نماد اعتماد

راهنمای خرید فن سرور HP

 راهنمای خرید فن سرور HP

خنک کننده سرور اچ پی چالش های منحصر به فردی را برای محیطی که یک رک در آن قرار دارد ارائه می دهد. قفسه های سرور اچ پی برای کمک به مدیریت جریان هوا و حفظ دما در مشخصات عملیاتی طراحی شده اند. انتخاب نوع مناسب فن سرور HP و قرار دادن آنها به درستی، به مدیران مرکز داده اجازه می‌دهد تا هوای خنک را از مکان های مناسب وارد کرده و هوای گرم را به جایی که باید برود فشار دهند.اگر قصد خرید فن سرور HP را دارید و آگاهی کاملی درباره فن سرورهای اچ پی ندارید، این مقاله را مطالعه کنید تا راجع به قیمت فن سرور HP و کارایی فن سرور اطلاعاتی کسب کنید. همچنین برای خرید فن سرور HP 

خرید فن سرور HP

اصلا چرا باید در مورد ارزش فن سرور اچ پی باید اطلاعات کسب کنیم؟

مدیریت گرما در سرور HP می تواند به خنک شدن اتاق، کاهش قبض برق یا جلوگیری از خرابی سرور HP کمک کند. مانند رایانه‌های خانگی، سرورهای HP دارای ورودی و اگزوز هستند که از یک طرف هوای خنک و از طرف دیگر هوای گرم را خارج می کنند. از آنجایی که یک رک اساساً شامل چندین HP SERVER است، نه تنها مدیریت جریان هوا در هر دستگاه بلکه در خود رک نیز مهم است.

فن سرور اچ پی به چه دردی میخورد؟

خرید فن سرور HP

نه به طور کامل اما برخی از رایانه‌های شخصی و سرور های HP با قدرت کار می‌کنند و استفاده می‌شوند به همین دلیل به درایوهای دیسک بیشتری نیاز دارند و بردهای GPU و موارد دیگر را به آن اضافه می‌کنند. بنابراین هر پیکربندی مقادیر متفاوتی از گرما را برای خلاص شدن خواهد داشت.
هر چقدر قطعات سرور اضافی بر روی سرور اچ پی شما نصب شده باشد همانقدر گرمای تولید شده نیز بیشتر است ونیاز به فن های خنک کننده اچ پی بیشتری دارید.

و اگر از فن اچ پی استفاده نمی‌کنید، کیس دمای داخلی بالاتری نسبت به یک فن با فن و حتی بیشتر از یک فن یا چند فن خواهد داشت. هرچه CPU خود را خنک‌تر اجرا کنید، قبل از خرابی بیشتر دوام می‌آورد. در برخی از نقاط دما، ممکن است به طور کلی از کار بیفتد. بنابراین استفاده از فن اچ پی بسیار مهم است و نباید پشت گوش انداخته شود.
می توانید دمای داخلی CPU را با برخی از برنامه های رایانه شخصی بخوانید. در درجه C، هر 10 درجه سانتیگراد عمر CPU را به نصف کاهش می دهد. یک CPU باید 15 تا 20 سال در دمای 20 درجه سانتیگراد (دمای اتاق) کار کند، اما در دمای 80 درجه فقط چند ماه دوام خواهد آورد.

خرید فن سرور HP چه کارایی دارد؟

کاربرد فن سرور HP

تمام سوالات بالا را در زیر مطرح می‌کنیم و پاسخ های مناسبی را نیز برای آنها ارائه خواهیم کرد. مدنظر داشته باشد این فن را به‌صورت تخصصی روی سرور HP بررسی می‌‎کنیم.از طرف دیگر سرور HP علاوه‌بر هیت سینک اچ پی به فن اچ پی نیز نیاز دارند. علاوه بر این، فن اچ پی باید به جریان هوا دسترسی داشته باشد. به طور خلاصه، سرور اچ پی شما گرما را برای اجزای مختلف به روش های مختلف مدیریت می کند.برنامه ریزی جریان هوا برای رک سرور HP به گونه ای انجام می شود که تمام تجهیزات بتوانند از یک طرف در هوای خنک حرکت کنند و از رک خارج شوند. این به طور معمول به این معنی است که تمام هوای گرم را از پشت قفسه خارج کرده و آن را به سمت بالا و بیرون به سمت سقف هدایت کنید.از آنجا، کانال‌های برگشتی می‌توانند هوای گرم را به داخل یک پلنوم برگشتی بکشند، جایی که یک CRAH (هوای اتاق کامپیوتر HP) هوا را سرد می‌کند و به مناطقی که خنک می‌شوند هدایت می‌کند. علاوه بر این، فن های رک سرور HP می توانند اطمینان حاصل کنند که جریان هوا به تمام مکان های مناسب هدایت می شود.

پردازنده‌های گرافیکی و پردازنده‌های مرکزی دارای IHS، هیت سینک و فن خواهند بود در حالی که تراشه‌های روی مادربرد و رم تنها دارای IHS خواهند بود. و نیازمند این هستند که دارای سیستم جابجایی گرما باشند. بسیاری از قطعات سرور اچ پی که روی مادربرد سرور اچ پی سوار می‌شوند دارای هت سینک می باشند. کارایی هیت سینک برای این است که گرما را به راحتی از قطعات سرور اچ پی جدا کرده و در بدنه خود هیت سینک جابه‌جا کند و کمک به خنک شدن قطعه سرور اچ پی کند. این قطعه ممکن است رم سرور اچ پی باشد یا سی پی یو سرور اچ پی یا خود چیپ های روی ماردبرد سرور اچ پی که تا اینجا بسیار اوکی و بدون مشکل هستند. مشکل اساسی جابجایی گرمای داخل کیس سرور اچ پی هست.

اما چطوری و چگونه این گرما را از درون کیس سرور اچ پی جابه‌جا کنیم؟

فن سرورهای HP

پاسخ درست این سوال فن سرور اچ پی است. اما چگونه فن می تواند گرمای درون سرور اچ پی را به بیرون محیط کیس جابجا کند؟مدنظرداشته باشید که در کیس های مختلف ممکن هست که فن بر روی خود هت سینک نیز نصب شده باشد. فن CPU پنکه‌ای است که در بالای CPU شما قرار می‌گیرد. فن CPU به عنوان خنک کننده CPU یا هیت سینک نیز شناخته می شود. خنک کننده CPU دارای پایه ای است که در بالای CPU شما قرار می گیرد که معمولاً از مس، آلومینیوم یا ترکیبی از هر دو ساخته شده است.پایه دارای لوله های حرارتی است که به باله ها متصل می شوند، جایی که فن قرار می گیرد و عمل انتقال گرما رو انجام می دهند. البته در سرور های اچ پی هیچ فنی به هیچ هیت سینکی متصل نیست و این مطالب برای مفهومی کردن مقاله آورده شده است.در سرور های HPE فن سرور ها در بدنه مادربرد نصب می شود و با قدرت بسیار بالایی بسته به دستوراتی که از طریق سی پی یو سرور اچ پی یا واحد پردازنده مرکزی سرور اچ پی می رسد دستورات را می گیرد و دور تند یا دور کند حرکت می‌کند.مدنظر داشته باشید که فن سرور های HP دارای دور تند حرکت زمانی که سرور زیر فشار کاری بالایی هست و نیازمند خنک کنندگی بیشتری هست کار میکند ولی وقتی که سرور اچ پی زیر فشار کاری زیاد نیست، سرعت حرکت و دور پایین تری دارد.

فن سرور HP

قیمت فن سرور HP

قیمت فن سرور اچ پی بسته به مدل های مختلف متفاوت است. البته فن سرور اچ پی دارای قیمت های نسبتا ارزانی است.فن سرور اچ پی به هر فن داخل یا متصل به کیس کامپیوتری گفته می‌شود که برای خنک کننده فعال استفاده می شود. از فن سرور HP برای کشیدن هوای خنک‌تر به داخل کیس از بیرون، بیرون راندن هوای گرم از داخل و حرکت هوا در داخل یک هیت سینک hp برای خنک کردن یک جزء خاص استفاده می‌شوند.سرورهای HPE اغلب در شرایط دمای بالا کار می‌کنند. وقتی صدای افزایش نویز فن سرور اچ پی را می شنوید در بیشتر موارد به معنای افزایش دمای کار است. و این فوق العاده صدای بسیار بالایی است که درون کیس سرور اچ پی به گوش می رسد. گویا مثل این است که کیس در حال ترکیدن می‌باشد. این پدیده یک توضیح کاملاً منطقی دارد. دمای داخل کیس سرور hp افزایش می‌یابد و برای کاهش آن باید فن‌های خنک‌کننده موجود در کیس hp با سرعت بالاتری کار کنند که باعث افزایش نویز داخل کیس سرور اچ پی می‌شود. این مسئله به ویژه در آن دسته از دارندگان سرورهای کیس مونت مثل ML350 که فقط خنک کننده های "معمولی" دارند، شدیدتر است.

فن سرور HP و امکانات و ویژگی‌های آن

فن سرور

بیایید امکانات و ویژگی های انتخاب فن خنک کننده کیس SERVER HP را در نظر بگیریم که به بهبود تمام سیستم خنک کننده سرور اچ پی کمک می کند.حتی اگر همه مکانیسم های خنک کننده در مکان های مناسب در داخل سرور شما قرار داشته باشند، باید هوا از آن عبور کند. سرور اچ پی را بدون هیچ فن و هیت سینکی به جز آنهایی که روی CPU و GPU قرار داشتند، آزمایش کردیم. نتیجه یک GPU با دمای 93 درجه سانتیگراد و یک CPU در دمای 71 درجه بود. و این دلیل اصلی برای ان هست که چراباید فن اچ پی و هیت سینک اچ پی را بر روی سرور های اچ پی داشته باشیم این مقدار گرما در کمتر از 24 ساعت سرور اچ پی شما را از کار خواهد انداخت.

 

دمای GPU برای استفاده طولانی مدت غیرقابل قبول بود در حالی که CPU در محدوده معقولی قرار داشت. البته تمام این اطلاعات برای شما میباشد نتایج بسته به کیس سرور اچ پی مورد استفاده شما متفاوت است، اما هر دو دما 20 تا 30 درجه بالاتر از چیزی است که در یک کیس اچ پی کاملاً خنک انتظار دارید. کیس‌های کامپیوتر و سرور اچ پی به‌طور مشابه کار می‌کنند، به استثنای «پوشه‌های خنک‌کننده» اضافی روی سرورهای اچ پی ای .فن های موجود در هر سرور جداگانه فقط با خنک کننده این دستگاه مطابقت دارد و هوای گرم فقط از یک عنصر جداگانه منحرف می شود، اما در عین حال در داخل کیس سرور جمع می شود. یعنی گرمای درون کیس شما می‌ماند و فقط از قطعات سرور HP شما جدا شده در هوای باز کیس سرور اچ پی موجود هست و نیاز دارید یک باد تند که به‌وسیله ی فن سرور اچ پی ایجاد می گردد این هوای گرم را به بیرون کیس سرور اچ پی منتقل کند.وظیفه اصلی یک فن کیس، حذف چنین هوای گرمی از بیرون سرور اچ پی است (در این مورد، ما در مورد خنک کننده هایی صحبت می کنیم که روی سرور کار می کنند.)به هر حال، عملکرد مشابه برای لپ تاپ ها را می توان با یک پد خنک کننده مخصوص انجام داد که مورد بحث ما در اینجا نیست.

نکات مهم در خرید فن سرور HP

1. قطر فن کیس

محبوب ترین مدل های فن اچ پی پنکه دارای قطرهای 80 (8 سانتی متر)، 90-92 (9-9.2 سانتی متر)، 120 میلی متر (12 سانتی متر) یا 140 میلی متر (14 سانتی متر) هستند. البته بسته به نوع سرور متفاوت است و در سرورهای رک مونت که داخل رک اچ پی قرار میگیرند، این فن ها کوچک تر هستند و در سرورهای تاور اچ پی ای مثل سرور اچ پی مدل ML350 این فن ها بزرگتر هستند. بلافاصله خواهیم گفت که یک فن سیستم بزرگتر برای کامپیوتر و سرورها (120 میلی متر) کارآمدتر و بی صداتر از کوچکتر خواهد بود.یک فن خنک کننده 140 میلی متری، 120 میلی متری یا 92 میلی متری می تواند بهترین نوع برای خرید در سرور اچ پی می باشد. با این حال، هنگام انتخاب فن اچ پی ، باید امکان نصب آن را در کیس در نظر گرفت. یعنی باید به کیس اچ پی خود نگاه کنید، در آن مکانی برای نصب فن ها پیدا کنید (بیشتر در پشت و پانل های کناری است) و فقط اندازه گیری کنید که فن سرور در آنجا قرار می گیرد.خوب، و اگر نمی خواهید با خط کش دست و پنجه نرم کنید - فقط دفترچه راهنمای سرور اچ پی خود را بخوانید، باید مشخص شود که چه فن های خنک کننده ای را می توان روی آن سرور HP نصب کرد.البته دوستان فروش ما در دکتر اچ پی تمام نیازمندی های شما شامل فن سرور اچ پی هارد سرور اچ پی پاور سرور اچ پی یا هت سینک سرور اچ پی را روی پیش فاکتور به شما ارائه خواهند داد.

2. نوع اتصال فن سرور HP

نوع اتصال فن سرور HP

(البته نیاز به این اطلاعات نیست و تمام این‌ها بصورت پیش فرض بر روی سرورهای اچ پی نصب شده هستند.)

اکثر فن های سرور های اچ پی کامپیوتر از طریق انواع کانکتورهای زیر متصل می شوند:

پین: این "باحال" ترین نوع اتصال است. یک فن خنک کننده به کانکتور 4 پین مادربرد متصل می شود. با این اتصال بسته به دما می توان یک کنترل سرعت فن ارائه کرد. تمام سرور های اچ پی با این نو ع کانکشن به مادربرد اچ پی وصل شده اند.

3. فرکانس چرخش فن و نویز

سرعت فن HP شدت جریان هوایی که می تواند ایجاد کند و بر این اساس به راندمان خنک کننده رایانه بستگی دارد.با این حال، شاخص های بزرگ سرعت چرخش منجر به این واقعیت می شود که کولر شروع به ایجاد سر و صدای زیادی می کند. در اینجا باید به دنبال نسبت معقولی از سرعت چرخش/نویز باشید تا یک فن بی صدا، اما با بهره وری بالا انتخاب کنید.در قیمت فن سرور اچ پی این مسائل هیچکدوم مطرح نیست فقط برای اینکه اطلاعات عمومی شما برای خنک کنندگی سرور های اچ پی بیشتر باشد با شما مطرح می‌کنیم. نشانگر سرعت متوسط برای فن های با قطر 80 میلی متر 2000 – 2700 rpm، 90-92 mm – 1300-2500 rpm، 120 mm – 800 – 160 rpm می باشد. اگر سرعت چرخش فن سرور HP بالاتر از آنچه در بالا نوشته شده باشد، به احتمال زیاد نویز آن راحت نخواهد بود. صدای فن سرور HP برحسب دسی بل اندازه گیری می شود و مقدار آن برای یک فن واقعا آرام نباید از 30-35 دسی بل برای فن های کوچک و 20-25 دسی بل برای فن های سرور HP بزرگ بیشتر باشد.

پین: این نوع همچنین به کانکتور مادربرد 4 پین متصل می شود (البته فقط از 3 پین استفاده خواهد شد). در این حالت، اتصال را می توان با تنظیم سرعت چرخش با تغییر ولتاژ در خروجی اتصال نیز انجام داد، اما چنین تنظیمی در بیشتر موارد صرفاً نمادین است.Molex: فن های Molex به مادربرد متصل نمی شوند، بلکه مستقیماً به منبع تغذیه متصل می شوند و بدون تنظیم سرعت چرخش کار می کنند. سرور HP به درد نمیخورد و اصلا توجیه اقتصادی ندارد.مدل هایی از فن های کیس با روش اتصال ترکیبی مانند Molex + 3 pin نیز وجود دارد. برای خرید سرور HP ، البته، بهتر است یک فن 4 پین داشته باشید، اما اگر برای پول بسیار گران است .
برای سرورها اچ پی ، مدیریت گرما از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا آنها 24/7 کار می کنند، در شاسی های سرور اچ پی DL360 بسیار نازک هستند و دارای اجزای بیشتری هستند. پردازنده های اینتل داخل این سرور اچ پی حداکثر ظرفیت حرارتی 100 درجه سانتیگراد دارند و پس از رسیدن به آن، CPU ولتاژ و سرعت ساعت را کاهش می دهد و به طور چشمگیری بر عملکرد تأثیر می گذارد. اگر بعد از دریچه گاز نتواند دما را کنترل کند، سیستم از کار می افتد.و شما می دانید که سرور ها چقدر مشاغل مهمی رو عهده دار هستند و هیچ وقت نمیتوانید خاموش شدن یک سرور اچ پی بخاطر خراب شدن فن سرور اچ پی یا نبود سیسیتم سرمایش مناسب سرور اچ پی را توجیه کنید.

نکات پایانی در خرید فن مناسب سرورهای HP 

فن مناسب سرورهای HP

 

وجود یک سرورHP با تهویه مناسب می تواند تفاوت بین دمای کارکرد ایمن و کاهش عملکرد یا خرابی کامل را ایجاد کند. Server Case UK شاسی Rackmount 4U را برای بهترین خنک کننده توصیه می کند زیرا می توانید حجم زیادی از هوا را با یک فن 140 میلی متری جابجا کنید.همه به این میزان خنک کننده نیاز ندارند، و می توان به برندهای اصلی مانند HP برای مدیریت صحیح حرارتی در یک شاسی نازک تر اعتماد کرد.خب اینهم استفاده از سرور 4 یونیت مثل دی ال 580 هم بسیار گران قیمت هست و ما اصلا برای ساختارهای معمولی و شرکت های متوسط این سرور رو پیشنهاد نمیکنیم.قابل توجه ترین تفاوت بین رایانه شخصی و مدیریت حرارتی سرور اچ پی این است که افراد معمولاً بیش از یک سرور اچ پی دارند.فکر کنید شما یک رک با 24 عدد سرور HP دارا هستید با افزایش تعداد سرورهای HP در حال استفاده، محیط آنها اهمیت بیشتری پیدا می کند.اگر تعداد زیادی سرورHP دارید، باید به همان اندازه که برای خنک کردن کیس تلاش می کنید، برای خنک کردن اتاق نیز تلاش کنید. شما در یک سرور اچ پی گرما را از یک قطعه سرور اچ پی که میتواند رم و هارد سی پی یو و مادربرد باشد منتقل میکنید به فضای باز کیس وبه وسیله فن های اچ پی این هوای گرم را نیز به درون اتاق سرور خود منتقل میکنید و الان مشکل بزرگتری نیز دارید.مراکز داده و اتاق های سرور مکانیسم های خنک کننده متفاوتی خواهند داشت، اما ایده کلی یکسان است. هوای سرد به جلوی سرورHP می رود و هوای گرم از پشت SERVER HPE خارج می شود. تمرکز شما این است که مطمئن شوید هوای گرم به منطقه ای که هوای خنک از آن می آید نشت نکند.

دمای استاندارد برای کارکرد فن سرور اچ پی چقدر هست؟

دمای ورودی سیستم  دمای عملیاتی استاندارد 10 تا 35 درجه سانتی گراد (50 تا 95 درجه فارنهایت) در سطح دریا با کاهش ارتفاع 1.0 درجه سانتی گراد در هر 305 متر (1.8 درجه فارنهایت در هر 1000 فوت) از سطح دریا تا حداکثر 3050 متر (10000 فوت) ) بدون نور مستقیم خورشید. حداکثر سرعت تغییر 20 درجه سانتیگراد در ساعت (36 درجه فارنهایت در ساعت) است. حد بالا و نرخ تغییر ممکن است با نوع و تعداد گزینه های نصب شده محدود شود.در صورت کارکرد با خطای فن یا دمای بالای 30 درجه سانتیگراد (86 درجه فارنهایت) ممکن است عملکرد سیستم در طول پشتیبانی عملیاتی استاندارد کاهش یابد.

دمای عملیاتی محیطی طولانی
برای پیکربندی‌های سخت‌افزاری تایید شده، محدوده ورودی سیستم پشتیبانی شده به این صورت افزایش می‌یابد: 5 تا 10 درجه سانتی‌گراد (41 تا 50 درجه فارنهایت) و 35 تا 40 درجه سانتی‌گراد (95 تا 104 درجه فارنهایت) در سطح دریا با ارتفاع کاهش 1.0 درجه سانتی گراد در هر 175 متر (1.8 درجه فارنهایت در هر 574 فوت) بالای 900 متر (2953 فوت) تا حداکثر 3050 متر (10000 فوت). تنظیمات سخت افزاری تایید شده برای این سیستم در نشانی اینترنتی فهرست شده است: http://www.hpe.com/servers/ashrae

برای پیکربندی‌های سخت‌افزاری تایید شده، محدوده ورودی سیستم پشتیبانی شده به این صورت افزایش می‌یابد: ۴۰ تا ۴۵ درجه سانتی‌گراد (۱۰۴ تا ۱۱۳ درجه فارنهایت) در سطح دریا با کاهش ارتفاع ۱.۰ درجه سانتی‌گراد در هر ۱۲۵ متر (۱.۸ درجه فارنهایت در هر هر ۱۲۵ متر). 410 فوت) بالای 900 متر (2953 فوت) تا حداکثر 3050 متر (10000 فوت). پیکربندی های سخت افزاری تایید شده برای این سیستم در URL فهرست شده است:

http://www.hpe.com/servers/ashrae

در صورت کارکرد در محدوده عملیاتی محیطی گسترده یا با خطای فن، عملکرد سیستم ممکن است کاهش یابد.

غیر عملیاتی
30- تا 60 درجه سانتی گراد (22- تا 140 درجه فارنهایت). حداکثر سرعت تغییر 20 درجه سانتیگراد در ساعت (36 درجه فارنهایت در ساعت) است.

این فن سرور dl360 g8 ما هر روز خداب میشه ،علت چیست؟؟؟