نماد اعتماد

بررسی HPE ProLiant DL380 Gen10

خرید سرور نسل دهم HP تبدیل به یکی از دغدغه‌های صاحبان کسب و کار شده است. در این مقاله به بررسی مزایا و معایب سرور HPE Proliant DL380 G10 می‌پردازیم؛ پس تا انتها این مقاله را مطالعه کنید. 

 HPE ProLiant DL380 که در تابستان 2017 عرضه شد، یکی از محبوب ترین سرورهای جهان است. پس از یک سال و نیم ماندن در قفسه‌ها (اینجا منظور بعد از ارائه سرور های جی 9 میباشد که هیچ مدلی جدیدی ارائه نشد و ممکن بود این باعث برگشت تکنولوژی گردد)، دامنه سرورهای Gen 10 در بازار برای جلوگیری از عرضه ی سرورهای ریفر بیس آغاز شد و تا 20 درصد در مقایسه با RRP تخفیف دارد. در اینجا بررسی ما از سرور HPE ProLiant DL380 Gen10 است.

آیا می توانم از NVMe برای سرور DL380 Gen10  استفاده کنم؟ اگر به دنبال راه حل های هاست یا سرور هستید یا روی یک سرور شلوغ کار می کنید، NVMes می تواند گزینه بسیار خوبی برای شما باشد. هر کسب‌وکاری به داده‌ها متکی است، اما اگر سرورهای DL380 Gen10  شما بر روی کارت‌ها و دیسک‌های ذخیره‌سازی استاندارد کار می‌کنند، شرکت شما ممکن است در صورت وجود درخواست‌ها و اتصالات کاربر زیادی با تنگناهایی مواجه شود.آیا NVMe بهتر از SSD است؟ SSD های NVMe به طور قابل توجهی سریعتر از هر SSD SATA هستند. حتی یک مسابقه هم نیست. تقریباً برای هر چیزی و هر چیزی که فکرش را بکنید، SSD های NVMe بهتر هستند.

سرور  HPE ProLiant DL380  چیست؟

تعریف سرور: سرور به قطعه ای از سخت افزار یا برنامه کامپیوتری اطلاق می شود که به دستگاه های دیگر و کاربران آنها خدمات ارائه می دهد. آن دستگاه یا کاربر به عنوان مشتری نامیده می شود.سرور منابع، برنامه ها و داده ها را در اختیار مشتری قرار می دهد تا بتوانند کارآمدتر و موثرتر عمل کنند. آن‌ها همچنین به چندین رایانه اجازه می‌دهند به منابعی مانند فایل‌های مورد نیاز برای اجرای کسب‌وکار شما متصل شوند و به آن‌ها دسترسی داشته باشند.یک سرور می تواند چندین مشتری را مدیریت کند و یک سرویس گیرنده می تواند به چندین سرور متکی باشد - همه اینها به نحوه راه اندازی شبکه شما بستگی دارد.سرور برای مشاغل کوچک سرورها بخشی جدایی ناپذیر از پشته فناوری برای هر کسب و کار کوچک هستند. این رایانه‌های پرقدرت برای کمک به شرکت شما در پردازش و مدیریت دستگاه‌ها، داده‌های شبکه و سایر سیستم‌های اطلاعاتی طراحی شده‌اند.

سرورهای فیزیکی در محل کسب و کار شما نگهداری می‌شوند و می‌توانند برای رفع نیازهای خاص شما ارتقا یا سفارشی‌سازی شوند. بنابراین، این ماشین ها دقیقا چه کاری می توانند انجام دهند؟برای شروع، آنها می توانند به شما کمک کنند تا وب سایتی را میزبانی کنید که به مقدار زیادی داده نیاز دارد یا یک درایو مشترک برای کارمندان خود ایجاد کنید. یک سرور بارهای کاری فشرده ای را میزبانی می کند و پردازش می کند که یک کامپیوتر سنتی قادر به انجام آن نیست.آنها را به عنوان چارچوبی در نظر بگیرید که سازمان شما و شبکه آن را تقویت می کند. بدون منابعی که سرورها ارائه می کنند، حداکثر کردن مقیاس پذیری و کارایی تقریبا غیرممکن خواهد بود. آنها جزء حیاتی یک طرح تداوم کسب و کار قوی هستند.افزایش قدرت RAM و CPU به کسب‌وکارهای کوچک اجازه می‌دهد تا حجم کاری رو به رشد شبکه را مدیریت کنند و در عین حال اطمینان حاصل کنند که سیستم‌ها در صورت نیاز به صورت آنلاین در دسترس هستند. کسب‌وکارهای کوچک همچنین می‌توانند با سرمایه‌گذاری در سرورها در درازمدت در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند، زیرا فشار وارده بر دستگاه‌های شبکه را کاهش می‌دهند.

مزیت اصلی سرور HPE ProLiant DL380

از مهم ترین مزایای اصلی سرور های جی 10 می توان به موارد زیر اشاره کرد:
مدیریت کیفیت iLO5، طراحی هوشمندتر، بسیار قابل ارتقا، گزینه های قابل تنظیم گسترده، CPU های مقیاس پذیر Xeon، امنیت قوی.

همچنین بخوانید: چرا سرور DL380 G10 بخریم؟

معایب سرور HPE ProLiant DL380

کاربران موجود OneView HPE باید به نسخه 3.1 ارتقا دهند، تشخیص داخلی حذف شده است. یعنی خود وان ویو احتمال تشخیص مدل را ندارد و بصورت دستی باید اد کنید که خوب نیست برای حل شدن این مشکل هم باید سری نرم افزار OneView HPE رو ارتقا بدهید.

نکته: سرور ایمن دو یونیت HPE ProLiant DL380 Gen10 که برای بارهای کاری و محیط های مختلف سازگار است، عملکردی در سطح جهانی را با تعادل مناسبی از گسترش و مقیاس پذیری ارائه می‌دهد. این سرور طراحی شده برای تطبیق پذیری و انعطاف پذیری بوده و دارای ضمانت نامه جامع است. این ویژگی‌ها سبب شده که این محصول برای محیط های مختلف ایده آل می‌کند. البته ضمانت سه ساله در ایران معنی ندارد ولی ضمانت یکساله هم قابل اعتماد است.

مشخصات کلی یک سرور DL380 G10 به شرح زیر است:

  • HPE ProLiant DL380 Gen10 Specification (Product code: 826566-B21)
  • Chassis: 2U rack
  • CPU: 2 x 12-core 2.3GHz Intel Xeon Gold 5118
  • Memory: 64GB ECC DDR4 2,400MHz (max 3TB)
  • Drive bays: 8 x hot-plug SFF (max 30)
  • Storage: No HDDs included as standard
  •  RAID: HPE Smart Array S100i and P408i-a SAS3/2GB with FBWC/BBU
  • Array support: RAID0, 1, 5, 6, 10, 50, 60, 1 ADM, 10 ADM
  • Expansion: 6 x PCI-e Gen3 slots (max 8)
  • Network: 4 x embedded Gigabit
  • Other: Flexible LOM, internal USB 2 (2), microSD card slot
  • Power: 2 x 800W hot-plug PSUs
  • Management: HPE iLO5 Standard with Gigabit
  • Warranty: Three years new from the manufacturer or three years with Tech buyer refurbished model

HPE به وضوح تلاش کرده است تا سرور Gen10 و قطعات آن را برای خرید آسان‌تر کند. پردازنده‌ها اکنون به پلاتینیوم، طلایی، نقره‌ای و برنزی تقسیم شده‌اند تا سیستم اعداد پیچیده‌ای که ما مجبور بودیم از نسل‌های قبلی استفاده کنیم. در این نسل مختصر تر و واضح‌تر شود ولی به‌نظرم من که بدتر شده بهتر نشده!

HPE همچنین تعداد ماژول های حافظه سازگار با سرور را کاهش داده است. تعداد ماژول های حافظه سازگار از 13 در Gen9 به تنها 7 ماژول برای Gen10 کاهش یافته است. این امر باعث شده است که تیم های فناوری اطلاعات بتوانند سروری مناسب برای محیط خود بسازند. اکنون همچنین می‌توانید DIMMهای حافظه 128 گیگابایتی را اضافه کنید که مقیاس‌پذیری بسیار بیشتری به شما می‌دهد.
بلی یک کار مفید همین کاهش تعداد ماژول های سازگار هست در نسل های قبلی شاید 13 مورد رم مختلف شرکت های فروشنده و هم خریدار رو سر در گم میکرد و مشتری نمیدانست باید چطوری و بر اساس چه معیاری از درون این 13 مدل انتخاب کند.
این یک خبر بسیار بد در مورد سرور های نسل جدید G10 اچ پی می تواند باشد.
مانند نسل های قبلی خود، سرور Gen10 دارای تجهیزات هوشمند است، اما HPE عیب یابی داخلی را حذف کرده است که به این معنی است که دیگر نمی توانید آفلاین تست کنید.
و این خیلی بد است که نمیتوانیم در محیط هایی که دسترسی به اینترنت نیست، نمیتوانیم سیستم سرور خود را تست کنیم و بسیاری موارد دیگر.
این احتمالاً برای وادار کردن مشتریان به خرید ویژه پشتیبانی مراقبت از HPE است. البته برای ما که دسترسی به علت تحریم به بسیاری از این موارد را نداریم خوب نیست. جدای از حذف آن ویژگی کلیدی، Gen10 به طور قابل توجهی سریعتر از نسل های قبلی است و فوراً متوجه مزایای عملکرد می شوید.

iLO5 در سرور های سری G10 اچ پی ای چیست؟

ارتقا از iLO4 از نسل قبلی به iLO5 برای Gen10 ویژگی های جدید و هیجان انگیزی را ارائه می‌‎دهد. iLO5 بسیار سریعتر و پاسخگوتر از iLO4 با دو برابر حافظه است.
البته در نسل سرور جی 9 ما بسیار به مشکل خوردیم سر این ILO امیداوریم در نسل جی 10 مشکل ها برطرف شده باشد.

رابط وب iLO5 تغییرات عمده‌ای داشته است که آن را حتی آموزنده‌تر کرده است و HPE به طور کامل به سرویس مدیریت بدون عامل خود (AMS) روی آورده است و نیاز به بارگیری هر عامل سیستم عامل را نفی کرده است. کاربران فعلی OneView HPE باید برای پشتیبانی از سخت افزار Gen10 به نسخه 3.1 ارتقا دهند. صبر لازم است زیرا حدود دو ساعت طول می کشد.
آنچه کاربران نهایی می‌گویند و بسیار مهم هست از نظر من SERVER G10 فنی کار جالب نیست یک‌سری باگ‎‌های مدیریت بسیار بزرگی دارد.


بحث و گفتگو با مشتریان در سراسر صفحه بسیار مثبت بوده است. جو هالیدی که 18 سال در زمینه فناوری اطلاعات کار کرده است، گفت: "Gen10 بسیار قدرتمندتر از سرورهای Gen 8 است که قبلاً استفاده می کردیم. قدرت بیشتر به معنای سرورهای کمتری است که می‌توانیم بخریم، و پول بیشتری برای خرج کردن در طرح‌های دیگر، و همچنین فضای رک بیشتر. محصولات HP مثل همیشه قابل اعتماد هستند!»
البته تمام این دوستان پشتیبانی های 24 ساعته اچ پی ای و تماس تلفنی های مرکز پاسخ اچ پی ای ها رو دارند و مثل ما نخواهند بود باید هم تعریف کنند.

برایان لی که 17 سال در زمینه فناوری اطلاعات در صنعت مراقبت های بهداشتی کار کرده است، گفت: "من تعدادی ورژن 8 و 9 دارم که به خوبی به من خدمات می دهند، و خیلی وقت هم هست که در حال استفاده از آنها هستم و الان می‌توانم در مورد نسل 10 نیز بگویم:

کار با این سرور از باز کردن آن از جعبه تا پایان راه اندازی، بسیار راحت است.
این سرور مانند یک تانک محکم وسرسخت ساخته شده است و بسیار دوست داشتنی است.
چقدر آسان است که اجزای مختلف را بسط داده و توسعه بدهیم.
من واقعا ILO را شخم می زنم و چیزهای جدیدی در ورژن 5 پیدا کردم.
راه اندازی نسبتا آسان، با مجموعه ای از ویژگی های خوب.

نتیجه

DL380 HPE با هر نسل بهتر می شود و جدیدترین Gen10 ویژگی های پیشرفته جدیدی را به وفور ارائه می دهد.
اگرچه کاربران فعلی OneView HPE باید برای پشتیبانی از سخت‌افزار Gen10 به نسخه 3.1 ارتقا دهند، این سرور دو یونیت بسیار قابل ارتقا میباشد.
گزینه‌های ذخیره‌سازی زیادی را ارائه می‌دهد و کنترلر جدید iLO5 مدیریت از راه دور و امنیت پلتفرم عالی را ارائه می‌دهد.

شرکت‌ها و شرکت‌های کوچک و متوسط که به دنبال سرور قدرتمند و ایمن رک 2U هستند که بتواند با آنها رشد کند، ProLiant DL380 Gen10 را یک شریک ایده‌آل خواهند یافت.ماهان شبکه ایرانیان مفتخر است که یکی از پیشروترین خرده فروشان سرورهای جدید و بازسازی شده در ایران است. ما سرورهای برندهای بزرگی مانند HP و Dell را خرید می‌کنیم که همه آنها مستقیماً توسط ما در وارد کشور شده و برای فروش به مشتریان عزیز اماده ارائه میباشد ، بنابراین دریافت آنچه نیاز دارید آسان‌تر نیست. به طیف کامل سرورهای ما نگاهی بیندازید سایت دکتر اچ پی تمام سرور های و قطعات جانبی سرور را ارائه می دهد. یا اگر نتوانستید چیزی را که به دنبالش هستید بیابید، با دکتر اچ پی بگیرید.