1. رک(Rack):رک یک محفظه فلزی است که تجهیزات شبکه مانند پچ پانل،سوئیچ،مودم(در بعضی از مدل ها رایانه سرویس دهنده و رایانه پشتیبان سرور)UPS در آن نگهداری می شود.واحد اندازه گیری رک یونیت  (Unit)می باشد و هر یونیت معادل 5 سانتی متر می باشد.در حال حاظر اندازه رک ها از 4U تا 44U می باشد. به طور کلی دو مدل کلی رک وجود دارد: رک ديواری و رک ايستاده.
  2. رک ايستاده: از اين رک ها جهت قرارگيری در مرکز شبکه (اتاق سرور)  استفاده می شود اين مدل رک ها ورودی های کابل از بالا و پايين و همچنين امکان باز شدن از چهار طرف را فراهم می آورند در اين نوع رک علاوه بر سوئيچ ها و پچ پانل؛امکان قرار گیری رایانه سرویس دهنده و پشتیبان سرویس دهنده و همچنین UPS در داخل آن وجود دارد.
 

اجزا مهم رک عبارتند از:

  • FAN :برای خنک نگهداشتن و تهویه صحیح تجهیزات داخل رک از تعدادی فن در سقف و کف رک استفاده می شود.
  • Shelf Sliding(قفسه کشویی):به سینی داخل رک گفته می شود و کاربرد آن برای قرار دادن صفحه نمايش ؛ ماوس و صفحه کليد و همچنين رايانه می باشد اين سينی دارای دو نوع متحرک و ثابت بوده و نوع متحرک آن غالباً در رک های ايستاده مورد استفاده قرار می گيرد.
  • Power Module(ماژول برق):قطعه ای است که دارای چند پریز برق بوده و برای تغذيه سوئيچ ها و رايانه و مانيتور داخل رک مورد استفاده قرار می گيرد و معمولاً ماژول های برقی دارای ٤ و يا ٨ پريز می باشند.
  • Light Panel:محلی برای قرار گرفتن لامپ فلورسنت در بالای رک به منظور تامین روشنایی درون رک Light Panel و معمولا ی یونیت را اشغال می کند.
  • Thermometer(دماسنج):این دماسنج در بالا ترین قسمت رک نصب شده و به طور مداوم دمای داخل آن را اندازه گيری کرده و نمايش می دهد در بعضی از رک ها اين امکان وجود دارد که در حرارت خاصی فن رک ها شروع به کار کنند.