نماد اعتماد

سرور تک CPU در مقابل سرور دو CPU

سرور تک CPU در مقابل سرور دو CPU:

سرور تک CPU در مقابل سرور دو CPU: تفاوت چیست؟

پردازنده های سرور شامل یک CPU، چند CPU و سرور دو CPU می باشد.

به عنوان هسته پشتیبانی کننده عملکرد سرور، انتخاب پردازنده بسیار مهم است. وظیفه اصلی CPU سرور پردازش داده ها، دستورالعمل ها و انجام عملیات است. به عنوان یک دستگاه شبکه مهم، سرورها می توانند با یک CPU سرور بهتر به توان عملیاتی سریع حجم داده های زیاد، پایداری فوق العاده و عملکرد طولانی مدت دست یابند. این مقاله در درجه اول بر روی تفاوت های بین سرورهای تک CPU و دو CPU تمرکز خواهد کرد.

پردازنده سرور g10

 سرورهای تک CPU

سرورهای واحد CPU - تعریف و مزایا
همانطور که از نام آن پیداست، یک سرور تک پردازنده به یک سرور تک سوکتی اطلاق می شود که تنها یک سوکت CPU روی مادربرد دارد. یعنی فقط یک CPU در حال اجراست. در مقایسه با سرورهای CPU دوگانه، یک سرور تک پردازنده مصرف کمتر، نیازهای کمتری برای سیستم های خنک کننده و همچنین هزینه سخت افزاری کمتری دارد.

علاوه بر این، یک سرور تک پردازنده نیز مقرون به صرفه است، زیرا با افزایش تعداد هسته ها، هزینه نیز افزایش می یابد. اکثر سرورهای تک CPU اخیر از پردازنده‌هایی استفاده می‌کنند که متعلق به خانواده Intel® Xeon® E هستند، مانند سرور RS3110، که دارای پردازنده Intel Xeon E-2224G است که بسیار مقرون‌به‌صرفه است و مجوزهای نرم‌افزار نیز ارزان‌تر هستند. اما سرورهای تک CPU ظرفیت رم کافی ندارند، که نقطه ضعف اصلی آن است.

سرورهای دو  CPU

سرورهای CPU دوگانه - تعریف و مزایا
سرورهای دوگانه CPU که به آنها سرورهای دو پردازنده نیز می گویند دارای دو سوکت CPU بر روی مادربرد هستند. با دو CPU که همزمان کار می کنند، سرورهای دو CPU تا حدی سرورهای واقعی هستند. به طور واضح، متفاوت از سرورهای دو هسته ای، که دو هسته CPU را روی یک CPU نصب می کنند، پردازنده دوگانه دارای دو اسلات کارت CPU روی مادربرد است.

به طور معمول، سرورهای دو پردازنده از نظر عملکرد و ثبات عملکرد بهتری نسبت به سرورهای تک پردازنده دارند. با این حال، آنها نیز گران تر هستند.

سرور تک CPU در مقابل سرور دو CPU: تفاوت چیست؟

در مورد دو نوع سرور اصلی، سرورهای تک CPU اغلب از برخی جهات مانند عملکرد، رم سرور، موارد استفاده و غیره با سرورهای CPU دوگانه مقایسه می شوند.

کارایی
در بیشتر موارد، سرورهایی که دارای پردازنده دوگانه هستند عملکرد بهتری از سرورهای تک پردازنده دارند، زیرا سرورهای CPU دوگانه با تعداد زیادی خطوط PCI، دو مجموعه مستقل حافظه پنهان و دو مجموعه اسلات RAM ارائه می‌شوند که همگی با افزایش عملکرد مرتبط هستند. علاوه بر این، از آنجایی که سرورهای دو پردازنده با دو رشته CPU کار می کنند، نسبت به سرورهای تک پردازنده ای که از یک رشته استفاده می کنند، با نرخ بالاتری کار می کنند.

از سوی دیگر، هنگامی که حجم کار برای تنظیماتی مانند این بهینه شده باشد، شاهد افزایش عملکرد فوق العاده در سرورهای دو پردازنده هستیم. این امر به ویژه زمانی صادق است که CPU ها وظایف فشرده چند رشته ای را انجام می دهند. یکی از آنها انتزاع منابع در ماشین های مجازی است که همزمان روی چیزهای جداگانه کار می کنند.

بنابراین سرورهای دو پردازنده به دلیل پایداری و کارایی بالاتر بهترین انتخاب برای محیط های با محدودیت فضا هستند.

رم سرور
سرورهای تک پردازنده از نظر رم سرور با سرورهای دو پردازنده متفاوت هستند. به طور معمول، سرورهای دو CPU ظرفیت رم بیشتری نسبت به سرورهای تک CPU دارند. اما سرورهای تک CPU در انتخاب رم انعطاف پذیرتر هستند.

در پلتفرم اینتل، سرورهای تک پردازنده از حافظه ECC یا غیر ECC پشتیبانی می کنند. با این حال، سرورهای دو پردازنده فقط از حافظه FB-DIMM ECC پشتیبانی می کنند. علاوه بر این، در پلتفرم AMD، سرورهای تک پردازنده از رم ECC، غیر ECC و ثبت شده ECC پشتیبانی می کنند، اما سرورهای CPU دوگانه فقط از رم ثبت شده ECC پشتیبانی می کنند.

استفاده از مورد
در شرایط مختلف، موارد استفاده از دو نوع سرور نیز متنوع است.

سرورهای تک CPU: پیشرفت‌ها در فناوری CPU، سرورهای تک پردازنده را قادر می‌سازد تا بارهای کاری فشرده را مدیریت کنند. یک سرور تک پردازنده ارزان قیمت می تواند برای ساخت سرورهای کاربردی همه منظوره برای سازمان های کوچکتر بسیار مقرون به صرفه باشد. علاوه بر این، سرورهای تک پردازنده را می توان برای فروشگاه های آنلاین با ظرفیت متوسط یا وب سایت های بزرگ مورد استفاده قرار داد و به عنوان سرورهای مشترک برای تبادل داده ها بین بخش های مختلف کار می کند.

سرورهای دو CPU: مجهز به تراشه‌های پردازشگر عالی، سرورهای دو CPU تقریباً برای هر مورد تجاری مناسب هستند. اما در بیشتر شرایط، آنها توسط شرکت های بزرگ برای برنامه های محاسباتی پیشرفته انتخاب می شوند. به دلیل عملکرد و پایداری بهتر، سرورهای دو پردازنده می توانند قدرت محاسباتی بیشتری را ارائه دهند و معمولاً برای محاسبات و شبیه سازی های علمی با دقت بالا، استقرار محاسبات با کارایی بالا (HPC) و غیره استفاده می شوند.

سرور تک CPU در مقابل سرور دو CPU: چگونه انتخاب کنیم؟

هنگام انتخاب سرورها برای مرکز داده خود، باید حجم کاری مورد انتظار خود را محدود در نظر بگیرید، که دلالت بر بهینه سازی حجم کاری دارد. اگر تقاضا برای پردازش داده ها بسیار زیاد است، مانند مراکز داده مالی و بانکی، توصیه می شود سرورهای چند CPU یا دو CPU را انتخاب کنید.

اگر می خواهید سرور را مطابق با نیازهای تجاری خود سفارشی کنید، می توانید راه حل های با کارایی بالا را در FS.com دریافت کنید. FS خدمات سفارشی‌سازی سرور، از جمله پردازنده‌های با کارایی بالا، حافظه، هارد دیسک و اسلات‌های توسعه PCIe را ارائه می‌کند تا نیازهای همیشه در حال تغییر شما را برآورده کند.

نتیجه
در نتیجه، اگرچه سرورهای تک پردازنده ارزان‌تر هستند، اما از نظر عملکرد و پایداری با سرورهای دوگانه CPU قابل مقایسه نیستند.

سرورهای تک پردازنده بخش بزرگی از بازار امروز را در اختیار دارند. با تراشه‌های CPU با تعداد هسته‌های عظیم، ممکن است به نظر برسد که سرورهای دو پردازنده برای محیط‌های سازمانی و مراکز داده مناسب‌تر هستند. برای صرفه جویی در فضا، آن ساختمان ها باید تا آنجایی که ممکن است در هر واحد هسته داشته باشند.