممکن است لازم باشد که یک Gateway کاملاً جدید خریداری کنید.همچنین ممکن است به عنوان یک گره مشخص شود که به عنوان دروازه ای برای سایر گره های شبکه عمل می کند.