نماد اعتماد

تفاوت بین CCNA و CCNP

تفاوت CCNA و CCNP

Cisco Systems، ارائه‌دهنده راه‌حل‌های زیرساخت شبکه و فناوری اطلاعات شناخته شده بین‌المللی، گواهینامه‌های CCNA و CCNP را ارائه می‌دهد. این گواهینامه های صنعت به رسمیت شناخته شده دانش و مهارت فرد در فناوری های شبکه سیسکو را تأیید می کند. در حالی که هر دو گواهینامه در مورد شبکه هستند، سطوح مهارت های مختلفی را هدف قرار می دهند و موضوعات مختلفی را پوشش می دهند.

این مقاله را بخوانید تا در مورد CCNA و CCNP و تفاوت آنها با یکدیگر بیشتر بدانید.

CCNA چیست؟

گواهینامه CCNA (Cisco Certified Network Associate) Cisco Systems یک مدرک شناخته شده در سطح اولیه است. برای افرادی طراحی شده است که درک اولیه ای از مفاهیم شبکه دارند و تمایل به کار در زمینه شبکه دارند. گواهینامه CCNA دانش و توانایی های اساسی مورد نیاز برای نصب، پیکربندی، راه اندازی و عیب یابی شبکه های کوچک تا متوسط را تایید می کند.

در زیر جنبه ها و موضوعات کلیدی تحت پوشش CCNA آورده شده است.

  • مبانی شبکه: مدل OSI (ارتباط بین سیستم‌های باز)، پروتکل‌های TCP/IP، آدرس‌دهی IP، شبکه‌های فرعی، اصول اترنت و توپولوژی‌های شبکه همگی در این موضوع پوشش داده می‌شوند.
  • مسیریابی و سوئیچینگ: این دامنه به راه اندازی و عملکرد روترها و سوئیچ های سیسکو می پردازد. پروتکل های مسیریابی (به عنوان مثال، OSPF، EIGRP)، VLAN ها (شبکه های محلی مجازی)، STP (پروتکل درخت فراگیر)، مسیریابی بین VLAN، و اتصال پایه WAN (شبکه گسترده) همگی پوشش داده شده اند.
  • شبکه‌های بی‌سیم: این بخش به اصول LAN بی‌سیم مانند استانداردهای WLAN (به عنوان مثال، 802.11)، پروتکل‌های امنیتی بی‌سیم، عیب‌یابی بی‌سیم و پیکربندی اولیه شبکه بی‌سیم می‌پردازد.
  • امنیت دسترسی به شبکه: کنترل دسترسی، احراز هویت، مجوز و حسابداری (AAA)، فن آوری های پایه فایروال و مبانی VPN (شبکه خصوصی مجازی) در این موضوع پوشش داده شده است.

گواهینامه Cisco Certified Network Associate (CCNA) یک پایه محکم برای متخصصان شبکه فراهم می کند و به آنها امکان می دهد فناوری شبکه سیسکو را درک کنند و با آن کار کنند. اغلب به عنوان یک پله برای کسانی که به دنبال گواهینامه های پیشرفته تر سیسکو مانند CCNP (Cisco Certified Network Professional) یا مسیرهای تخصصی مانند CCNA Security یا CCNA Wireless هستند، دیده می شود.

CCNP چیست؟

Cisco Systems گواهینامه CCNP (Cisco Certified Network Professional) را در سطح پیشرفته ارائه می دهد. این برای متخصصان شبکه با گواهینامه CCNA یا دانش و تجربه معادل طراحی شده است. گواهینامه CCNP مهارت های مورد نیاز برای برنامه ریزی، پیاده سازی، تأیید و عیب یابی راه حل های پیچیده شبکه سازمانی را تأیید می کند.

CCNP چندین مسیر تخصصی را ارائه می دهد که هر کدام بر جنبه های متفاوتی از شبکه متمرکز شده اند. محبوب ترین برنامه CCNP Enterprise (که قبلاً CCNP Routing and Switching نامیده می شد) است که فناوری های پیشرفته مسیریابی و سوئیچینگ را پوشش می دهد. CCNP Security، CCNP Collaboration، CCNP Data Centre، و CCNP Service Provider برخی دیگر از مسیرهای موجود هستند.

در زیر جنبه ها و موضوعات کلیدی تحت پوشش CCNP آمده است:

  1. مسیریابی و سوئیچینگ پیشرفته این منطقه با جزئیات بیشتری فناوری های مسیریابی و سوئیچینگ را بررسی می کند. این برنامه موضوعات پیشرفته ای مانند پروتکل های مسیریابی پویا (مانند OSPF، EIGRP و BGP)، توزیع مجدد مسیر، مسیریابی چندپخشی، مفاهیم سوئیچینگ پیشرفته (مانند VLAN ها، تغییرات STP، و کانال اتر) و اصول طراحی شبکه را پوشش می دهد.
  2. امنیت شبکه (CCNP Security): این مبحث به پیاده سازی و مدیریت راهکارهای امنیت شبکه می پردازد. طراحی شبکه ایمن، فن آوری های VPN (مانند VPN سایت به سایت و VPN دسترسی از راه دور)، فن آوری های فایروال، سیستم های جلوگیری از نفوذ (IPS)، کنترل دسترسی ایمن (مانند AAA، RADIUS، و TACACS+) و امنیت شبکه را مورد بحث قرار می دهد. عیب یابی
  3. همکاری (CCNP Collaboration): این آهنگ بر فناوری‌های ارتباطات و همکاری یکپارچه تمرکز دارد. تلفن IP، کنفرانس ویدئویی، نقاط پایانی همکاری، دروازه های صوتی، مدیر ارتباطات یکپارچه سیسکو (CUCM) و Cisco Unity Connection از جمله موضوعاتی هستند که تحت پوشش قرار می گیرند.
  4. مرکز داده (CCNP Data Center): فناوری و راه حل های مرکز داده تمرکز اصلی این دوره است. در مورد معماری مرکز داده، شبکه های ذخیره سازی (مانند کانال فیبر و FCoE)، مجازی سازی شبکه (مانند سوئیچ های Cisco Nexus و VXLAN)، اتوماسیون مرکز داده و زیرساخت های برنامه محور (ACI) بحث می شود.
  5. ارائه دهنده خدمات (CCNP Service Provider): موضوع این دوره بر فناوری و راه حل های شبکه ارائه دهنده خدمات متمرکز است. معماری ارائه‌دهنده خدمات، MPLS (تغییر برچسب چند پروتکلی)، BGP (پروتکل دروازه مرزی) در محیط‌های ارائه‌دهنده خدمات، QoS (کیفیت خدمات) برای ارائه‌دهندگان خدمات، و مجازی‌سازی شبکه همگی پوشش داده شده‌اند.

تفاوت CCNA و CCNP

داوطلبان برای دریافت گواهینامه CCNP باید بسیاری از تست های مربوط به مسیر انتخابی خود را بگذرانند. هر آهنگ معمولاً شامل سه تا چهار تست است که حوزه‌های مختلف دامنه را پوشش می‌دهد. مهم است که به خاطر داشته باشید که سیسکو گواهینامه های خود را به طور منظم به روز می کند، بنابراین وب سایت رسمی سیسکو را برای به روزترین اطلاعات در مورد اهداف و پیش نیازهای امتحانات بررسی کنید.

تفاوت بین CCNA و CCNP
جدول زیر تفاوت های عمده بین CCNA و CCNP را نشان می دهد:

CCNPCCNAمشخصات
موضوعات و دامنه های شبکه پیشرفتهیک آزمون جامعنیاز امتحان
متخصصان شبکهمبتدیان شبکهمخاطبان هدف
سطح پیشرفتهسطح ورودیمرحله
شبکه های سازمانی پیچیدهشبکه های کوچک تا متوسطاندازه شبکه
مسیریابی پیشرفته، سوئیچینگ، امنیت، همکاری، مرکز داده، ارائه دهنده خدمات و غیره (بر اساس مسیر متفاوت است)اصول شبکه: مسیریابی، سوئیچینگ، شبکه های بی سیم، اصول امنیتی، اتوماسیون اولیه شبکه و غیره.موضوعات تحت پوشش
مدیران شبکه، مهندسان شبکه، معماران شبکه و نقش های تخصصی شبکهتکنسین های شبکه، مهندسان شبکه سطح ابتدایی و پشتیبانی شبکهنقش های شغلی
دانش و تخصص عمیقدانش و مهارت های بنیادیتمرکز

نتیجه
در نتیجه، CCNA یک گواهینامه شبکه سطح ابتدایی است که اصول اولیه را پوشش می دهد، در حالی که CCNP یک گواهینامه شبکه در سطح پیشرفته است که بر دانش و مهارت های عمیق در زمینه های تخصصی شبکه متمرکز است.

گواهینامه CCNA مبنای خوبی برای مشاغل شبکه فراهم می کند، در حالی که گواهینامه CCNP برای حرفه ای ها مناسب است که به دنبال بهبود مهارت های خود و تخصص در زمینه های خاص شبکه هستند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد خرید سرور HP ,محصولات محتلف فروش سرور HP میتوانید فروشگاه اینترنتی ماهان شبکه ایرانیان را در گوگل سرچ کنید و قیمت تمام قطعات سرور اچ پی ای را مشاهده کنید.