نماد اعتماد

راهنمای خرید پردازنده سرور اچ پی

راهنمای خرید پردازنده سرور در سال 2023

می توانید با پیام دادن در واتز اپ 9128352023 بهترین انتخاب و راهنمایی در مورد انتخاب CPU سررو را ازر کارشناسان ما داشته باشد خرید و راهنمای خرید پردازنده سرور در ماهان شبکه ایرانیان

راهنامی خرید پرادزنده سرور 

پردازنده سرور یا همان سرور CPU، یک نوع پردازنده است که برای استفاده در سرورها و محیط‌های سروری طراحی شده است. این پردازنده‌ها اغلب بر اساس نیازها و فشارهای کاری بالاتر در مقایسه با پردازنده‌های معمولی برنامه‌ریزی شده‌اند. برخی از ویژگی‌های مشترک پردازنده‌های سرور عبارتند از:

  1. تعداد هسته‌ها و رشته‌ها: بسیاری از پردازنده‌های سرور دارای تعداد بیشتری هسته و رشته (threads) هستند تا بتوانند بهتر با وظایف موازی و بار کاری بالا که در سرورها رخ می‌دهد، سازگاری داشته باشند.

  2. پشتیبانی از مجموعه‌های دستوری مخصوص: پردازنده‌های سرور به طور عمومی از مجموعه‌های دستوری مخصوص سرور (مانند Intel Xeon یا AMD EPYC) پشتیبانی می‌کنند که قابلیت‌ها و امکاناتی را اضافه می‌کنند که برای بارهای کاری مرتبط با سرورها مفید هستند.

  3. پشتیبانی از حافظه ECC (Error-Correcting Code): بسیاری از سرورها برای حفاظت از داده‌ها در مقابل خطاهای حافظه، از حافظه ECC استفاده می‌کنند و پردازنده‌های سرور نیز باید این نوع حافظه را پشتیبانی کنند.

  4. مدیریت امنیتی: پردازنده‌های سرور امکانات امنیتی بالا را ارائه می‌دهند که به سرویس‌ها و برنامه‌هایی که در محیط سرور اجرا می‌شوند، امکان مقابله با تهدیدات امنیتی را می‌دهند.

  5. پشتیبانی از ایستگاه‌های کاری مجازی: سرورها معمولاً در محیط‌های مجازی‌سازی استفاده می‌شوند. پردازنده‌های سرور به طور معمول امکانات مجازی‌سازی را بهبود می‌بخشند تا بتوانند تعداد زیادی ایستگاه کاری مجازی را پشتیبانی کنند.

  6. مقاومت در برابر بارکاری پیک (Peak Load): پردازنده‌های سرور باید قابلیت مدیریت بارکاری پیک (بارهای کاری بالاتر در لحظات خاص) را داشته باشند تا در سرویس‌هایی که به صورت ناگهانی بار کاری بالا دارند، موثر باشند.

هنگامی که به دنبال پردازنده سرور برای خرید هستید، به این ویژگی‌ها و سایر نیازهای خود بر اساس نوع کاربری سرورهای خود توجه کنید.

متاسفانه من به عنوان یک برنامه کاربردی نمی‌توانم واقعیت‌های فیزیکی دارم و این سوال به منعطف این محدودیت‌ها جواب داده نمی‌شود. به عبارت دیگر، من هیچ CPU فیزیکی ندارم و قابلیت اجرای یا تأثیر گذاری بر اجزاء سخت‌افزاری ندارم.

هدف من ارائه اطلاعات و راهنمایی در زمینه مختلف است و نه اجرای وظایف سخت‌افزاری. اگر سوال خاصی دارید که نیازمند تجربه یا تعامل با سخت‌افزار واقعی است، من توصیه می‌کنم به متخصصان سخت‌افزار یا فروشندگان معتبر تجهیزات رایانه مراجعه کنید.

نحوه خرید CPU سرور : راهنمای سال  1402

چه در حال ساختن یا ارتقای سرور اچ پی   باشید، پردازنده اهمیت زیادی دارد. ما به شما کمک می کنیم تا مناسب ترین مورد را برای نیازهای خود انتخاب کنید.

انتخاب بهترین CPU

اهمیت زیادی دارد، چه در حال ارتقای سیستم فعلی خود باشید یا یک رایانه شخصی جدید. سرعت کلاک بالاتر و تعداد هسته‌های بالاتر می‌تواند تفاوت عمده‌ای در عملکرد ایجاد کند، سیستمی سریع‌تر، گیم‌پلی روان‌تر و تکمیل سریع‌تر وظایف فشرده‌تر مانند ویرایش ویدیو و رمزگذاری را ارائه دهد. بعلاوه، پردازنده ای که انتخاب می کنید گزینه های مادربرد شما را نیز تعیین می کند، زیرا هر پردازنده فقط با یک سوکت CPU خاص و مجموعه ای از چیپست ها کار می کند.

همچنین، مانند بسیاری از جنبه‌های فناوری مصرف‌کننده، باید تصمیم بگیرید که بهترین پردازنده‌ای را که در حال حاضر در دسترس است بخرید، یا منتظر بمانید تا ببینید تراشه‌های نسل بعدی چه چیزی را روی میز می‌آورند. پردازنده‌های Ryzen 5000 AMD چشمگیر هستند و در نهایت به طور کلی در عملکرد تک هسته‌ای و چند هسته‌ای از پردازنده‌های رقیب اینتل پیشی می‌گیرند. اما به دلیل ترکیبی از تقاضای بالا، ظرفیت محدود در کارخانه‌های تراشه‌های TSMC و همه‌گیری مداوم، یافتن آخرین پردازنده‌های AMD در انبار یا نزدیک به MSRP آنها از زمان عرضه بسیار سخت بوده است.

در همین حال، اینتل بالاخره با Rocket Lake-S از معماری مبتنی بر Skylake دور می‌شود. تراشه‌های جدید اینتل دستاوردهای عملکرد تک هسته‌ای خود را نوید می‌دهند، و همچنین به پلتفرمی که در نهایت از PCI 4.0 پشتیبانی می‌کند، نوید می‌دهند - ویژگی AMD که تقریباً دو سال پیش در تراشه‌های Ryzen خود عرضه شد.
اگر از قبل چیزهای زیادی در مورد مشخصات CPU می‌دانید و توصیه‌هایی می‌خواهید، انتخاب‌های ما را برای بهترین پردازنده‌ها برای بازی و بهترین پردازنده‌های مرکزی برای ایستگاه‌های کاری و بهترین پردازنده‌های ارزان‌قیمت ۲۰۲۱، آزمایش‌شده و رتبه‌بندی شده، بررسی کنید. ما همچنین لیستی از بهترین تراشه های موجود در بازار را با توجه به معیارهای CPU آنها داریم. اما مهم نیست که کدام پردازنده دسکتاپ را دریافت می کنید، در اینجا مواردی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید.

  • TLDR:

چرا می‌توانید به سخت‌افزار Tom's اعتماد کنید بازبین‌های متخصص ما ساعت‌ها به آزمایش و مقایسه محصولات و خدمات می‌پردازند تا بتوانید بهترین را برای خود انتخاب کنید. درباره نحوه آزمایش ما بیشتر بدانید.

AMD از اینتل پیشی گرفته است (در حال حاضر): این روزها، اغلب با پردازنده AMD، از جمله یک خنک کننده داخلی خوب (البته نه با بالاترین مدل های Ryzen 7 و 9 Ryzen 5000) و موارد دیگر، بیشتر با قیمت کمتری دریافت خواهید کرد. هسته / رشته ها. عملکرد بازی نیز در اکثر موارد به نفع AMD تغییر کرده است، با پیشی گرفتن Ryzen 5 5600X حتی از CPU های سطح بالاتر اینتل در 1080p و تنظیمات موجود. و AMD مدت‌هاست وظایفی مانند ویرایش ویدیو را سریع‌تر انجام می‌دهد. اما لبه عملکرد بازی 1080p ممکن است پس از ورود Rocket Lake-S به اینتل برگردد.
برای بسیاری از کارها، سرعت ساعت مهمتر از تعداد هسته است: سرعت کلاک بالاتر به عملکرد بهتر در کارهای ساده و معمولی مانند بازی تبدیل می شود، در حالی که هسته های بیشتر به شما کمک می کند تا بارهای کاری وقت گیر را سریعتر پشت سر بگذارید.
بودجه برای یک سیستم کامل: یک CPU قوی را با یکی از بهترین SSD ها، رم کافی و یکی از بهترین کارت های گرافیک جفت کنید.
AMD یا Intel: کدام را باید دریافت کنید؟
تا سال 2017، AMD ضعیف بود. اما با تراشه های سری Ryzen / Threadripper، این شرکت به طور پیوسته به سمت برابری عملکرد با اینتل حرکت کرده است. و به خصوص با Ryzen 5000 و تراشه هایی مانند Ryzen 5 5600X، AMD از بسیاری جهات از پیشنهادات فعلی اینتل عبور کرده است و اغلب عملکرد بهتری در حجم کاری سبک و سنگین ارائه می دهد که بر بسیاری از هسته ها تأثیر می گذارد. این تطابق ممکن است به طور قابل توجهی تغییر کند، وقتی آخرین CPUهای Rocket Lake-S اینتل در اواخر سال 2021 وارد شوند.

تمام آنچه گفته شد، هر دو شرکت ممکن است پردازنده های بسیار توانمندی داشته باشند. برخی از طرفداران نظرات محکمی خواهند داشت، اما اگر دلتان برای یک یا آن برند نیست، باید برای هر یک از آنها باز باشید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه، اینتل در مقابل AMD ما را ببینید: چه کسی بهترین CPU ها را می سازد؟ ویژگی.

با CPU خود می خواهید چه کار کنید؟

وسوسه انگیز است که تا آنجایی که می توانید برای یک CPU هزینه کنید، اما شاید بهتر باشد مقداری از پول نقد خود را برای قطعات دیگر پس انداز کنید. نوع پردازنده و حداکثر بودجه خود را بر اساس آنچه که رایانه خود برای انجام آن نیاز دارید، تعیین کنید.وظایف اصلی: محدوده 50 تا 100 دلار. اگر فقط دنبال تراشه‌ای هستید که به شما امکان می‌دهد ویدیو تماشا کنید، وب را مرور کنید و کارهای بهره‌وری اولیه مانند پردازش کلمه و کار صفحه‌گسترده سبک را انجام دهید، یک تراشه سطح پایه با دو یا چهار هسته ممکن است همان چیزی باشد که به آن نیاز دارید. اما اگر اغلب متوجه می‌شوید که بیش از یکی از آن وظایف اصلی را همزمان انجام می‌دهید، بهتر است یک یا دو مدل را افزایش دهید. یک Ryzen 3، مانند AMD Ryzen 3 1300X یا AMD Ryzen 3 2200G، یا Intel Pentium در سطح بالای این محدوده قیمت و یک Intel Celeron یا تراشه هایی مانند Athlon 200GE AMD در سطح پایین را در نظر بگیرید.
بازی: محدوده 200 تا 300 دلار. اگر در درجه اول به عملکرد بازی های سطح بالا علاقه دارید، باید یک پردازنده میان رده Intel Core i5 یا AMD Ryzen 5 با سرعت کلاک بالا را انتخاب کنید. با توجه به اینکه کارت گرافیک برای بازی مهمتر از پردازنده است، می توانید با نگرفتن تراشه قدرتمندتر Core i7 یا Ryzen 7 در هزینه خود صرفه جویی کنید.

  • کار رسانه خلاق یا اورکلاک: محدوده 300 تا 400 دلار. اگر هسته‌ها یا سرعت بیشتری برای کارهایی مانند ویرایش ویدیو می‌خواهید — یا فقط می‌خواهید یک سیستم سریع و توانمند با سربار اضافی برای کارهای محاسباتی آینده داشته باشید، از تراشه Ryzen 7 استفاده کنید.

عضله ایستگاه کاری: 400 دلار +. اگر اغلب متوجه می‌شوید که چند دقیقه یا ساعت‌ها منتظر هستید تا سیستم فعلی‌تان انیمیشن سه‌بعدی یا ویدیوی ۴K شما را ارائه کند، یا با پایگاه‌های داده عظیم و ریاضیات پیچیده سر و کار دارید، یک CPU Intel Core X یا AMD Threadripper را در نظر بگیرید. این جانوران مقادیر عظیمی از هسته‌های فیزیکی (تا 64 تا از زمان نوشتن این مقاله) را برای انجام چند وظیفه‌ای شدید (مثلاً بازی در تنظیمات بالا در حین استریم و ویرایش) یا کارهای محاسباتی وقت‌گیر ارائه می‌دهند. کاربران تجاری می توانند پردازنده Xeon اینتل (مانند Xeon W-3175X اخیر) یا پردازنده AMD EPYC را در نظر بگیرند، اما این پردازنده ها برای مصرف کننده مناسب نیستند - یا مقرون به صرفه هستند. برای آن‌هایی که تمایلی به ارتقای پردازنده‌ها و پلتفرم‌های چند هزار دلاری ندارند، Ryzen 9 5950X 16 هسته‌ای AMD یا Ryzen 9 5900X 12 هسته‌ای هر دو جایگزین‌های عالی هستند که اساساً عملکرد در کلاس ایستگاه کاری را به یک پلتفرم اصلی می‌آورند.

DL380 G8 8SFF 
DL380 8SFF G9 
DL380 G10 8SFF
DL380 G10 PLUS 

به چه نسلی CPU نیاز دارید؟ 

پردازنده های Intel Core و AMD Ryzen  هر سال یا بیشتر، اینتل و AMD خطوط پردازنده خود را با معماری جدیدی ارتقا می دهند. اینتل در آستانه عرضه "سری هسته یازدهم" خود با Core i9 11900K است. جدیدترین تراشه های AMD مانند AMD Ryzen 5 5600X، Ryzen 7 5800X و Ryzen 9 3900X بخشی از سری Ryzen 5000 آن هستند.

وقتی به شماره مدل نگاه می‌کنید، می‌توانید نسل را به عنوان اولین رقم از چهار عدد (مثلاً 8 در Core i7-8400 یا 3 در Ryzen 7 5700X) ببینید. البته توجه داشته باشید که AMD از 4000 نام تجاری در CPUهای دسکتاپ خود صرف نظر کرده است.

آیا باید اورکلاک کنید؟
اورکلاک کردن، تمرین فشار دادن یک CPU به محدودیت های خود با اجرای آن با سرعت کلاک بالاتر از حد مجاز، یک هنر است که بسیاری از علاقه مندان از تمرین آن لذت می برند. اما، اگر در این چالش نیستید که ببینید چقدر سریع می‌توانید تراشه خود را بدون خرابی به کار بیندازید، ممکن است اورکلاک برای یک کاربر معمولی ارزش وقت یا پولی را نداشته باشد.

برای اینکه CPU شما به سرعت کلاک بسیار بالاتری نسبت به آنچه که برای خارج از جعبه رتبه بندی شده است دست یابد، احتمالاً برای یک سیستم خنک کننده پیشرفته و یک مادربرد سازگار با اورکلاک هزینه بیشتری خواهید کرد. در حالی که تقریباً تمام تراشه‌های اخیر AMD تا حدی قابل اورکلاک هستند، اگر می‌خواهید یک تراشه اینتل را شماره‌گیری کنید.

باید برای یکی از پردازنده‌های سری K آن (که با خنک‌کننده‌ها عرضه نمی‌شود) هزینه بیشتری بپردازید. تا زمانی که تمام این هزینه‌های اضافی را در نظر بگیرید، اگر در حال حاضر نزدیک به بالای پشته CPU خرید نمی‌کنید، بهتر است بودجه 50 تا 100 دلاری (30 تا 70 پوندی) دیگر را برای پردازنده‌ای که همراه دارد، در نظر بگیرید. سرعت ساعت بالاتر خارج از جعبه. و به یاد داشته باشید، حتی اگر تمام تجهیزات مناسب را تهیه کنید، همچنان می توانید تراشه ای دریافت کنید که به خوبی اورکلاک نمی کند. یا بدتر از آن، اگر نمی‌دانید چه کار می‌کنید، می‌توانید با فشار دادن بیش از حد ولتاژ از طریق آن به CPU آسیب بزنید یا طول عمر آن را کاهش دهید.

مشخصات کلیدی CPU چیست و باید به کدام یک اهمیت بدهم؟
اگر به برگه مشخصات یک CPU معین نگاه می کنید، اعداد زیادی را خواهید دید. در اینجا چیزی است که باید مراقب آن باشید.

  • سرعت ساعت: با واحد گیگاهرتز (گیگاهرتز) اندازه گیری می شود، این سرعتی است که تراشه با آن کار می کند، بنابراین بالاتر سریعتر است. اکثر CPUهای مدرن، سرعت ساعت خود را بر اساس وظیفه و دمای آنها افزایش یا کاهش می دهند، بنابراین شما یک سرعت کلاک پایه (حداقل) و یک سرعت توربو (حداکثر) را مشاهده خواهید کرد.هسته ها: اینها پردازنده های درون پردازنده هستند. CPU های مدرن بین دو تا 64 هسته دارند که اکثر پردازنده ها شامل 4 تا 8 هسته هستند. هر کدام قادر به انجام وظایف خود هستند. در بیشتر موارد، این روزها، حداقل به چهار هسته یا حداقل چهار رشته نیاز دارید (به زیر مراجعه کنید).
  • Threads: این تعداد فرآیندهای مستقلی است که یک تراشه می تواند به طور همزمان انجام دهد، که در تئوری با تعداد هسته ها برابر است. با این حال، بسیاری از پردازنده ها دارای قابلیت چند رشته ای هستند که به یک هسته اجازه می دهد تا دو رشته ایجاد کند. اینتل این را Hyper-Threading و AMD آن را SMT (Simultaneous Multithreading) می نامد. رشته های بیشتر به معنای انجام چندوظیفه ای بهتر و عملکرد بهتر در برنامه های دارای رشته های سنگین مانند ویرایشگرهای ویدیو و رمزگذارها است.
  • TDP: نمایه/قدرت طراحی حرارتی (TDP) حداکثر مقدار گرمایی است که یک تراشه در سرعت‌های ذخیره تولید می‌کند (یا باید تولید کند) که بر حسب وات اندازه‌گیری می‌شود. با دانستن این نکته - به عنوان مثال - Intel Core i7-8700K دارای TDP 95 وات است، می توانید مطمئن شوید که یک خنک کننده CPU دارید که می تواند این مقدار گرما را مدیریت کند و همچنین PSU شما می تواند آب کافی را ارائه دهد. اما توجه داشته باشید که CPU ها در هنگام اورکلاک حرارت بسیار بیشتری تولید می کنند.
  • خوب است بدانید TDP شما چقدر است تا بتوانید تجهیزات خنک کننده و برق مناسب را برای پشتیبانی از CPU خود تهیه کنید. همچنین، TDP بالاتر معمولاً با عملکرد سریع‌تر همزمان می‌شود، اگرچه مواردی مانند اندازه گره فرآیند و کارایی معماری کلی نیز در آنجا نقش دارند.
  • حافظه پنهان: حافظه نهان داخلی پردازنده برای سرعت بخشیدن به دسترسی به داده ها و دستورالعمل ها بین CPU و RAM استفاده می شود. سه نوع کش وجود دارد: L1 سریع‌ترین اما فشرده است، L2 جادارتر اما کندتر است، و L3 جادار است، اما نسبتاً کند است. هنگامی که داده‌های مورد نیاز یک CPU در هیچ یک از این مکان‌ها در دسترس نباشد، به حافظه RAM می‌رسد که بسیار کندتر است - تا حدی به این دلیل که از نظر فیزیکی دورتر از حافظه پنهان روی تراشه CPU است.
شما نباید به اندازه حافظه پنهان توجه زیادی داشته باشید، زیرا مقایسه آن با عملکرد واقعی دشوار است و عوامل مهم تری وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

IPC: حتی اگر دو CPU دارید که سرعت ساعت و تعداد رشته های یکسانی دارند، اگر از شرکت های مختلف باشند یا بر اساس معماری های مختلف از یک شرکت ساخته شده باشند، سطوح مختلف IPC (دستورالعمل در هر چرخه ساعت) را ارائه خواهند کرد. ). IPC به شدت به معماری CPU وابسته است، بنابراین تراشه های نسل های جدیدتر (مانند Ryzen 5 5600X با Zen 3 در مقابل Ryzen 7 2700X با Zen+) بهتر از تراشه های قدیمی تر خواهند بود.
IPC معمولاً به عنوان یک مشخصات ذکر نمی شود و معمولاً از طریق آزمایش معیار اندازه گیری می شود، بنابراین بهترین راه برای یادگیری در مورد آن خواندن بررسی های CPU ما است.

چگونه نام و اعداد مدل ها را می خوانید؟
به هم ریختگی مارک ها و اعدادی که نام محصول CPU را تشکیل می دهند می تواند گیج کننده باشد. اینتل و AMD هر دو بیشتر تراشه‌های خود را به دسته‌های «خوب، بهتر، بهترین» تقسیم می‌کنند که از Core i3/Ryzen 3 شروع می‌شود و به Core i5/Ryzen 5، Core i7/Ryzen 7 و Core i9/Ryzen 9 می‌رسد. اینتل Core i9-10900K را در بالای پشته محصولات اصلی خود دارد، و همچنین سطح فوق العاده/پریمیوم مانند Core i9-10980XE با قیمتی در حدود 1000 دلار دارد، همانطور که AMD Threadripper دارد. اما برای اکثریت قریب به اتفاق کاربران، این تراشه‌ها غیر ضروری هستند و از محدوده قیمتی اکثر مردم خارج هستند.

برای کاربرانی که بودجه کمی دارند، اینتل تراشه های سلرون و پنتیوم خود را ارائه می دهد (پنتیوم کمی سریعتر است) در حالی که AMD خط Athlon خود را دارد. در رده بالا، سری Threadripper AMD و Core X اینتل را به همراه Core X/i9 و Xeon W (هر دو در بالا ذکر شد) خواهید دید.
حالا در مورد شماره مدل هایی که بعد از 3، 5 یا 7 می آیند چطور؟ اولین رقم تولید محصول را مشخص می کند (Core i7-8700 اینتل یک پردازنده نسل هشتمی هسته ای است و Ryzen 5 2600 AMD یک پردازنده Ryzen نسل دوم است). بقیه اعداد فقط مدل‌های مختلف را در خط نشان می‌دهند، که بالاتر معمولاً بهتر است (با هسته‌های بیشتر و/یا کلاک بالاتر)، در حالی که یک "K" در انتهای تراشه اینتل به این معنی است که برای اورکلاک باز است.
تنها تعداد انگشت شماری از تراشه‌های اصلی اینتل دارای اسکوس K هستند، در حالی که تقریباً تمام پردازنده‌های Ryzen AMD برای اورکلاک باز هستند (نیازی به نام K نیست). یک X در انتهای اعداد مدل AMD به معنای سرعت ساعت بالاتر است.

به چه چیزی بیشتر نیاز دارید: سرعت ساعت، هسته یا رشته؟
پاسخ به این سوال واقعاً به وظایف محاسباتی منظم شما بستگی دارد. ساعت‌های بالاتر به پاسخ‌دهی سریع‌تر و زمان بارگذاری برنامه‌ها ترجمه می‌شوند (اگرچه سرعت RAM و ذخیره‌سازی در اینجا نیز کلیدی است). سرعت ساعت بالاتر همچنین به این معنی است که کارهای تک رشته ای (مانند ویرایش صدا و برخی برنامه های قدیمی تر) می توانند سریعتر انجام شوند. بسیاری از بازی‌های پرطرفدار هنوز هم دارای نخ‌های سبک هستند.

اما بسیاری از برنامه های مدرن می توانند از هسته ها و رشته های زیادی بهره ببرند. اگر کارهای چندوظیفه‌ای زیادی انجام می‌دهید یا ویدیوهای با وضوح بالا را ویرایش می‌کنید، یا کارهای پیچیده و وقت‌گیر دیگری را انجام می‌دهید، باید تعداد هسته‌ها را در اولویت قرار دهید. اما برای اکثریت قریب به اتفاق گیمرها و کاربران کامپیوترهای همه منظوره، سرعت کلاک بین 3 تا 4 گیگاهرتز با چهار تا هشت هسته کافی است.

مادربرد من برای این CPU به چه سوکتی نیاز دارد؟
 
پردازنده های مختلف به انواع مختلف سوکت نیاز دارند. اگر از قبل مادربرد دارید و نمی‌خواهید آن را تعویض کنید، باید یک CPU بخرید که با سوکت برد شما مطابقت داشته باشد. از طرف دیگر، باید مطمئن شوید که مادربردی که خریداری می کنید با پردازنده جدید شما سازگار است.

برای راهنمایی در انتخاب مادربرد، راهنمای خرید مادربرد 2021 ما را ببینید.

AMD با قطعات Ryzen و Athlon نسل فعلی خود (به استثنای Threadripper) یک سوکت - AM4 را انتخاب کرده است. این بدان معناست که شما باید با به روز رسانی بایوس، بتوانید یک تراشه Ryzen نسل فعلی را در مادربرد Ryzen نسل قبلی قرار دهید و بالعکس. اما با توجه به محدودیت‌های موجود در اندازه داده‌های ذخیره شده در تراشه‌های BIOS و تعداد زیادی از CPU‌هایی که AMD روی AM4 منتشر کرده است، این موضوع اخیراً بسیار پیچیده‌تر شده است.

از سوی دیگر، اینتل در سال‌های اخیر تمایلی به عدم پشتیبانی از سازگاری به عقب با تراشه‌های جدید و مادربردهای قدیمی‌تر خود دارد، حتی اگر سوکت عملاً یکسان باشد. به عنوان مثال، سوکت LGA 1150 و 1151 اینتل تنها با یک پین تفاوت دارند و نسخه 1551 که به طور خاص برای تراشه‌های نسل هشتم Core طراحی شده است، از نظر فیزیکی مشابه با پردازنده‌های نسل ششم و هفتم هسته قبلی است.

اما آن مادربردهای قدیمی 1151 سوکتی با CPUهای 1151 سوکتی جدیدتر کار نمی‌کنند، زیرا (اینتل می‌گوید) تراشه‌های جدیدتر (که هسته‌های بیشتری دارند) نیازهای زیرسیستم تحویل انرژی متفاوتی دارند. توجه داشته باشید که اینتل این روند را با سوکت LGA 1200 کاهش داده است، که هم پردازنده‌های نسل دهم اینتل و هم پردازنده‌های نسل یازدهم آینده اینتل را می‌پذیرد.

در اینجا لیستی از تمام سوکت های اصلی اخیر و چیپست های مربوطه آنها برای مرجع وجود دارد.

هنگام انتخاب یک CPU ،  ابتدا بپرسید که قرار است با آن چه کاری انجام دهید، سپس بعد از اینکه متوجه شدید چقدر برای قطعات دیگر هزینه می کنید، ببینید چقدر می توانید برای آن بودجه بپردازید. راهنمای بهترین SSD، بهترین RAM، بهترین کارت‌های گرافیک و بهترین منابع تغذیه را برای جزئیات بیشتر بررسی کنید.

در حالی که پردازنده ها مهم هستند، هیچ فایده ای برای جفت کردن یک تراشه پرسرعت با گرافیک ضعیف (مگر اینکه گیمر نباشید) یا یک هارد مکانیکی کند و چرخان وجود ندارد.

در حالی که خواندن در مورد مشخصاتی مانند سرعت ساعت و تعداد رشته ها مفید است، بهترین معیار برای عملکرد یک پردازنده از بررسی های عینی بدست می آید.

پردازنده (Central Processing Unit یا به اختصار CPU) یکی از اجزاء اصلی یک کامپیوتر است که مسئول اجرای دستورات برنامه‌ها و انجام عملیات‌های محاسباتی در سطح سخت‌افزار می‌باشد. این قطعه به عنوان "مغز" یا "قلب" کامپیوتر شناخته می‌شود و وظیفه اصلی آن انجام محاسبات و کنترل اجزاء دیگر سیستم است.

ویژگی‌های مهم پردازنده عبارتند از:

  1. تعداد هسته‌ها: پردازنده‌ها می‌توانند دارای یک یا بیشتر هسته باشند. هر هسته قادر به اجرای موازی دستورات است.

  2. سرعت ساعت (Clock Speed): سرعت ساعت به تعداد دورهایی اشاره دارد که پردازنده در هر ثانیه انجام می‌دهد. سرعت ساعت به هر هسته اختصاص داده می‌شود.

  3. میکروarchitecture (معماری میکرو): معماری میکرو یا معماری پردازنده، نحوه طراحی داخلی پردازنده را توصیف می‌کند و بر توانایی انجام دستورات و بهینه‌سازی‌های مختلف تأثیر می‌گذارد.

  4. حافظه کش (Cache Memory): حافظه کش یک حافظه سریع‌تر در مقایسه با حافظه اصلی (RAM) است و به پردازنده کمک می‌کند تا داده‌های مورد نیاز خود را سریع‌تر به دست آورده و اجرای دستورات را بهینه‌تر انجام دهد.

  5. پشتیبانی از مجموعه دستوری (Instruction Set): مجموعه دستوری مشخص می‌کند که پردازنده چه نوع دستورات را می‌پذیرد و اجرا می‌کند.

  6. مصرف انرژی: مصرف انرژی یکی از مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب یک پردازنده است، به ویژه در تجهیزات همراه یا محیط‌هایی که محدودیت‌های انرژی دارند.

  7. پشتیبانی از فناوری‌های خاص: برخی پردازنده‌ها از فناوری‌های خاصی مانند مجازی‌سازی، حفظ امنیت و پشتیبانی از حافظه ECC پشتیبانی می‌کنند.

پردازنده از اهمیت بسیار زیادی در عملکرد کامپیوترها و دستگاه‌های الکترونیکی دارد و انتخاب یک پردازنده مناسب بر اساس نیازها و کاربردهای مشخص کاربر یا سیستم بسیار حیاتی است.