نماد اعتماد

طراحی اتاق سرور

این مقاله توضیح می‌دهد که برای ایجاد یک طراحی اتاق سرور کامل چه چیزی لازم است و 10 بهترین روش را ارائه می‌دهد که اطمینان حاصل می‌کند میزبانی در سایت منجر به بازگشت سرمایه بالا می‌شود. برای یادگیری همه چیزهایی که تیم شما باید هنگام راه‌اندازی یک اتاق سرور جدید یا تلاش برای بهبود یک اتاق سرور موجود در نظر بگیرد، ادامه دهید.

خانه / مراکز داده / بهترین روش های طراحی اتاق سرور

میزبانی اولیه هنوز یک گزینه ارزشمند برای برخی مشاغل است، اما ایجاد یک طراحی اتاق سرور موثر اغلب چالش برانگیز است. متأسفانه، یک اتاق سرور با برنامه ریزی ضعیف منجر به مشکلات بیشتری می شود تا منافع. به‌جای لذت بردن از سفارشی‌سازی بالا و کنترل کامل بر فناوری اطلاعات خود، با خرابی‌های سخت‌افزاری، هزینه‌های خارج از کنترل و خرابی پرهزینه مواجه می‌شوید.

راهنمای طراحی اتاق سرور

جنبه های مهم طراحی اتاق سرور

اتاق سرور فضایی در محل است که به عملکرد سرورهای رایانه، ذخیره سازی داده ها و تجهیزات شبکه اختصاص داده شده است. در حالی که یک مرکز داده کلاسیک برای چندین مشتری (صدها یا حتی هزاران نفر) به همان هدف عمل می کند، یک اتاق سرور معمولا منابع فناوری اطلاعات را برای یک سازمان تامین می کند.

طراحی اتاق سرور برای عملکرد صحیح باید جنبه های مختلفی را در نظر بگیرد. صرف نظر از اینکه در یک کابینت قرار می گیرد یا بیشتر فضای اداری شما را اشغال می کند، اتاق سرور باید دارای موارد زیر باشد:

     اتصال شبکه و پهنای باند کافی برای عملیات روان.
     ظرفیت سرور کافی برای رفع نیازهای ذخیره سازی سازمان.
     فضای فیزیکی کافی برای قرار دادن تمام تجهیزات ضروری IT (هم اکنون و هم در آینده).
     کنترل ها و سنسورهایی که به حفظ دما و رطوبت در سطح قابل قبولی کمک می کنند.
     جریان هوای مناسب که از نقاط داغ جلوگیری می کند و آسیب های ناشی از گرما را به سخت افزار از بین می برد.
     سیستم های اطفاء حریق که می توانند شعله را بدون پاشیدن آب خاموش کنند.
     یک منبع برق اضافی که تضمین می‌کند که تجهیزات روشن و کار می‌کنند حتی اگر منبع برق اولیه قطع شود.
     حفاظت لرزه ای که از آسیب دیدن تجهیزات در هنگام زلزله جلوگیری می کند.
     اقدامات امنیتی فیزیکی که اتاق سرور را از تهدیدات خارجی و داخلی در امان نگه می دارد.
     اقدامات امنیت سایبری درجه یک که از حملات سایبری جلوگیری می کند.

اگر یک اتاق سرور در محل برای راه اندازی بسیار پیچیده یا گران به نظر می رسد، اتکا به یک ارائه دهنده میزبانی احتمالاً گزینه بهتری است. مقالات ما در مورد انتخاب مرکز داده و برون سپاری مرکز داده (DCO) شما را با تمام آنچه در مورد انتخاب یک تسهیلات شخص ثالث مناسب نیاز دارید آشنا می کند.
تجهیزات اصلی اتاق سرور

هر اتاق سرور دارای تجهیزات منحصربه‌فردی است، اما قطعات سخت‌افزاری وجود دارد که می‌توانید در هر محیط میزبانی در سایت پیدا کنید. در زیر لیستی از تجهیزاتی وجود دارد که می توانید در هر اتاق سرور مشاهده کنید:

  1.      سرورهای کامپیوتری: سرورها بخشی جدایی ناپذیر از هر اتاق سرور هستند. بسته به مشخصات فناوری اطلاعات خود، می توانید سرورهای مستقل، سرورهای تیغه ای یا حتی تجهیزات سرورهای مجازی را میزبانی کنید. اکثر امکانات خصوصی دارای سرورهای اختصاصی هستند.
  2.      قفسه‌ها: رک‌های سرور و کامپیوتر، تجهیزات IT را در خود نگه می‌دارند و از آن محافظت می‌کنند. یک کابینت بسته به میزان مصرف انرژی دستگاه شما می‌تواند دارای تراکم رک متفاوتی باشد (میزان نیرویی که تجهیزات درون یک قفسه استفاده می‌کند).
  3.      روترها و سوئیچ ها: تجهیزات شبکه به سیستم امکان ارسال، دریافت و مسیریابی داده هایی را که وارد و از اتاق سرور می شود را می دهد. ایمن نگه داشتن روترها و سوئیچ ها یک جنبه حیاتی از امنیت شبکه است.
  4.      کابل کشی شبکه: اتاق سرور به طور معمول دارای چندین نوع کابل کشی شبکه است (کابل های CAT-5 و فیبر نوری دو گزینه رایج هستند). اکثر اتاق ها همچنین دارای تجهیزات مدیریت کابل مانند زیپ بند و بند هستند که به سازماندهی کابل ها کمک می کند.
  5.      مانیتورهای محیطی: سنسورها دما و رطوبت را برای نظارت بر اتاق سرور اندازه گیری می کنند و در صورت بروز حادثه به تکنسین ها هشدار می دهند.
  6.      تجهیزات خنک کننده هوا: هر اتاق سرور دارای دستگاهی است که دمای مطلوب را حفظ می کند. تکنسین ها می توانند تهویه مطبوع تجاری، کولرهای آبی یا راه حل های پیشرفته تر مانند خنک کننده مستقیم مایع را راه اندازی کنند.