نماد اعتماد

حافظه دسترسی تصادفی hp

رم سرور دسترسی تصادفی اچ پی 
رم سرور در معماری چه نقشی دارد؟

انواع مختلف رم (حافظه دسترسی تصادفی) در معماری کامپیوتر چیست؟

RAM عنصری از حافظه اصلی است که مستقیماً توسط CPU (واحد پردازش مرکزی) قابل استفاده است. حافظه می تواند برنامه ها و اطلاعات را در طول عملیات کامپیوتر ذخیره کند. فناوری اصلی مورد استفاده برای حافظه اصلی به مدارهای مجتمع نیمه هادی بستگی دارد.

قیمت رم سرور hp

ویژگی رم فرار بودن آن است. یک رم باید با یک منبع تغذیه ثابت پشتیبانی شود. اگر برق قطع شود، داده ها پنهان می شوند. بنابراین، RAM را می توان تنها به عنوان ذخیره سازی موقت استفاده کرد. فناوری RAM به فناوری هایی تقسیم می شود که به شرح زیر است -

  • رم استاتیک - حافظه هایی که شامل مدارهایی هستند که برای حفظ وضعیت خود تا زمانی که برق مصرف می شود کافی هستند، حافظه های ساکن نامیده می شوند. شکل نشان می دهد که چگونه یک سلول RAM استاتیک (SRAM) را می توان اجرا کرد. دو مبدل به صورت متقاطع به هم متصل شده اند تا یک چفت را تشکیل دهند. چفت توسط ترانزیستورهای T1 و T2 به خطوط دو بیتی متصل می شود.

خصوصیات رم سرور اچ پی 

این ترانزیستورها به عنوان سوئیچ هایی عمل می کنند که می توان آنها را تحت نظارت خط کلمه باز یا بسته کرد. هنگامی که خط کلمه در سطح زمین است، ترانزیستورها خاموش می شوند و چفت حالت خود را حفظ می کند. به عنوان مثال، اگر مقدار منطقی در نقطه X 1 و در نقطه Y 0 باشد، در نظر بگیریم که سلول در حالت 1 است.

  • عملیات خواندن - می تواند وضعیت سلول SRAM را بخواند، خط کلمه برای بستن سوئیچ های T1 و T2 فعال می شود. اگر سلول در حالت 1 باشد، سیگنال در خط بیت b زیاد و سیگنال روی خط بیت b کم است. اگر سلول در حالت 0 باشد، تضاد درست است. بنابراین، b و b مکمل یکدیگر هستند. مدارهای حسی/نوشتن در انتهای خطوط بیت بر وضعیت b و b’ نظارت می کنند و سپس خروجی را تنظیم می کنند.
  • عملیات نوشتن - وضعیت سلول با قرار دادن مقدار مناسب در خط بیت b و مکمل آن در b’ و در نتیجه تحریک خط کلمه تنظیم می شود. این باعث می شود سلول به حالت معادل برسد. سیگنال های مناسب روی خطوط بیت توسط مدار حس/نوشتن ایجاد می شوند.
  • رم پویا - رم استاتیک سریع است، اما هزینه بالایی دارد زیرا سلول های آنها به چندین ترانزیستور نیاز دارند. در صورت استفاده از سلول‌های ساده‌تر، می‌توان رم‌های کم‌هزینه‌تری را اجرا کرد. چنین سلول هایی وجود دارند که وضعیت خود را به طور نامحدود حفظ نمی کنند، بنابراین به عنوان رم های پویا (DRAM) شناخته می شوند.

در حافظه پویا، داده ها به صورت شارژ روی یک خازن ذخیره می شوند. یک DRAM قادر است داده ها را تنها برای چند میلی ثانیه ذخیره کند. از آنجایی که هر سلول به طور کلی برای ذخیره داده ها برای مدت زمان طولانی تری مورد نیاز است، محتویات آن باید به طور دوره ای با بازگرداندن شارژ خازن به مقدار کامل آن به روز شود.