نماد اعتماد

MPLS و VPN

تفاوت بین MPLS و VPN چیست

معیارهای  بین MPLS و VPN

در انجا در مورد معیار ها  و ویژگی های تمام سرور ها و تجهیزاتی که برای و ی پی ان و ام پی ال اس کاربدر دارد صبحت خواهیم کرد.

تفاوت بین MPLS و VPN

یک VPN یک شبکه خصوصی را به یک شبکه عمومی دیگر متصل می کند، که به کاربران اجازه می دهد تا داده ها را منتقل و دریافت کنند که گویی رایانه هایشان به صورت فیزیکی به شبکه خصوصی متصل است.

MPLS یک تکنیک مسیریابی است که برای بهبود سرعت و کنترل ترافیک شبکه استفاده می شود. با اجتناب از جستجوهای پیچیده در جدول مسیریابی در هر گره مانند الگوریتم های مسیریابی مرسوم، جریان ترافیک را افزایش می دهد.

این مقاله را بخوانید تا درباره MPLS و VPN و تفاوت آنها با یکدیگر بیشتر بدانید.

VPN چیست؟
VPN مخفف شبکه های خصوصی مجازی است. این یک نوع شبکه است که شبیه یک شبکه خصوصی است اما مجازی است. VPN مکانیزمی برای مدیریت رمزگذاری، حفاظت از یکپارچگی، و صدور گواهینامه یا احراز هویت است، ما ممکن است از آن برای دسترسی به هر شبکه عمومی به عنوان یک شبکه خصوصی استفاده کنیم.

  • VPN توهم یک شبکه خصوصی را در یک شبکه عمومی ایجاد می کند. این به کاربران اجازه می دهد تا از راه دور به یک شبکه خصوصی متصل شوند.
  • برخلاف تعویض برچسب چند پروتکلی (MPLS)، در یک شبکه خصوصی مجازی، بخش‌های مسیریابی و ترافیک توسط مشتریان پردازش می‌شوند.
  • در یک شبکه خصوصی مجازی، تمام لایه های OSI برای کاربردی کردن VPN مورد نیاز هستند. این یک پیوند امن و رمزگذاری شده را روی یک شبکه ناامن ایجاد می کند. هنگامی که کاربر به VPN ملحق می شود، شبکه تمام داده ها و ترافیک کاربر را هدایت می کند. هنگامی که به هر VPN متصل می شوید، آدرس IP شما به آدرس سرور تغییر می کند. این سرور در چندین کشور در سراسر جهان دارد.

یک VPN با استفاده از مدارهای اختصاصی یا فناوری های تونل زنی برای ایجاد یک اتصال مجازی نقطه به نقطه بر روی شبکه های موجود ساخته می شود. برخی از مزایای یک شبکه گسترده (WAN) را می توان با استفاده از VPN قابل دسترسی از طریق اینترنت عمومی به دست آورد. منابع قابل دسترسی در شبکه خصوصی را می توان از راه دور از دیدگاه کاربر در دسترس قرار داد.

شما می توانید از یک VPN برای محافظت از آدرس IP خود استفاده کنید و به شبکه اجازه دهید از طریق یک سرور راه دور پیکربندی شده خاص که توسط میزبان VPN هدایت می شود، هدایت شود. اگر به صورت آنلاین با VPN گشت و گذار می کنید، سرور VPN منبع اطلاعات شما می شود، به این معنی که ارائه دهنده خدمات اینترنت شما (ISP) و سایر اشخاص ثالث نمی توانند داده هایی را که به صورت آنلاین ارسال و دریافت می کنید مشاهده کنند.

سوئیچینگ برچسب چند پروتکلی چیست؟
سوئیچینگ برچسب چند پروتکل یا MPLS یک فناوری انتقال داده حیاتی است. قابلیت‌های آن مشابه شبکه‌های سوئیچ بسته‌ای و شبکه‌های سوئیچ‌شده مدار است، زیرا برخی از ویژگی‌های شبکه‌های سوئیچ مدار را در شبکه‌های سوئیچ بسته نشان می‌دهد.

مکانیسم سوئیچینگ برچسب در MPLS برای صدور یک عدد یا برچسب برای هر بسته استفاده می شود. برچسب یا شماره هر بسته نقش مهمی در فرآیند ارسال بسته ایفا می کند.

MPLS داده ها را از یک گره به گره بعدی بر اساس برچسب های مسیر کوتاه هدایت می کند. به جای مسیریابی با استفاده از آدرس‌های شبکه طولانی، بسته‌های داده از طریق برچسب‌های مسیر هدایت می‌شوند که مسیرهای مجازی بین گره‌ها را به جای نقاط پایانی شناسایی می‌کنند.

MPLS بر اساس لایه های 2 و 3 مدل OSI (Open Systems Interconnection) است. MPLS یک فناوری قابل اعتمادتر است زیرا کیفیت خدمات (QoS) را تضمین می کند.

MPLS یک تکنیک مسیریابی مقیاس پذیر و مستقل از پروتکل است. با پروتکل اینترنت (IP)، اترنت، فریم رله و حالت حمل و نقل ناهمزمان (ATM) کار می کند.

  • نتیجه

VPN اساسا مکانیزمی برای شبیه سازی یک شبکه خصوصی بر روی یک شبکه عمومی است. این یک ارتباط امن بین کاربران نهایی برقرار می کند و سطح بالایی از امنیت را فراهم می کند.

MPLS یک تکنیک مسیریابی است که باعث افزایش سرعت ترافیک شبکه می شود. قابل توجه ترین مزیت MPLS این است که به هیچ پروتکل یا روش حمل و نقل محدود نمی شود. از انتقال از طریق IP، اترنت، حالت انتقال ناهمزمان (ATM) و رله فریم پشتیبانی می کند. با این حال، MPLS از رمزگذاری پشتیبانی نمی‌کند، بنابراین هر مهاجمی که بسته‌ها را از طریق خطوط MPLS رهگیری می‌کند، می‌تواند آنها را به صورت متن ساده بخواند.

MPLS VPN
روش چند نقطه ای توسط MPLS پشتیبانی می شود. از طرف دیگر VPN، تکنیک های چند نقطه ای و نقطه به نقطه را فعال می کند.

  1. MPLS در مقایسه با VPN گران است. VPN ارزان تر است.
  2. در MPLS هیچ رمزگذاری وجود ندارد. VPN از رمزگذاری استفاده می کند.
  3. لایه 2 و 3 مدل OSI توسط MPLS استفاده می شود. برای اینکه یک VPN کار کند، تمام لایه های OSI باید درگیر شوند.
  4. MPLS یک فناوری با قابلیت اطمینان بالا است زیرا کیفیت خدمات را تضمین می کند. از طرف دیگر VPN یک تکنیک قابل اعتماد برای ترافیک حساس به زمان است.
  5. در MPLS، ارائه‌دهنده خدمات مسئول بخش‌های مسیریابی و ترافیک است. مشتریان مسئولیت تقسیم مسیر و ترافیک را بر عهده دارند.
  6. خدمات مبتنی بر ابر در MPLS به طور گسترده در دسترس نیستند. هنگام استفاده از VPN، مجموعه زیادی از خدمات مبتنی بر ابر در دسترس است.
  7. یک سایت مسدود شده را می توان در MPLS رفع انسداد کرد. همه سایت های مسدود شده را نمی توان با استفاده از VPN باز کرد