نماد اعتماد

حافظه SSD چیست

ssd سرور برای نصب در مهم ترین بخش های دبتاسنتر های بسیار حساس و مهم را چگونه خریداری بکنیم

قیمت هارد سرور ssd

هاردهای سرور انواع مختلفی دارند و هنگام خرید هارد سرور باید به مشخصات آن دقت کنید. در این مقاله سعی کرده‌ایم تا هارد سرور SSD را به‌طور کامل بررسی کنیم تا هنگام خرید هارد سرور HP اطلاعات کافی داشته باشید. در صورت وجود هرگونه سوال می‌توانید نظرات خود را کامنت کنید. 

هارد سرور SSD جدیدترین نوع درایو ذخیره‌ساز رایانه‌ و سرور است که جایگزین مناسبی برای نوع قدیمی هارد دیسک یعنی HDD می‌باشد. SSD مخفف عبارت Solid State Drive است که به همین خاطر بعضا به این نوع هارد، درایو حالت جامد هم گفته ‌ می‌شود.هارد سرور SSD در وهله اول به خاطر سرعت بسیار بالای آن شناخته می‌شود. تفاوت سرعت هارد SSD در مقایسه با هارد HDD آن قدر زیاد است که بسیاری از شرکت‌ها مجاب می‌شوند تا از این نوع هارد برای سرورهای خود استفاده کنند؛ آن هم در حالی که به مراتب گران‌تر از هارد معمولی است.همچنین بخوانید: راهنمای خرید بهترین هارد سرور HP

انواع هارد سرور SSD 

- هارد سرور SSD SATA: اغلب لپ تاپ‌ها از این نوع هارد استفاده می‌کنند. ابعادش 2.5 اینچ است و از سرعت انتقال تا 6 گیگابایت بر ثانیه‌ای بهره می‌برد.

- هارد سرور SSD mSATA: به نوعی نسخه کوچک‌تر هارد SSD SATA است و در مینی لپ‌تاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
- هارد SSD NVMe: مخفف Nonvolatile Memory Express به معنای "حافظه پرسرعت غیر فرار" است. این نو ع هارد از گذرگاه ارتباطی PCIe استفاده می‌کند و چون نوع ارتباط بین هارد با مادربورد مستقیم است، سرعت ارسال و دریافت هم به شدت بالاتر می‌باشد.
- هارد SSD M2: مبتنی بر فناوری NVMe است، از 4 خط انتقال داده بهره می‌برد و به همین خاطر سرعت فوق‌العاده بالایی دارد.

همچنین بخوانید: هارد NVMe چیست؟ 

معایب هارد SSD

آیا کسی تجربه استفاده از SSDهای مصرفی مانند Samsung 850 Pro در سرور HP ProLiant Gen9 با کنترلر Smart Array P440ar را دارد؟

با قضاوت بر اساس گزارش‌های مختلف در مورد نسخه‌های قدیمی‌تر (Gen6 تا Gen8)، به نظر می‌رسد که SSD‌های شخص ثالث اصولاً کار می‌کنند، اما ممکن است مشکلاتی در ویژگی‌های نظارتی سرور ایجاد کنند. می‌خواهم بدانم که آیا هنوز هم همینطور است یا بهتر/بدتر شده است.برخی اطلاعات پس زمینه:

ما به دنبال یک سرور توسعه برای یک تیم 7 تا 12 نفره هستیم. سرور میزبان چندین VM (Hyper-V) است که شیرپوینت 2010 و 2013 را اجرا می کنند، که به طور بالقوه هر کدام با نصب SQL Server مخصوص به خود.کارشناس سخت‌افزار ما شدیداً از استفاده از درایوهای شخص ثالث توصیه می‌کند و می‌گوید که SSD‌های مصرفی اصلاً اجرا نمی‌شوند و می‌خواهند از دیسک‌های HP 10k SAS استفاده کنند. من SSDهای 8x 1 ترابایتی Samsung 850 Pro را در پیکربندی RAID 10 یا 1 ترجیح می دهم (GC 850s باید به اندازه کافی خوب باشد تا بتوانیم پشتیبانی TRIM را از دست بدهیم).

برداشت من از این موضوع این است: ما به قابلیت اطمینان و طول عمر در سطح سازمانی نیاز نداریم، و همچنین حجم نوشتن آنقدر زیاد نخواهد بود که باعث ایجاد مشکلات در سطح سایش شود. آنچه ما نیاز داریم IOPS بالا و فضای کافی برای چندین ماشین مجازی است. با توجه به این الزامات، SSD های HP بسیار گران به نظر می رسند. از دست دادن سازگاری قطعاً یک معامله شکن خواهد بود.من هیچ تجربه ای با سخت افزار سرور ندارم. تنها چیزی که می دانم این است که نوت بوک من با یک SSD OCZ 3 ساله 120 گیگابایتی بسیار بهتر از سرور فعلی ما با درایوهای 6x 10k SAS عمل می کند، همانطور که سیستم توسعه را در یک کلاینت انجام می دهد (همچنین مشخصات / پیکربندی ناشناخته مبتنی بر HDD) . سرور جدید دیسک‌های SAS بزرگ‌تر و تعداد بیشتری از آن‌ها (۸ به جای ۶ عدد) خواهد داشت، اما همچنان انتظار دارم عملکرد آن در مقایسه با راه‌اندازی SSD بسیار پایین‌تر باشد.

هارد SSD آن قدر ویژگی‌های مثبتی دارد که معایب آن چندان به چشم نمی‌آیند. با این حال باید پیش از خرید هارد SSD برای سرور خود، نسبت به این اندک موارد آگاهی داشته باشید:

- عمر مفید هارد SSD نسبت به هارد HDD کمتر است. البته این بدین معنا نیست که خیلی زود خراب می‌شود و باز هم یک هارد SSD تا سال‌ها می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. تا جایی که در کاربری‌های معمولی شاید اصلا این موضوع به چشم نیاید.
- ظرفیت ذخیره‌سازی هارد SSD کمتر از هارد HDD است. باز هم البته باید تاکید کرد که منظور یک یا دو ترابایت نیست و بیشتر در سرورهایی که چندین ترابایت حافظه نیاز دارند، این موضوع به چشم می‌آید (که آن هم می‌توان از چند هارد SSD یا ترکیب یک هارد SSD با هارد HDD استفاده کرد).
- بازیابی داده‌ها در هارد SSD فرایند پیچیده‌تری دارد و باید از نرم‌افزارهای خاصی استفاده کرد. البته که امنیت هارد SSD هم بسیار بالاست و احتمال آسیب رسیدن به دیتا در صورت رعایت نکات امنیتی پایین است.
- از نظر اقتصادی خرید هارد SSD در صورتی توصیه می‌شود که به سرعت بالا در کار نیاز داشته باشید. چرا که قیمت هارد SSD به مراتب گران‌تر از هارد HDD است و این در حالیست که از ظرفیت کمتری هم برخوردار است.همچنین بخوانید: خرید بهترین هارد سرور HP

محاسبه طول عمر هارد SSD

برای حساب کردن طول عمر هارد SSD از دو معیار زیر استفاده می‌کنیم:

- TBW: مقدار داده‌های قابل نوشتن روی تراشه حافظه بر حسب ترابایت
- MTBF: میانگین زمان بین دو خرابی و بیانگر مقدار زمانی که یک سیستم بعد از خرابی دوباره آماده برای کار می‌شود.یک راه ساده برای محاسبه عمر هارد SSD استفاده از نرم‌افزارهایی نظیر Crystal Disk Info است. این نرم‌افزار اطلاعات کامل و جامعی از وضعیت سلامت هارد دیسک یا فلش و به طور کلی هرگونه فضای ذخیره‌سازی دیتا ارائه می‌دهد. کار کردن با این نرم‌افزار ساده است و درون آن از طریق گزینه‌ای به نام Host Writes می‌توانید ببینید چه مقدار دیتا روی حافظه نوشته شده و چه میزان دیگر می‌توانید بنویسید.

بازیابی دیتا در هارد SSD

همان طور که پیشتر اشاره شد، فرآیند ریکاوری دیتا در هارد SSD متفاوت است. به طوری که حتی در حافظه SSD داخلی که بر روی شکاف PCIe قرار می‎گیرند، احتمال بازیابی داده‌ها تقریبا غیرممکن است. اما هارد SSD اکسترنال وضعیت متفاوتی دارد و با نرم‌افزارهایی نظیر Easy Us SSD احتمالا بتوان اقدام به بازیابی داده‌ها کرد. با این حال بهتر است بازیابی دیتا در هارد SSD توسط متخصصین فنی صورت گیرد که این خودش پروسه‌ای زمانبر و گرانقیمت است.

خرید هارد سرور SSD

اگر قصد خرید هارد سرور SSD دارید، به نکات زیر توجه کنید تا انتخابی مطمئن داشته باشید:

- نوع درگاه ارتباطی که SSD پشتیبانی می‌کند، تاثیر زیادی در انتخاب مدل مدنظر دارد. چرا که همه حافظه‌های SSD از یک نوع اتصال ثابت بهره نمی‌برند و ممکن است یکی SATA III و دیگری SATA II باشد. مسلما هرچقدر نسخه SATA بیشتر باشد، سرعت انتقال آن بالاتر می‌رود، تا جایی که SATA III تا 6 گیگابایت بر ثانیه را پشتیبانی می‌کند.
- در هنگام خرید هارد SSD، بیشترین میزان سرعت نوشتن و خواندن روی جعبه یا کاتالوگ ثبت می‌شود. اما این لزوما سرعت واقعی هارد SSD مدنظر نیست و برای فهمیدن آن باید از بنچمارک‌هایی که در سایت‌های تخصصی بررسی هاردها گذاشته می‌شود، استفاده کنید.
- قابلیت ECC یا برطرف‌کردن خطا یکی از بهترین و مهم‌ترین فناوری‌های مورد استفاده در هارد است که بهتر است SSD مورد نظر از آن بهره ببرد.
- حافظه DRAM یکی از اصلی‌ترین دلایل تفاوت قیمت هاردهای مختلف با یکدیگر است و این به دلیل تاثیر مهم آن روی عملکرد و سرعت هارد است. اگر بعضی مدل‌های ارزان قیمت‌تر هارد را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که از عبارت DRAM Less استفاده کرده‌اند که یعنی به جای DRAM از تکنولوژی SLC Caching بهره می‌برد. این باعث می‌شود تا قیمت محصول کم شود، اما در عین حال عملکرد هارد هم به شدت افت کند. بنابراین حتما از مدل‌هایی استفاده کنید که دارای حافظه DRAM هستند.
- اندازه هارد SSD را فراموش نکنید. SSDها معمولا 2.5 اینچی هستند و فارغ از مدل‌هایی که مستقیما روی شکاف PCIe قرار می‌گیرند، سایر مدل‌ها نیازمند براکت مخصوص خود هستند که اغلب در جعبه محصول وجود دارد.

قیمت هارد سرور SSD اچ پی

تنوع مدل‌های هارد سرور HP SSD بسیار بالاست و با مشخصات فنی مختلف در قیمت‌های متنوعی عرضه می‌شود. شما می‌توانید با شناخت از نیاز سازمانی خود و بهره‌گیری از مشاوره کارشناسان فروش دکتر اچ پی بهترین انتخاب را برای سرور خود داشته باشید. محصولات فروشگاه دکتر اچ پی از گارانتی 24 ماهه بهره می‌برند و پیش از فروش توسط تیم فنی تست سلامت می‌‎شوند. با خرید هارد سرور HP از فروشگاه دکتر اچ پی از کیفیت هارد خود اطمینان خاطر داشته باشید.

استفاده از ذخیره سازی حالت جامد در آرایه های ذخیره سازی کلاس سازمانی به خوبی در بازار امروز توسعه یافته است. فلش مموری به شکل SSD یا کارت حافظه سفارشی در بسیاری از پیشنهادات فروشنده استفاده می شود که عملکرد بهبود یافته و IOPS بالا را ارائه می دهد.با این حال، استفاده از فلش به آرایه محدود نمی شود. طیف وسیعی از سخت افزارها و نرم افزارهای ارائه شده در دسترس هستند که حالت جامد را به سرور منتقل می کنند. در این مقاله، پیاده سازی سرور SSD را مورد بحث قرار می دهیم، به چه مواردی باید توجه کرد و از چه مشکلاتی اجتناب کرد.

عوامل شکل SSD سرور
SSD سرور به دو شکل ارائه می شود: درایوهای حالت جامد واقعی و کارت های آداپتور PCIe SSD. هر دو راه حل می توانند از فناوری سلول تک سطحی (SLC) یا سلول چند سطحی (MLC) استفاده کنند. SLC گران تر است اما طولانی تر است. MLC ارزانتر است اما سریعتر از SLC فرسوده می شود.شکل SSD مانند یک هارد دیسک سنتی در اندازه های 2.5 یا 3.5 اینچی با اتصالات SAS یا SATA به نظر می رسد و عمل می کند، اگرچه درایوها به طور قابل توجهی سبک تر هستند و انرژی بسیار کمتری مصرف می کنند. تفاوت البته در عملکرد است.

عملکرد SSD در صدها مگابایت در ثانیه (MBps) اندازه‌گیری می‌شود، با SSD‌هایی که قادر به انجام توان نوشتن بالا و پایدار هستند.دستگاه‌های SSD مبتنی بر PCIe از حافظه حالت جامد با پردازنده‌های کنترلی ASIC سفارشی تشکیل شده‌اند که روی کارت آداپتور PCIe با ارتفاع نیم یا تمام قد بسته‌بندی شده‌اند. این دستگاه ها به طور ماهرانه ای با SSD ها متفاوت هستند زیرا اتصال آنها مستقیماً روی گذرگاه PCIe سرور است.

این امر نیاز به رابط های پروتکل ذخیره سازی مانند SAS و SATA را که برای اتصال SSD به سرور مورد نیاز است دور می زند و بنابراین به طور بالقوه عملکرد بالاتری را ارائه می دهد.هر دو عامل فرم سخت افزاری به اجزای نرم افزاری نیاز دارند. درایوهای SSD را می‌توان مستقیماً مورد استفاده قرار داد، اما همانطور که در ادامه خواهیم دید، با استفاده از راه‌حل‌های حافظه پنهان، عملکرد بالاتری به دست می‌آید. دستگاه های PCIe SSD به درایورهای نرم افزاری سفارشی برای سیستم عامل سرور برای ارتباط با دستگاه نیاز دارند.

اجرای SSD سرور
SSD سرور را می توان به دو نوع پیاده سازی تقسیم کرد. در حالت اول، سرور SSD صرفاً به عنوان یک حافظه پنهان محلی برای ورودی/خروجی عمل می‌کند و سرویس‌دهی سریع‌تری به درخواست‌های خواندن برای داده‌های حفظ شده در حافظه پنهان ارائه می‌دهد. رایت‌ها ممکن است از طریق دستگاه ذخیره شوند، اما تا زمانی که روی دیسک خارجی نوشته نشده باشند، برای میزبان تأیید نمی‌شوند.

این سناریو شبیه به استفاده از مقادیر زیادی DRAM به عنوان حافظه پنهان است، با این تفاوت که وقتی دستگاه خاموش است، محتویات آن از بین نمی روند و ظرفیت های درگیر صدها به جای ده ها گیگابایت است.سناریوی دوم استفاده از SSD یا PCIe SSD به عنوان یک دستگاه نوشتن مداوم است. داده ها به طور دائم روی دستگاه قرار دارند و لزوماً در حافظه خارجی نوشته نمی شوند. در حالی که این امر درخواست های نوشتن را تسریع می کند، پیامدهایی برای در دسترس بودن داده ها دارد.

مزایای سرور SSD
واضح ترین مزیت استفاده از سرور SSD کاهش تاخیر است. هر دو درایوهای حالت جامد و SSD PCIe از نظر زمان پاسخگویی I/O به CPU نزدیکتر هستند. هیچ شبکه SAN یا IP وجود ندارد که I/O باید قبل از رسیدن به خود آرایه ذخیره سازی در سراسر آن حرکت کند. قطع کردن SAN تأخیر کمتری را فراهم می کند و خطر اختلاف در سراسر SAN و آرایه ذخیره سازی را که می توان در محیط های مشترک تجربه کرد، کاهش می دهد.

با این حال، حافظه فلش در سرور فقط برای استفاده به آن سرور اختصاص داده شده است.کاهش قابل توجه تأخیر مستقیماً به زمان پاسخگویی سریعتر برنامه ترجمه می شود. در برنامه های کاربردی حساس زمانی، مانند تجارت مالی یا وب سایت های قمار آنلاین، این کاهش می تواند صرفه جویی مالی قابل توجهی را ایجاد کند، جایی که هر میلی ثانیه اهمیت دارد.

فلش را می توان در آرایه ذخیره سازی، به عنوان یک ردیف یا کش استفاده کرد. با این حال، از آنجایی که فلش دارای چنین قابلیت عملکرد بالایی است، نزدیک شدن آن به زیرساخت محاسباتی تا حد ممکن، مزایای بهتری نسبت به آرایه ذخیره سازی تمام فلش به دست می آورد.

معایب SSD سرور
استفاده از فلش سرور SSD دارای معایبی است. اولا، همانطور که در بالا ذکر شد، فضای ذخیره سازی روی کارت فقط به خود سرور اختصاص داده شده است. به عنوان یک منبع گران قیمت، هرگونه شکست در استفاده کامل از آن نشان دهنده هدر رفتن پول است. این جداسازی فضای ذخیره سازی از سرورهای دیگر به این معنی است که فلش سمت سرور مشکلات دیگری در دسترس بودن دارد.

در صورت خرابی سرور، داده‌های روی کارت در سرور محبوس می‌شوند و قابل بازیابی نیستند، مگر اینکه کارت به سرور دیگری منتقل شود یا سرور تعمیر شود. این بدان معناست که در صورت نیاز به فضای ذخیره‌سازی مشترک، محیط‌های سرور خوشه‌ای نمی‌توانند از فلش سمت سرور بهره ببرند. بدتر از آن، اگر فلش سمت سرور از کار بیفتد، ممکن است تمام اطلاعات موجود در آن از بین برود. PCIe SSD هیچ حفاظت RAID برای داده‌های بین سرورها ارائه نمی‌کند، اگرچه HyperCache، از دستگاه‌های SSD استاندارد معمولاً حاوی مقداری RAID داخلی هستند و کارت‌ها می‌توانند در سرور منعکس شوند. همچنین به یاد داشته باشید که تمام دستگاه های حالت جامد عمر محدودی دارند و در نقطه ای از کار می افتند.

جمع بندی فروشنده SSD سرور

Fusion-io. رهبر بازار برای PCIe SSD امروز Fusion-io است. اکنون در نسل دوم، ioDrive2 آن تا 2.4 ترابایت ظرفیت MLC یا 1.2 ترابایت ظرفیت SLC در یک کارت واحد افزایش می یابد. بخوان و بنویسش

درایوهای دیسک حالت جامد HPE (SSD و شتاب دهنده)
درایوهای حالت جامد HPE (SSD) و شتاب دهنده ها بر اساس فناوری NAND Flash پیشرو در صنعت هستند.که عملکرد و استقامت استثنایی را برای حمایت از طیف وسیعی از داده های رو به رشد ارائه می دهد برنامه های کاربردی خواستار با نیازهای عملکرد بار کاری متفاوت.این دستگاه‌های ذخیره‌سازی تأخیر ورودی/خروجی بهتر و راه‌حل‌های کارآمدتری در مقایسه با آنها ارائه می‌کنند
رسانه های چرخشی سنتی (HDD)، در حالی که به طور یکپارچه در سرور و فضای ذخیره سازی HPE موجود قرار می گیرندزیرساخت ها، و در تعدادی از عوامل شکل موجود هستند، از جمله: ضریب فرم کوچک (SFF)، بزرگForm Factor (LFF)، M.2، و کارت های افزودنی PCIe/NVME (AIC) و ماژول ها.

بررسی اجمالی نمونه کارها SSD و Accelerator
رفع نیازهای ذخیره سازی امروز و چالش های فردا!همانطور که از طریق شکل 1 اشاره شد - داشبورد SSD در زیر، محصولات HPE SSD و Accelerator دسته بندی شده اند.
با توجه به هر دو نوع رابط و حجم کار. سه نوع حجم کاری وجود دارد -

  1. Read Intensive (RI)،
  2. استفاده ترکیبی (MU)
  3. و نوشتن فشرده (WI)؛ 

پشتیبانی از سرفصل های عمودی در جدول، که بر اساس برنامه/پردازش هستندمحیطی که در آن از SSD / Accelerator استفاده خواهد شد.ارجاع به شکل 2 - شبکه انتخاب SSD 3x3 در صفحه زیر، ستون های بار کاری RI، MU و WIسپس با توجه به رابط مورد نظر (SAS، SATA، و PCIe/NVMe) به صورت متقاطع جدول بندی می شوند.

به طور موثر یک شبکه انتخاب 3x3 را تشکیل می دهد. نمونه ای از استفاده از این شبکه در زیر با رنگ مشکی ضخیم تر نشان داده شده استمرز، که در آن یک بار کاری MU و رابط SATA مورد نیاز است. در این سناریو انتخاب یک a را تولید می کند