نماد اعتماد

DDR چیست

DDR مخفف عبارت Double Data Rate است و این تکنولوژی یک انقلاب بزرگ در صنعت کامپیوتر محسوب می‌شود. در این مقاله به بررسی تفاوت بین DDR2، DDR3، DDR4 و DDR5 می‌پردازیم. 

رم ddr

فناوری DDR تحول عظیمی در صنعت رایانه به وجود آورد. هر آن چه از سرعت بالای رم در سیستم یا شبکه‌ در اختیار داریم، به لطف این تکنولوژی است. تاکنون DDR در چهار نسل عرضه شده و نسل پنجم این فناوری هم تقریبا در حال گسترش است.

اما DDR دقیقا چیست؟

ِِDDR2 چیست

Double Data Rate به معنای انتقال دوبرابری داده‌هاست. تا پیش از پیدایش این تکنولوژی، سیستم‌ها از فناوری SDR یا Single Data Rate استفاده می‌کردند که در بهترین حالت باز هم کند بود. در ابتدای قرن بیست و یکم بود که DDR به دنیای تکنولوژی پا گذاشت و منجر به دو برابرشدن سرعت رم شد و این آغاز تحول در سرعت رم‌ و بالطبع رایانه و بعدها سرور بود.
اساس کار DDR بدین صورت است که هم در لبه بالارونده و هم در لبه پایین رونده یک بیت انتقال دهند که مجموعا دو بیت می‌شود. این در حالی است که در SDR فقط در لبه بالارونده بود که یک بیت انتقال پیدا می‌کرد. همین باعث شد تا سرعت انتقال داده DDR دوبرابر SDR شود.
نسل‌های مختلف DDR هرکدام پیشرفت‌های شگرفتی نسبت به نیاکان خود داشته‌اند که در ادامه به بررسی دقیق‌تر هرکدام از آن‌ها می‌پردازیم.

DDR2: نسل دوم حافظه‌های DDR در سال 2003 به بازار عرضه شدند. اگرچه در ابتدا حداکثر سرعت انتقال دیتا در آن‌ها 3200 مگابایت بر ثانیه بود، اما به مرور این عدد افزایش پیدا کرد و تا 6400 مگابایت بر ثانیه هم رسید.

آیا از DDR4 در سرورها استفاده می شود؟ با نگاهی به سرورها، 16 گیگابایت و 32 گیگابایت ظرفیت های رایج حافظه سرور هستند، اگرچه می توانند تا 6 ترابایت را برای 2933 MT/s DDR4 پشتیبانی کنند.

چه نوع رمی برای سرورها توصیه می شود؟ 

سرورهای امروزی با ماژول های حافظه DDR4 که با سرعت 3200MT/s کار می کنند سازگار هستند. با این حال، این سرعت حافظه بسته به مدل پردازنده مورد استفاده و تعداد ماژول‌های حافظه نصب شده می‌تواند متفاوت باشد و کاهش یابد.آیا می توان از رم کامپیوتر در سرور استفاده کرد؟در حالی که سخت افزار سرور برای کاربردهای کمی متفاوت از سخت افزار رایانه شخصی طراحی شده است، تا زمانی که مادربرد سازگار باشد، می توان از هر حافظه ای در رایانه شخصی استفاده کرد.

چه مقدار رم برای سرور مناسب است؟ توصیه های کلی RAM مقدار RAM ارائه شده در سرور اختصاصی بسته به شرکت میزبانی اختصاصی که انتخاب می کنید می تواند متفاوت باشد. با این حال، به طور کلی، بسیاری از هاست ها محدوده ای در حدود 16 تا 64 گیگابایت رم برای هر سرور ارائه می دهند.آیا DDR4 منسوخ می شود؟DDR4 تکنولوژی منسوخ شده است. هر چه بیشتر بچسبد، قدیمی تر می شود. ما در عصر جدیدی از پردازنده‌ها و پردازنده‌های گرافیکی فوق‌العاده قدرتمند هستیم، برخلاف آنچه قبلاً دیده‌ایم. قدرت پشت تراشه های AMD و Intel x86 و تراشه های ARM مانند M1 و M2 اپل، باورنکردنی است.

DDR3: در سال 2007 نسل سوم حافظه‌های DDR عرضه شدند. حداکثر سرعت این رم‌ها 6400 مگابایت بر ثانیه بود که معادل نسل پیشین در سال‌های پایانی‌اش بود. در ادامه اما به 12800 مگابایت بر ثانیه رسید و حتی در بعضی مدل‌ها رکورد 17000 مگابایت بر ثانیه هم ثبت شد.

DDR4: رم‌های DDR4 تحول شگرفی در این فناوری ایجاد کردند. در گام اول این نسل فرکانس 2667 مگاهرتزی را ثبت کرد. اما در ادامه سرعت انتقال 19200 مگابایت بر ثانیه همگان را مجاب کرد که با یک فناوری نسل جدید روبرو هستند که تاکنون نیز در حال استفاده است.

DDR5: هنوز نمی‌توان گفت که DDR5 نسل فعلی این فناوری است. چرا که بنا به دلایلی مثل هزینه بسیار بالا در تولید و شرایط پاندمی کرونا، روند تجاری‌سازی آن کندتر و موکول به سال 2022 شده است. اما با این حال بیشتر شرکت‌ها توانسته‌اند ماژول‌های حافظه RDIMM متناسب با این تکنولوژی تولید کنند، آن هم با حافظه 64 گیگابایتی و نرم تبادل اطلاعات خارق‌العاده 4400 میلیون ترانسفر در ثانیه.

تفاوت نسل‌های مختلف DDR

تفاوت نسل های مختلف DDR

نسل‌های مختلف DDR هر بار با پیشرفت‌های شگرفی در معماری و کارکرد خود داشته‌اند. اما تفاوت‌های اساسی میان آن‌ها را باید در سه بخش جست و جو کرد:

  • سرعت و انتقال دیتا: انتقال دیتا بین خانه‌های حافظه و بافر در DDR2 برابر 4بیت است، در DDR3 8 بیت و در DDR4 16 بیت.
  • ولتاژ: روند مصرف انرژی در هر نسل کاهشی بوده و از 2.5 ولت در نسل اول به 1.2 ولت در نسل چهارم رسیده است.
  • تاخیر زمانی: با این که در هر نسل تاخیر زمانی ظاهرا افزایش پیدا می‌کند، اما چون سرعت کلاک هم بیشتر می‌شود، بنابراین در مجموع می‌توان گفت تاخیر زمانی در نسل جدیدتر کمتر از نسل پیشین خود است.

مقایسه رم DDR3 با DDR4

تفاوت بین DDR3 و DDR4

با این که از نظر ظاهری DDR4 بسیار شبیه DDR3 است، اما در مقام مقایسه، تفاوت‌های شگرفی بین دو نسل پرطرفدار وجود دارد:

  • ولتاژ DDR4 برابر با 1.2 ولت است، در حالی که در DDR3 بین 1.35 الی 1.5 ولت است.
  • ماژول DDR4 از 288 پین بهره می‌برد که این عدد در DDR3 240 پین است.
  • مکان بریدگی روی ماژول DDR4 نسبت به DDR3 متفاوت است که تفاوت‌هایی را در نحوه جازدن رم به وجود می‌آورد.
  • بازه فرکانس در DDR3 از 800 الی 1866 مگاهرتز است. در حالی که در DDR4 بین 1866 تا 3200 مگاهرتز می‌باشد.
  • کلاک باس ورودی و خروجی در DDR3 400 تا 933 مگاهرتز است و در DDR4 933 تا 1600 مگاهرتز.
  • بیشترین نرخ تبادل دیتا در DDR3 17گیگابایت بر ثانیه است و در DDR4 25.6گیگابایت بر ثانیه.

انواع رم DDR3

اگر قصد خرید رم سرور دارید، باید به این نکته توجه کنید که انواع مختلفی از رم‌ها وجود دارند که توسط سرورها پشتیبانی می‌شوند. نسل هشتم و نهم سرور اچ پی که در حال حاضر بیشتر از بقیه مدل‌های سرور در حال استفاده هستند، از چهار نوع حافظه DDR3 پشتیبانی می‌کنند:
Unbuffered DIMMs: در بین رم‌های نسل سومی DDR این اولین نوعی بود که قابلیت انتقال مستقیم دستورات، آدرس‌ها و سیگنال‌ها به صورت مستقیم برای کنترلر حافظه داشت. سرعت بالا، مصرف انرژی پایین و زمان تاخیر بسیار کم از دیگر ویژگی‌های این مدل بود که ضعف کمبود ظرفیت را تا حد خوبی می‌پوشاند. از این رو این نوع از رم DDR3 بیشتر مناسب سیستم‌هایی بود که نیاز کمی به ذخیره دیتا دارند و در عوض خواهان سرعت بالا و مصرف پایین انرژی هستند.
Registered DIMMs : ویژگی برجسته این نوع از حافظه وجود یک تراشه سخت‌افزاری است که به کنترلر رم وصل می‌شود و بدین ترتیب بار کاری کنترلر کاهش می‌یابد. از این مدل در سرورهای نسل هشتم اچ پی و به خصوص آن‌هایی که از سه حافظه Dual-Rank پشتیبانی می‌کنند، استفاده می‌شود. اگرچه این نوع از رم‌ها مصرف انرژی و زمان تاخیر بالایی دارند.
Load Reduced DIMMs : استفاده از یک تراشه بافر در این نوع رم منجر شده پروسه عملیات بین رم و کنترلر رم بهینه‌تر باشد. علاوه بر این، تراشه بافر یک خاصیت دیگر هم دارد و آن امکان استفاده از سه حافظه Quad-Rank است و بدین صورت دیگر مشکلی از بابت ظرفیت وجود نخواهد داشت. هرچند مشکل مصرف بالای انرژی و زمان تاخیر زیاد همچنان به قوت خود باقی ماند.
HyperCloud DIMMs : 1333 مگاهرتز سرعتی است که این نوع از رم که به شکل از پیش ساخته شده روی سرور است، ارائه می‌دهد. محدودیت ظرفیت در این رم 384 گیگابایت است.

خرید رم سرور HP 16GB PC3-10600R

انواع رم DDR4

در DDR4 همه چیز تقریبا همانند DDR3 است، البته با ارتقای فنی در جزییات. اضافه شدن تراشه‌ای که این امکان را می‌دهد تا خطا و ارورها در رم سرور تصحیح شود، از بزرگ‌ترین ویژگی‌های اضافه‌شده در این سری از رم‌هاست. اگرچه تاثیر اندکی روی سرعت رم می‌گذارد، اما باعث ایجاد پایداری بیشتر در عملکرد آن می‌شود.

خرید رم سرور DDR3 و DDR4

خرید رم سرور DDR3 و DDR4

اگر قصد خرید رم سرور DDR3 یا رم سرور DDR4 دارید، باید با در نظرگرفتن نیاز سرور خود و مشاوره از متخصصین در این امر اقدام به خرید کنید. فروشگاه دکتر اچ پی با بیش از ده سال سابقه نمایندگی محصولات اچ پی و با بهره‌گیری از تیم کارشناسان فروش همراه مطمئنی در خرید رم سرور برای شماست.

برای خرید سرور HP کلیک کنید تا انواع سرور اچ پی ای را مشاهده کنید.