نماد اعتماد

PDU -PSU

PDU -PSU چیست و چه کاربرد هایی دارند و می توانیم چه استفاده هایی بکنیم.

pdu دیتاسنتر چیست ؟

کارایی pdu در سرور رک چیست ؟

دستگاه Power Distribution Unit چیست ؟
PDU دستگاهی جهت مدیریت توزیع برق می باشد که دارای یک ورودی و خروجی های متعدد برق است ، که اغلب در داخل Rack و جهت تغذیه برق سرورها و تجهیزات شبکه مورد استفاده قرار می گیرد.

مقایسه PDU ها با نوارهای برق 

واحدهای توزیع برق (PDUs) مانند نوارهای برق بزرگ به نظر می رسند - آنها دارای پریزهای متعدد برای اتصال تجهیزات فناوری اطلاعات در مرکز داده هستند. با این حال، PDU ها از چند جهت با نوارهای برق متفاوت هستند.

  • تعداد و نوع پریزها

یک نوار برق می تواند از دو پریز تا 20 یا بیشتر داشته باشد. اکثر آنها پریزهای NEMA 5-15R "استاندارد" دارند، اما ممکن است انواع دیگری نیز داشته باشند.

PDUهایی که به صورت افقی در یک قفسه یا کابینت نصب می شوند معمولاً دارای 8 تا 16 خروجی هستند، در حالی که آنهایی که به صورت عمودی نصب می شوند می توانند 40 یا بیشتر داشته باشند. PDU ها معمولاً پریزهای مختلفی را برای پشتیبانی از انواع مختلف تجهیزات فناوری اطلاعات ارائه می دهند.

  • ظرفیت توان

اکثر نوارهای برق دارای ظرفیت نامی 15 تا 20 آمپر هستند. PDU ها می توانند از آمپراژ بالاتر پشتیبانی کنند و دارای قطع کننده های مدار داخلی برای محافظت از سیم کشی مدار انشعاب هستند.

  • طول سیم برق

طول کابل های برق از یک پا یا کمتر تا 25 فوت یا بیشتر متغیر است. الزامات UL، کابل های برق PDU را به 15 فوت محدود می کند، زیرا بار سنگین تر توسط این واحدها پشتیبانی می شود.

  • گزینه های نصب

برخی از نوارهای برق دارای زبانه هایی برای نصب روی دیوار یا قفسه سرور هستند، اما اکثر آنها فقط روی زمین یا قفسه قرار می گیرند. PDU های Rackmount برای اتصال به قفسه یا کابینت، چه به صورت افقی مانند تجهیزات فناوری اطلاعات و چه به صورت عمودی در پشت قفسه طراحی شده اند.

  • حفاظت از موج

برخی از نوارهای برق برای کاهش خطر آسیب رساندن ولتاژ به تجهیزات الکترونیکی، حفاظت از نوسانات را فراهم می کنند. آیا PDU ها دارای حفاظت از نوسانات هستند؟ به طور کلی، PDU ها حفاظت از نوسانات را ارائه نمی دهند. با این حال، آنها حفاظت اضافه بار و توانایی توزیع کارآمد نیرو را فراهم می کنند. مراکز داده معمولاً برای محافظت از تجهیزات حساس فناوری اطلاعات در برابر صاعقه و نوسانات برق نیاز به برقگیرهای جداگانه دارند.

  • سایر ویژگی های PDU

PDU های اساسی وجود دارند که کاری بیشتر از ارائه یک منبع متمرکز نیرو ندارند. با این حال، PDU های فعال شبکه ویژگی های پیشرفته ای را ارائه می دهند.

عملکرد سوئیچینگ امکان روشن و خاموش کردن پریزهای PDU را از راه دور فراهم می‌کند و مدیران را قادر می‌سازد تا تجهیزات چرخه برق را بچرخانند.
قابلیت های اندازه گیری داده های مورد نیاز برای تصمیم گیری آگاهانه تر در مورد مدیریت انرژی را فراهم می کند. برخی PDUهای هوشمند همچنین عوامل محیطی را که می تواند بر عملکرد تجهیزات فناوری اطلاعات تأثیر بگذارد، اندازه گیری می کنند.
ویژگی‌های هشدار در PDU‌های اندازه‌گیری‌شده می‌توانند کارکنان فناوری اطلاعات را هنگامی که مدار به حداکثر ظرفیت نزدیک می‌شود یا به آستانه دیگری رسیده است، مطلع کند.

  • مقایسه PDU ها در مقابل UPS ها

PDUها و نوارهای برق عملکردهای مشابهی دارند و تا حدودی شبیه هم هستند، اما PDUها و UPSها بسیار متفاوت هستند. PDU ها فقط قدرت را توزیع می کنند. آنها آن را تولید نمی کنند. یو پی اس ها در اصل باتری های پشتیبان در رک سرور هستند. آنها برق پشتیبان را در صورت قطعی برق و محافظت کامل در برابر مشکلات کیفیت برق را فراهم می کنند. یو پی اس ها دارای خروجی های متعددی هستند، اما این خروجی ها باید برای حیاتی ترین تجهیزات در رک رزرو شوند. شما می توانید یک PDU را به یک UPS وصل کنید تا زمانی که UPS دارای قدرت پشتیبان کافی برای پشتیبانی از بار باشد.

  • PDUهای با کیفیت بالا از Enconnex

یک مرکز داده احتمالاً از PDU ها، نوارهای برق و یو پی اس ها برای عملکردهای مختلف استفاده می کند. با این حال، PDU ها مسلماً حیاتی ترین نقش را در مدیریت انرژی روزانه دارند. انتخاب واحد PDU مناسب نیاز به تجزیه و تحلیل نیازهای برق تجهیزات شما دارد و اینکه آیا عملکرد سوئیچینگ از راه دور، اندازه گیری و هشدار برای عملیات شما مفید است یا خیر.

Enconnex یک خط کامل از PDUهای پایه، سوئیچ، اندازه گیری و جهانی را در طیف گسترده ای از تنظیمات ارائه می دهد. PDU های ما در بزرگترین مراکز داده سازمانی و مقیاس بزرگ جهان استفاده می شوند که به دلیل کیفیت، قابلیت اطمینان و کارایی هزینه انتخاب شده اند. تیم ما اینجاست تا به شما کمک کند PDU مناسب را برای برآورده کردن نیازهای مورد نیاز خود انتخاب کنید. فقط تماس بگیرید

PSU و PDU چیست؟

واحد تأمین برق
PSU چیست و چه کاربردی دارد؟ PSU مخفف منبع تغذیه، یک جزء سخت افزار داخلی IT است. به جای تامین برق سیستم ها، منبع برق را به ولتاژ صحیح تبدیل می کند. با دریافت برق از پریز برق، جریان را از AC (جریان متناوب) به DC (جریان مستقیم) تبدیل می کند.

چرا PSU مهم است؟
واحد منبع تغذیه یک جزء حیاتی برای هر سرور است. بدون آن، زیرساخت فناوری اطلاعات شما نمی تواند کار کند. هنگام انتخاب یک PSU، مهم است که سازگاری آن را با فاکتور فرم سرور و مادربرد خود بررسی کنید. برای تعیین میزان انرژی که می تواند به رایانه ها ارائه کند، باید رتبه PSU ها را در نظر بگیرید. هر چه توان وات بالاتر باشد، واحد توان بیشتری می تواند ارائه دهد.

PSU ها عملکردهای اساسی دارند و بسته به دستگاه متفاوت عمل می کنند. این می تواند ولتاژ را تغییر دهد، برق را از AC به DC تبدیل کند، یا برق را برای ولتاژ نرم تر تنظیم کند. اجزای اصلی معمولاً شامل منبع AC، ترانسفورماتور، یکسو کننده، فیلتر، رگولاتور و خروجی DC هستند. همه منابع تغذیه حاوی این اجزا نیستند، اما عملکردهای ضروری هستند.

منبع AC: جریان متناوب

  • ترانسفورماتور: ولتاژ ورودی را به ولتاژ خروجی لازم تغییر می دهد
  • یکسو کننده: برق ورودی را از AC به DC تبدیل می کند. یا نیمه موج، تمام موج یا پل است
  • فیلتر: جریان AC به DC را برای یک ولتاژ صاف تنظیم می کند
  • رگولاتور: ولتاژهای ریپل باقی مانده از فیلتر را کاهش می دهد و هرگونه افزایش یا افت ولتاژ را حذف می کند و از آسیب به دستگاه های متصل به منبع تغذیه جلوگیری می کند.

خروجی DC: جریان مستقیم
واحد توزیع نیروی برق

PDU ها مسئول توزیع توان شبکه قابل اعتماد به چندین دستگاه شما هستند. این می تواند برق AC یا DC را از منبع تغذیه بدون وقفه، ژنراتور یا برق شهری به تجهیزات برساند. معمولاً در مراکز داده استفاده می شود، PDU ها توان الکتریکی را به سرورهای متصل توزیع می کنند. ابتدایی ترین شکل PDU یک نوار برق صنعتی بزرگ است که برای تغذیه سرورها و تجهیزات مخابراتی استفاده می شود. نوارهای برق برای تامین برق تجهیزات رک مانند سرورها، سوئیچ ها و روترها استفاده می شود. نوارهای برق برای ارائه پریزهای برق استاندارد طراحی شده اند و نیازی به نظارت یا قابلیت دسترسی از راه دور ندارند. این نوارهای برق همچنین می توانند از جلو یا انتهای دستگاه تغذیه شوند.

 

Rack PDU ها را می توان مستقیماً در رک های سرور استاندارد صنعتی نصب کرد و منبع تغذیه را در سرورها، سوئیچ ها و دستگاه های مرکز داده خاص توزیع کرد. رک های سرور 19 یا 23 اینچ عرض دارند. PDU قابل نصب روی قفسه با سایر PDUهایی که برای نصب دیواری یا اتصال به کنار تجهیزات طراحی شده اند متفاوت است. PDU های اصلی که بدون عملکرد پیشرفته، برق رک های سرور را تامین می کنند، گزینه های توزیع برق کم هزینه هستند. اگر چندین دستگاه دارید، نوارهای برق به شما کمک می کنند همه آنها را مستقیماً به منبع تغذیه خود وصل کنید. این امکان پذیر است زیرا PDU ها می توانند یک ورودی برق را به چند خروجی برق تبدیل کنند.

 

 

 

 

Power Distribution Unit چیست ؟

پاور ماژول‌ها مستطیل شکل بوده و از چندین خروجی برخوردار می‌باشند.همان‌طور که اشاره نمودیم پاور ماژول‌ها در داخل رک‌ها قرار داده می‌شوند. از همین جهت، طراحی این محصولات باید مطابق با رک ها صورت بگیرد تا به راحتی در داخل رک ها قرار داده شوند.این محصول به شما کمک می‌کند تا جریان برق داخل یک دیتاسنتر را کنترل نمائید.