نماد اعتماد

سیستم عامل مناسب سرور

کدام سیستم عامل برای سرور اچ پی مناسب تر هست؟

سیستم عامل سروراچ پی

مردم جهان درگیر استفاده از داده ها و خدمات زیادی هستند که کار را آسان تر می کند. برای به خطر انداختن نیاز به استفاده زیاد و داده، سیستم‌های عامل سرور برای ارائه خدمات به بسیاری از کاربران به طور همزمان توسعه یافته‌اند. سیستم عامل سرور نوعی سیستم عامل با امکانات پیشرفته است که فقط بر روی سرورها قابل استفاده است.

این برای استفاده از رایانه های درون سرور برای رسیدگی به کاربران و درخواست های مختلف در یک زمان طراحی شده است. هنگامی که یک شخص یا شرکت به داده نیاز دارد، نمی توان آن را با استفاده از انسان ارائه کرد، در عوض راه حل توسط یک ماشین ارائه می شود.

سیستم عامل سرور
با یک سرور و با استفاده از سیستم عامل سرور می توان به چندین گیرنده یا کلاینت به طور همزمان متصل شد. همچنین به آن معماری مبتنی بر سرور مشتری برای برقراری ارتباط روان و تبادل اطلاعات می گویند. استفاده اولیه از آن این است که کاربران از استفاده و حافظه بیشتر بهره مند می شوند.

ویژگی های سیستم عامل سرور
سیستم عامل سرور برای استفاده در سرور طراحی شده است

  • قدرت پردازش بیشتری دارد.
  • پایدارتر و کارآمدتر است
  • در این سیستم می توانیم یک سرور متصل به کلاینت های زیادی داشته باشیم و به آنها خدمات ارائه دهیم.
  • این یک سیستم عامل پیچیده است.
  • امنیت بیشتری را فراهم می کند.

نمونه هایی از سیستم عامل سرور

برخی از سیستم عامل سرور عبارتند از

  • سرور فایل
    یک فایل سرور در رایانه مستقر شده است که شامل فرآیند ذخیره و مدیریت فایل ها در شبکه است. از این سرور چندین کاربر می توانند به فایل ها دسترسی داشته باشند و همچنین آنها را به اشتراک بگذارند.
  • وب سرور
    وب سرور سیستمی است که صفحات وب برنامه ریزی شده با HTML را با مشتریان به اشتراک می گذارد. این سیستم را بر اساس درخواست مرورگرها پردازش می کند و در ازای آن داده هایی مانند تصاویر و صفحات HTML را می دهد.
  • سرور پایگاه داده
    سرور پایگاه داده یک سیستم رایانه ای است که برای ذخیره داده ها و ارائه خدمات به رایانه ها یا برنامه های دیگر استفاده می شود. برخی از عملکردها در سرور پایگاه داده ذخیره، سازماندهی و مدیریت داده ها در سیستم است.
  • سرور سنتی
    سرور سنتی توسط سازمان های کوچک یا متوسط با کاربران محدود استفاده می شود و سرورها به صورت فیزیکی در سازمان ها حضور دارند.
  • سرور دایرکتوری
    این نوع سرور از دایرکتوری استفاده می کند که به ویژه در سیستم عامل های یونیکس و لینوکس استفاده می شود و حاوی فایل های پیکربندی سیستم و برنامه های کاربردی است.
  • سرور رک مانیتور شده
    معمولاً سرورهای رک مانیتور شده دارای یک مانیتور و یک رابط مانند ماوس خواهند بود. تعداد سرورها در یک رک به ارتفاع رک و سرور بستگی دارد.
  • سرور Blade
    در مقایسه با سرورهای رک، از نظر فضا مقرون به صرفه‌تر یا باریک‌تر است و می‌تواند صدها سرور Blade را مدیریت کند.

 

سرور لینوکس Red Hat Enterprise
این سیستم عامل بیش از هر سرور دیگری ویژگی ها را ارائه می دهد و در حال حاضر در سراسر جهان استفاده می شود. فناوری هایی مانند اتوماسیون پشتیبانی می شود و برخی از ویژگی های امنیتی نمایه های ایمن هستند و همچنین گواهی برای اتصالات ایمن در سرور ارائه می دهند.

ویندوز سرور
سیستم عامل ویندوز جایگاه قابل توجهی برای کاربران حرفه ای و شخصی دارد. فضای ذخیره سازی ارائه شده توسط سیستم عامل ویندوز بسیار زیاد است و می توان آن را به طور موثر مدیریت کرد. برخی از تهدیدات این سیستم عامل این است که کاربران باید مجوز استفاده از آن را داشته باشند و به راحتی مستعد حملات ویروس یا بدافزار هستند.

معماری سیستم عامل سرور
معماری مورد استفاده در سیستم عامل سرور در درجه اول شامل مشتری و سرور است. سرور خدمات و منابعی را در اختیار مشتریان قرار می دهد و به آنها امکان می دهد منابع مشابهی را به طور همزمان به اشتراک بگذارند. یک سیستم عامل سرور برای تسهیل این نوع ارتباط و اشتراک منابع طراحی شده است. کاربران می توانند از هر نقطه از شبکه به منابع سرور دسترسی داشته باشند، تا زمانی که مجوزها و احراز هویت لازم را داشته باشند.

مزایای سیستم عامل سرور
کاربرانی که به سیستم عامل سرور دسترسی دارند این مزیت را دارند که بین دو اینترفیس یعنی رابط کاربری گرافیکی و رابط های سطح فرمان انتخاب کنند.

  • این به سرور اجازه می دهد تا طیف گسترده ای از خدمات را به کاربران ارائه دهد
  • طراحی سیستم عامل سرور بر اساس دستورات دریافت شده است و به غیر از سیستم عامل کلاینت، سیستم عامل سرور دارای مدیرانی برای انجام و مدیریت وظایفی مانند سخت افزار سرور، نرم افزار و تنظیمات شبکه با استفاده از ابزار است.
  • این یک رابط مرکزی برای مدیریت کاربران، اجرای اقدامات امنیتی و انجام سایر وظایف اداری فراهم می کند. این به مدیران اجازه می دهد تا به راحتی سرور را مدیریت کرده و از امنیت آن اطمینان حاصل کنند
  • سیستم عامل های سرور می توانند رایانه های مشتری و سیستم عامل ها را مدیریت و نظارت کنند. این به مدیران اجازه می دهد تا وضعیت دستگاه های سرویس گیرنده را پیگیری کنند و از عملکرد صحیح آنها اطمینان حاصل کنند.

نتیجه
عملکرد اصلی سیستم عامل شامل هماهنگی تمام عملکردها و ارائه عملکرد روان سیستم عامل مربوطه است. در مورد سیستم عامل سرور، عمدتاً با سرورها و دسترسی به شبکه ها از جمله نرم افزار مورد استفاده سیستم و سخت افزار نصب شده سروکار دارد.