نماد اعتماد

هارد دیسک HDD چیست

با پيشرفت و توسعه روز افزون تکنولوژی و تحول در سخت افزارها، تجهيزات ذخيره سازی هم پیشرفت کرده اند. تا به حال این سوال برایتان پیش آمده که SSD و HDD چه تفاوت هایی با هم دارند؟ این مقاله را مطالعه کنید تا به طور کامل با هارد HDD آشنا شوید و تفاوت آن با SSD را درک کنید. 

کدام HDD برای سرور استفاده می شود؟
 هارد SAS - درایوهای سریع و قابل اعتماد؛ این ها برای درایوهای سیستم عامل و داده استفاده می شوند، سرعت های 10k و 15k در دسترس هستند. اینها باید برای ذخیره سازی اولیه استفاده شوند، جایی که به داده ها دسترسی زیادی وجود دارد. SATA - هزینه ارزان‌تر به ازای هر گیگابایت و ظرفیت‌های بزرگ‌تر در نسخه‌های 3.5 اینچی. عمدتاً برای ذخیره‌سازی ثانویه استفاده می‌شود، جایی که گهگاه به داده‌ها دسترسی پیدا می‌شود بیشتر برای کارهای بک اپ گیری برای  داده ها استفاده می شود که می توانید هاردهایی با ظرفیت های بالاتر برای بک اپ گیری استفاده بکنید.

هارد سرور HDD چیست؟

هارد سرور HDD

Hard Disk Drive یا همان HDD مهم‌ترین ابزار ذخیره دیتا در رایانه و سرور اچ پی است. هر آن چه که تحت عنوان سیستم عامل، نرم افزارها و به طور کلی هر نوع اطلاعات در هارد دیسک ذخیره می‌شود و این یک ذخیره‌سازی دائمی است. یعنی اهمیتی ندارد که سیستم به هر دلیلی قطع شود یا آسیب ببیند؛ تا وقتی که به هارد دیسک آسیبی وارد نشود، جای داده‌ها امن است. 

اجزای هارد سرور  Hp HDD

اجزای هارد سرور HDD

HDD اولین نوع هارد دیسک است که درون سیستم قرار می‌گیرد و یک هارد داخلی است. اجزای اصلی این هارد شامل موارد زیر می‌شود:

- کنترل‌کننده مرکزی یا Actuator
- بازوی مکانیکی یا Head Arm
- سر خواندن و نوشتن یا Read/Write Head
- دیسک یا Platter
- موتور چرخان دیسک یا Spindle

Actuator که از آن به عنوان هسته اصلی معماری هارد دیسک نیز یاد می‌شود، وظیفه کنترل بازوی مکانیکی و سایر اجزای هارد را بر عهده دارد. بازوی مکانیکی Head را جهت خوانش اطلاعات به یک نقطه مورد نظر از بخش مرکزی تا کناری‌ترین گوشه Platterدیسک می‌برد.
اما Head چه کار می‌کند؟ خواندن و نوشتن دیتا توسط Head صورت می‌گیرد و همان طور که بالا اشاره شد، این کار را به کمک بازوی مکانیکی انجام می‌دهد. Head همچنین قطب‌های مغناطیسی جهت خواندن و نوشتن باینری را هم تراز می‌کند.دیسک یا Platter دیتا را ذخیره می‌کند و این کار را از طریق شیارهای بسیار ریز واقع در بدنه که Sector نام دارد، انجام می‌دهد. به طور میانگین می‌توان گفت در هر اینج حدودا 3000 سکتور وجود دارد که هر کدام از این سکتورها یک بیت فضا جهت ذخیره‌سازی اطلاعات دارند.دیسک‌ها به کمک موتور چرخان دیسک برای خوانش یا نگارش دیتا توسط Head می‌چرخند. سرعت چرخش دیسک یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای تفاوت بین مدل‌های مختلف هارد است که آن را با RPM نشان می‌دهند. یک هارد 3000 RPM یعنی در هر دقیقه دیسک آن سه هزاربار می‌چرخد. هرچقدر سرعت چرخش هارد بیشتر باشد، عملکرد هارد بهتر خواهد بود. هارد HDD معمولا RPM آن بین 5400 تا 15K است.

خرید هارد سرور HP

شرایط کاری استفاده از هارد HDD

خرید هارد HDD

هارد HDD آن قدر متنوع و همه‌گیر است که به سختی بتوان بدون اطلاعات درباره انواع مدل‌های آن اقدام به خرید هارد کرد. با بررسی سرورهای اچ پی می‌توان حتی گفت که این سرورها هماهنگی بهتری با هارد اچ پی HDD در مقایسه با سایر برندهای هارد دیسک دارند. اما باید از هارد HDD در چه جاهایی استفاده کرد؟
اگر یک شرکت اینترپرایز هستید و از اپلیکیشن‌های Mission Critical و مواردی چون ERP و CRM بهره می‌برید، بهتر است از هارد HDD استفاده کنید. همچنین شرکت‌های متوسطی که اپلیکیشن‌های Business Critical دارند هم باید از این نوع هارد استفاده کنند. چرا که دو عامل امنیت داده و ظرفیت بالای ذخیره‌سازی در بهترین شکل ممکن توسط هارد HDD تامین می‌شود.فارغ از موارد فنی، شاید یک شرکت کوچک داشته باشید یا اصلا بخواهید استفاده شخصی از هارد دیسک داشته باشید. در این صورت هم هارد HDD انتخاب مناسب‌تری است. چرا که از قیمت پایین‌تری در مقایسه با سایر انواع هارد دیسک برخوردار است و ظرفیت بالایی هم جهت ذخیره دیتا دارد.

تفاوت‌های هارد دیسک SSD hp و HDD hp

تفاوت هارد SSD و HDD

با این که هارد دیسک یک وظیفه مشخص دارد و قریب به اتفاق همه مدل‌هایش آن کار را انجام می‌دهند، اما تنوع هارد دیسک‌ها بسیار بالاست و بر خلاف بیشتر قطعات الکترونیکی، انواع جدیدتر آن باعث نشد تا سری‌های قدیمی‌تر از دور خارج شوند.
امروزه هاردهای SSD در حال قبضه بازار هستند و با سرعت فوق‌العاده‌ای که ارائه می‌دهند، در بسیاری از زمینه‌ها محبوب شده‌اند. اما آیا این بدین معناست که دیگر کسی از هاردهای HDD استفاده نمی‌کند؟ قطعا خیر. در واقع هارد SSD جای HDD را نگرفته، بلکه فضای جدیدی را برای استفاده گسترده از مدل خود خلق کرده. از این رو می‌توان گفت همچنان در بسیاری از کسب و کارها از هاردهای HDD برای ذخیره‌سازی گسترده داده‌ها استفاده می‌کنند که پیشتر هم به آن اشاره شد.

با این حال اگر بخواهیم تفاوت‌های این دو نوع هارد دیسک را با یکدیگر بررسی کنیم، به چهار مورد اصلی می‌رسیم:

مصرف انرژی: یک هارد SSD حدودا بین 2 الی 3 وات مصرف انرژی دارد. در حالی که هارد HDD بین 6 الی 7 وات انرژی مصرف می‌کند؛ یک امتیاز برای هارد SSD.

ظرفیت ذخیره‌سازی: هارد SSD اگرچه دارای مدل‌های یک ترابایتی یا بیشتر است، اما در مقایسه با مدل‌های مثلا 6 ترابایتی هارد HDD قافیه را می‌بازد. در حال حاضر هاردهای SSD هنوز نتوانسته‌اند از ظرفیت‌های چند ترابایتی بهره ببرند و به همین خاطر در بین شرکت‌های اینترپرایز یا دیتاسنترها که ذخیره‌سازی داده‌ها اهمیت و اولویت دارد، استفاده از هارد HDD یک ضرورت به حساب می‌آید.صدا: هارد SSD به گونه‌ای است که حضورش را حس نمی‌کنید، در حالی که هارد HDD در بعضی موارد کمی پرسر و صداست! این صدا بیشتر به دلیل حرکت چرخان دیسک است که ممکن است حتی لرزش هم ایجاد کند. البته که این مسئله چندان چیز مهمی نیست، اما قابل اشاره و ملموس است.

سرعت: از همان اول هم هارد SSD برای سرعت بالاتر طراحی شد. چرا که در بسیاری از زمینه‌ها نیاز به سرعتی چندبرابری در مقایسه با هارد HDD احساس می‌شد. بنابراین به راحتی می‌توان گفت که اگر انتظارتان از هارد دیسک در وهله اول سرعت است، باید از SSD استفاده کنید.

قیمت: بیایید تمام مسائل فنی را کنار بگذاریم و اول ببینیم چقدر پول برای خرید هارد می‌توانیم هزینه کنیم و آیا این هزینه نسبت به کاری که می‌خواهیم انجام بدیم مقرون به صرفه است یا خیر؟ در این بخش بدون شک هارد HDD دست خریدار را باز می‌گذارد. چرا که از قیمت به مراتب پایین‌تری در قیاس با SSD برخوردار است، در حالی که می‌تواند فضای ذخیره‌سازی بسیار بیشتری را هم ارائه دهد.

قیمت هارد HDD

هارد دیسک از جمله قطعه‌هاییست که احتمال خرابی آن وجود دارد، چرا که همواره در حال استفاده است و داده‌ها بدون محدودیت زمانی ذخیره و محافظت می‌شوند. بنابراین خدمات پس از فروش و گارانتی عاملی تاثیرگذار در خرید هارد HDD به حساب می‌آید. فروشگاه دکتر اچ پی مهم‌ترین مرجع خرید سرور اچ پی و قطعات جانبی سرور به شمار می‌آید که ضمانتی واقعی برای کالاهای خود ارائه می‌دهد. برای اطلاع بیشتر درباره شرایط خرید سرور HP و هارد سرور می‌توانید با کارشناسان فروش دکتر اچ پی در تماس باشید.

این هارد اچ پی فرق اساسی با این ها دارند؟