نماد اعتماد

SSD سرور چیست و نیازمندی هایی که باید بدانید.

 SSD سرور و انچه باید در مورد SSD سرور بدانید .

SSD مخفف Solid State Drive است. این دیسک ها هیچ قسمت متحرکی ندارند. در عوض، تمام داده ها در حافظه فلش غیر فرار ذخیره می شوند. این بدان معنی است که سوزنی وجود ندارد که برای خواندن یا نوشتن داده ها حرکت کند و به طور قابل توجهی سریعتر از درایوهای SATA هستند.

نقطه ضعف این است که این درایوها به طور قابل توجهی گران تر هستند و اندازه های زیادی ندارند. درایوهای SSD از حدود 120 گیگابایت تا 2 ترابایت متغیر هستند و حدود 2 تا 4 برابر قیمت یک هارد دیسک SATA با همان اندازه هستند. از آنجایی که هیچ قطعه متحرکی وجود ندارد، این درایوها نیز بسیار بادوام‌تر هستند و فاکتورهای فرم مخصوص لپ‌تاپ‌ها ساخته شده‌اند که آنها را برای ذخیره‌سازی در حال حرکت ایده‌آل می‌کند.

پیدا کردن سرعت دقیق دشوار است زیرا بسته به سازنده و فاکتور شکل متفاوت است، اما حتی درایوهای با عملکرد پایین تر با درایوهای SATA قابل مقایسه هستند.

مزایا و معایب هارد دیسک های SSD
جوانب مثبت منفی

  • سریع
  • گرانتر از درایوهای SATA
  • بادوام تر، به خصوص برای لپ تاپ ها، اندازه دیسک کمتر

انواع مختلف رابط SSD سرور

به طور کلی، هارد درایوهای سرور عمدتاً شامل سه نوع هستند: درایوهای دیسک سخت (HDD)، درایوهای حالت جامد (SSD) و درایوهای دیسک هیبریدی (HDD). وقتی صحبت از فضای ذخیره سازی کامپیوتر به میان می آید، احتمالاً در بیشتر مواقع از هارد دیسک ها نام برده می شود. با این حال، SSD ها پردازش اطلاعات سریع تر و عملکرد بهتر کامپیوتر را با قدرت کمتر امکان پذیر می کنند. در ادامه به سه رابط SSD سرور و تفاوت‌های آنها می‌پردازیم.

انواع رابط های SSD سرور
به عنوان یک دستگاه ذخیره سازی بهبودیافته، سرور SSD از حافظه فلش مداوم برای حفظ اطلاعات استفاده می کند، که کمتر در معرض آسیب فیزیکی ناشی از سایش و پارگی است. به طور کلی، سه نوع رابط SSD سرور وجود دارد: Serial Advanced Technology Attachment (SATA)، Serial Attached SCSI (SAS) و Non-Volatile Memory Express (NVMe).

      ''همچنین بررسی کنید- سرور NVMe: چرا در سازمان امروزی مهم است؟

SATA (پیوست فناوری پیشرفته سریال)
SATA، مخفف Serial Advanced Technology Attachment، قدیمی ترین و مقرون به صرفه ترین رابط های SSD در مقایسه با دو نوع رابط سرور دیگر است. به عنوان یک گذرگاه کامپیوتری، وظیفه اصلی رابط SATA انتقال داده ها بین مادربرد و دستگاه های ذخیره سازی مانند هارد دیسک از طریق کابل سریال پرسرعت است، بنابراین از تعویض داغ پشتیبانی می کند - توانایی جایگزینی اجزای سیستم بدون خاموش کردن سیستم.

SATA متفاوت از مدل قبلی خود - PATA - سریعتر است و می تواند با سرعت رابط 6 گیگابیت بر ثانیه و توان عملیاتی 600 مگابایت بر ثانیه روی دیسک بنویسد. این برنامه از سازگاری به عقب هم با سخت افزار و هم با نرم افزار پشتیبانی می کند.

با این حال، SATA یک رابط نیمه دوطرفه است، به این معنی که فقط می تواند از یک کانال/جهت برای انتقال داده استفاده کند و نمی تواند همزمان عملکردهای خواندن و نوشتن را انجام دهد، که ممکن است منجر به گلوگاه شبکه و تاخیر در عملکرد شود. علاوه بر این، SATA همچنین نسبت به رابط های SAS و NVMe عملکرد کمتری برای بازیابی و گزارش خطا دارد.

SAS (Serial Attached SCSI)
SAS یا Serial Attached SCSI نسل جدیدی از فناوری SCSI است. مانند رابط SATA، SAS نیز از فناوری سریال برای سرعت انتقال بالاتر استفاده می کند و از مبادله داغ پشتیبانی می کند. این برای پشتیبانی از 128 انتقال مستقیم داده نقطه به نقطه بین دستگاه های سخت افزاری برای راه حل های ذخیره سازی در سطح سازمانی استفاده می شود. علاوه بر این، SAS یک رابط تمام دوبلکس است و از توابع خواندن و نوشتن همزمان پشتیبانی می کند که می تواند داده ها را به صورت دو جهته با سرعت تا 12 گیگابیت بر ثانیه منتقل کند.

رابط SAS به طور کلی با رابط SATA سازگار است. هواپیماهای پشتی سیستم های SAS را می توان به درایوهای SAS دو پورت با کارایی بالا و درایوهای SATA با ظرفیت بالا و کم هزینه متصل کرد. معمولاً SAS نسبت به رابط SATA توان عملیاتی بیشتری را ارائه می دهد و از ظرفیت های بزرگتر و قابلیت های عملکرد بالاتر پشتیبانی می کند.اما SAS نیز راه حل کاملی نیست. هنوز هم کاستی های متعددی دارد از جمله قیمت بالا و ارزش پایین نسبت به پول و غیره.

NVMe (Memory Express غیر فرار)
رابط حافظه غیر فرار (NVMe) نوعی رابط SSD است که به یک اسلات PCI Express (PCIe) روی مادربرد متصل می شود. این یک پیشرفت نسبت به رابط های SATA و SAS است. مشابه رابط SAS، NVMe همچنین دارای قابلیت Full-Duplex است، اما از نظر قدرت انتقال داده بسیار فراتر از SAS است و سرعت رابط 32 گیگابیت بر ثانیه و توان عملیاتی 3.9 گیگابایت بر ثانیه را دارد.

NVMe که مستقیماً بین درایورهای دستگاه و PCIe قرار دارد، می‌تواند به مقیاس‌پذیری، امنیت و انتقال داده با تأخیر پایین دست یابد که می‌تواند تا ۴ برابر عملیات I/O در ثانیه نسبت به رابط SAS ارائه دهد. بنابراین، رابط های NVMe SSD به طور فزاینده ای جایگزین SATA می شوند تا به انتخاب بهتری برای رابط با کارایی بالا در برنامه های سطح سازمانی تبدیل شوند.

با این حال، معایب NVMes نیز بسیار آشکار است. اول از همه، این گران ترین رابط SSD در بین انواع دیگر است. همچنین زمانی که حجم زیادی از حافظه باید ذخیره شود مقرون به صرفه نیست. علاوه بر این، سازگاری نیز مشکلی است که رابط NVMe را آزار می دهد. سرورهای داده با رابط NVMe باید از فرمت M.2 استفاده کنند که در مقایسه با راه حل های ذخیره سازی دیگر بسیار محدود است.

مقایسه انواع مختلف رابط های سرور

  • نوع رابط
  • به طور معمول، دو پروتکل استاندارد رابط سرورهای شبکه وجود دارد: NVMe و رابط کنترل کننده میزبان پیشرفته (AHCI). رابط سرور NVMe از پروتکل رابط NVMe استفاده می کند، در حالی که رابط های SATA و SAS سرور از پروتکل رابط AHCI استفاده می کنند و همچنین از محیط توسعه یکپارچه (IDE) پشتیبانی می کنند.
  • علاوه بر این، گلدان های رابط سرور نیز متفاوت است. رابط NVMe فقط از پورت های PCIe، SAS از پورت های M.2، U.2، mSATA، SATA، SAS، PCI-E، SATA express و IDE و SATA از پورت های SATA، U.2 و M.2 استفاده می کند. علاوه بر این، کانال های گذرگاه PCIe که توسط رابط NVMe SSD استفاده می شود، می توانند مستقیماً به CPU متصل شوند، در حالی که دو کانال دیگر نمی توانند.

همانطور که در شکل بالا نشان داده شده است، SATA III مورد استفاده در مادربردهای مدرن دارای حداکثر توان خروجی 600 مگابایت بر ثانیه و نرخ رابط 6 گیگابیت بر ثانیه است، در حالی که رابط SAS از سرعت انتقال حداکثر 12 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کند زیرا دومی سرعت انتقال تماماً سریعتر است. پیرامون فناوری نسبت به قبلی

در مورد رابط های NVMe، آنها دارای چندین گذرگاه اطلاعاتی هستند و می توانند سرعت خواندن و نوشتن 2000 مگابایت بر ثانیه را ارائه دهند. علاوه بر این، از آنجایی که می توان آن را مستقیماً بدون محدودیت رابط APA به CPU متصل کرد، عملیات ورودی/خروجی (IOP) در ثانیه می تواند تا 4 برابر سریعتر باشد.

  • مقیاس پذیری & عملکرد

رابط های NVMe بهترین مقیاس پذیری و کارایی را در بین این سه رابط دارند. از آنجایی که NVMe از اسلات‌های PCIe استفاده می‌کند، می‌تواند 25 برابر حجم داده را در مقایسه با محصولات مشابه SATA انتقال دهد. علاوه بر این، از چهار خط سنتی موجود در بیشتر رابط‌های SSD PCIe برای افزایش عملکرد پیشی گرفته و از آن استفاده می‌کند.مقیاس پذیری رابط SATA به طور قابل توجهی کمتر از سایر رابط های ذخیره سازی است. با توجه به امکانات پورت محدود، سرعت انتقال اطلاعات محدود است که بر عملکرد درایو تأثیر می گذارد. رابط های SAS مقیاس پذیری بیشتری را ارائه می دهند و از لحاظ نظری تا 16384 دستگاه را پشتیبانی می کنند.

  • تاخیر

به عنوان یک رابط نیمه دوبلکس، SATA تنها می تواند از یک کانال/جهت برای انتقال داده استفاده کند و به راحتی با تنگناهای شبکه و تاخیر در عملکرد مواجه خواهد شد. رابط SAS از نظر تأخیر عملکرد بهتری نسبت به SATA دارد زیرا اینترفیس فول دوبلکس دارد.

با این حال، رابط NVMe کمترین تأخیر را دارد. تکیه بر یک کنترلر PCIe بومی برای برقراری ارتباط مستقیم با CPU، به این معنی که CPU نیازی به خواندن رجیسترها در حین اجرای دستورات ندارد، بنابراین تأخیر را به بیشترین درجه کاهش می دهد.

  • قیمت

همانطور که مشخص است، هر چه درایو سریعتر و عملکرد بهتری داشته باشد، قیمت بالاتری دارد. از توضیحات بالا، مشخص است که SAS و NVMe از نظر سرعت خواندن/نوشتن، مقیاس پذیری، عملکرد و تأخیر بهتر از SATA هستند.علاوه بر این، به دلیل سخت‌افزار پیچیده، SAS و NVMe گران‌تر از رابط SATA هستند، اما تا حدی از SATA نیز دوام بیشتری دارند.

  • نتیجه

به طور خلاصه، SATA، SAS و NVMe سه رابط اصلی SSD هستند که از چندین جنبه متفاوت هستند. در مقایسه، رابط‌های SATA مدیریت آسانی دارند و می‌توانند مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه‌حل‌های ذخیره‌سازی داده را برای سرورهای شبکه ارائه دهند، در حالی که رابط‌های SAS و NVMe سریع‌تر هستند و تأخیر کمتر، مقیاس‌پذیری و عملکرد بهتری دارند.

https://www.drhp.ir/blog/1728-what-is-ssd-hard-drive.html