نماد اعتماد

راهنمای کامل هارد سرور HP

اگر به دنبال خرید یک هارد سرور هستید و یا تفاوت هارد سرور با هارد معمولی را نمی‌دانید، ما در این مقاله به‌صورت کامل تفاوت بین هاردهای SSD و HDD را بررسی کرده‌ایم. 

مشاوره خرید هارد سرور 

راهنمای خرید هارد HP 

لیست قیمت هارد سرور hp

دانستن قیمت هارد سرور hp برای کسب‌وکارها و افرادی مهم است که به دنبال سرمایه‌گذاری در راه‌حل‌های ذخیره‌سازی قابل اعتماد و کارآمد هستند. کسب‌وکارها با رشد سریع تقاضای تولید و ذخیره‌سازی داده‌ها، به هارد سرورهای با ظرفیت و کارایی بالا نیاز دارند. به این ترتیب، شناخت عوامل موثر در قیمت‌گذاری هارد سرورهای HP برای تصمیم‌گیری آگاهانه خرید و به حداکثر رساندن ارزش و اثربخشی زیرساخت فناوری اطلاعات، حیاتی است.

هارد سرور HP چیست؟

هارد سرور یک جزء مهم در سیستم سرورهای HP است که وظیفه ذخیره و بازیابی داده‌ها را بر عهده دارد؛ یک دستگاه ذخیره‌سازی با کارایی بالا و قابل اعتماد که به طور خاص برای محیط‌های سرور طراحی شده است. بنابراین عملکرد استثنایی، امنیت داده‌ها و مقیاس‌پذیری را تضمین می‌کند. هارد درایوهای سرور اچ پی در اشکال مختلف مانند هارددیسک (HDD)، درایو حالت جامد (SSDSAS، SATA و غیره در دسترس هستند.

هارد سرور HP اغلب مجهز به فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند کد تصحیح خطا (ECC) و ابزارهای تشخیصی جامع است؛ فناوری‌هایی که به یکپارچگی داده‌ها منجر می‌شوند و تعمیر و نگهداری و عیب‌یابی آسان را تسهیل می‌کنند.

انواع هاردهای سرور HP با ظرفیت‌های ذخیره‌سازی و فرم فاکتورهای مختلف می‌توانند انعطاف‌پذیری را برای رفع نیازهای مختلف سرور فراهم کنند. بنابراین قیمت این هارد سرورها نیز متفاوت خواهد بود. در ادامه مطلب، عوامل موثر بر قیمت هارد سرور hpرا معرفی خواهیم کرد.

عوامل موثر بر قیمت هارد سرور hp

شرکت اچ پی یکی از تولیدکنندگان پیشرو سخت‌افزار سرور از جمله هارددیسک محسوب می‌شود. قیمت هارد درایوهای سرور HPتحت تاثیر عوامل مختلفی مانند پیشرفت‌های تکنولوژیکی تا تقاضای بازار قرار دارد. پیشرفت‌های تکنولوژیکی، هزینه‌های مواد خام، رقابت، نرخ ارز، تقاضای بازار، ظرفیت و نوع هارد همگی نقش مهمی در این زمینه دارند.

با شناخت این عوامل، مصرف‌کنندگان و کارشناسان می‌توانند دینامیک قیمت هارد سرورهای HP را بهتر درک کنند و تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرند. در ادامه، 8 عامل کلیدی و موثر بر قیمت هارد سرور hp را بررسی خواهیم کرد.

1. پیشرفت‌های تکنولوژیک

پیشرفت‌های تکنولوژیک و فناورانه نقش مهمی در تعیین قیمت هاردهای سرور HP دارند. با پیشرفت تکنولوژی، سازندگان هاردهای سریع‌تر، بزرگ‌تر و قابل اعتمادتر را توسعه می‌دهند.

معرفی فناوری‌های ذخیره‌سازی پیشرفته، مانند درایوهای حالت جامد (SSD)، به طور قابل توجهی بر قیمت هاردهای سنتی تاثیر گذاشته است. در حال حاضر SSD ها، SAS ها و SATA ها عملکرد بهتری دارند و در عین حال، گران‌تر هستند. بنابراین، ادغام فناوری‌های پیشرفته بر قیمت کلی هاردهای سرور HP تاثیر می‌گذارد.

2. هزینه مواد اولیه

هزینه مواد اولیه نیز عامل مهمی در تعیین قیمت هارد سرور hpاست. تولید هاردهای سرور به قطعات مختلفی مانند پلاتر، هد خواندن و نوشتن و برد مدار نیاز دارد. نوسانات قیمت این مواد اولیه مانند فلزات و قطعات الکترونیکی به طور مستقیم بر هزینه‌های تولید تاثیر می‌گذارد. درنتیجه، هرگونه تغییر در هزینه‌های مواد اولیه می‌تواند بر قیمت هاردهای سرور HP تاثیر داشته باشد.

3. ظرفیت

در حال حاضر، هارد سرور اچ پی با ظرفیت‌های متعدد عرضه می‌شود. مطمئنا هر چقدر ظرفیت هارد بیشتر باشد، قیمت آن هم با افزایش روبه‌رو خواهد شد. البته استثنا هم در این زمینه وجود دارد، مثلا یک هارد با فناوری پیشرفته‌تر و ظرفیت کمتر احتمالا گران‌تر از مدل با ظرفیت بیشتر و فناوری قدیمی‌تر خواهد بود. در حال حاضر، هارد سرورهای hp در ظرفیت‌های 300 گیگابایت تا 10 ترابایت عرضه می‌شوند.

4. رقابت

رقابت در بازار هم نقش مهمی در شکل دادن به قیمت هارد سرور hp ایفا می‌کند. حضور تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان متعدد و رقابت آن‌ها برای سهم بردن از بازار می‌تواند استراتژی‌های قیمت‌گذاری رقابتی را تغییر دهد.

شرکت‌ها اغلب درگیر جنگ قیمت‌ها هستند و برای جذب مشتریان، تخفیف‌هایی را ارائه می‌دهند. این امر ممکن است باعث کاهش قیمت‌ها شود. برعکس، تولیدکنندگان در یک بازار کمتر رقابتی ممکن است از قدرت انحصار استفاده کنند که منجر به قیمت‌های نسبتا بالاتر برای هاردهای سرور HP می‌شود.

5. نوسانات نرخ ارز

نوسانات نرخ ارز هم بر قیمت هاردهای سرور HP تاثیر می‌گذارد. از آنجایی که اچ پی یک برند جهانی است، محصولات آن در معرض نوسانات نرخ ارز هستند. اگر ارزش واحد پول داخلی در برابر ارز خارجی تضعیف شود، منجر به افزایش قیمت هارد سرور اچ پی خواهد شد. برعکس، یک ارز قوی می‌تواند منجر به کاهش قیمت شود و محصولات را برای مصرف‌کنندگان جذاب‌تر کند.

6. میزان تقاضا

تقاضای کلی برای سخت‌افزار سرور مانند هارد آن، بر قیمت‌ها تاثیر دارد. افزایش تقاضا ناشی از عواملی مانند رشد در بخش فناوری اطلاعات یا گسترش رایانش ابری، می‌تواند به قیمت‌های بالاتر منجر شود. در مقابل، کاهش تقاضا تولیدکنندگان را وادار به کاهش قیمت‌ها برای تحریک فروش خواهد کرد.

7. نوع هارد

نوع هارد نیز تاثیر عمده‌ای بر قیمت هارد سرور hp خواهد گذاشت. مطمئنا هاردهای جدیدتر مانند SATA و SAS گران‌تر از هاردهای قدیمی‌تر هستند. نوع هارد استفاده شده در سرور اچ پی می‌تواند تاثیر بسزایی در قیمت آن داشته باشد. هارددیسک‌های HDD مدت‌ها است که وجود داشته‌اند و به طور کلی ارزان‌تر از SSDها هستند. با این حال، SSDها عملکرد سریع‌تر و پایداری بهتری دارند و برای برنامه‌های کاربردی با کارایی بالا ایده‌آل خواهند بود.

8. نسل هارد سرور

نسل هارد سرور تاثیر قابل توجهی بر قیمت هاردهای سرور اچ پی دارد. با توسعه نسل‌های جدیدتر فناوری، نسل‌های قدیمی‌تر به مرور زمان منسوخ می‌شوند و تقاضا برای سخت افزار مربوطه کاهش می‌یابد. این کاهش تقاضا، قیمت هارد درایوهای سرور نسل قدیمی را کاهش می‌دهد. زیرا تامین کنندگان سعی می‌کنند باقیمانده موجودی خود را بفروشند.

به طور کلی، نسل‌های جدید هاردهای سرور به دلیل ویژگی‌های پیشرفته، عملکرد بهتر و افزایش سازگاری با جدیدترین نرم‌افزارها و سیستم‌ها، قیمت بالاتری دارند.

هارد سرور چیست؟

هر شرکت داده‌ای برای اطمینان از انباشت و پردازش یکپارچه داده‌ها، به یک زیرساخت IT قوی نیاز دارد. در قلب واحدهای پردازش داده، هارد درایوهای سرور قرار دارند. در پاسخ به این سوال که هارد سرور چیست باید گفت این قطعات حجم عظیمی از داده‌های تولید شده از طریق شبکه را ذخیره می‌کنند. هارد سرورها بخشی جدایی‌ناپذیر از شبکه داده به‌حساب می‌آیند و باعث می‌شوند پروسه ذخیره‌سازی روان‌تر کار کند.

آشنایی اولیه با هارد سرورها

قابلیت اطمینان از هارد درایو برای کاربران سرور بسیار مهم است زیرا مقادیر زیادی از داده‌های مهم را در خود نگه می‌دارد. این امر تضمین می‌کند که هارد سرور در یک محیط کاری طولانی و بزرگ، حتی با حجم زیاد، به‌درستی کار کند.

سرورها اغلب از هارد دیسک‌های SAS استفاده می‌کنند. از مزایای برجسته هارد دیسک‌های SASمی‌توان به‌سرعت بالا، پایداری و جنبه‌های امنیتی بهتر اشاره کرد. سیستم‌های سرور پایین رده نیز می‌توانند از هارد دیسک‌ها استفاده کنند. در این‌گونه مواقع، درایوهای سرور SATA ارجحیت دارند. در سال‌های اخیر درایوهای سرور SSD توسط بسیاری از سازمان‌ها بر درایوهای سرور SAS ترجیح داده شده‌اند.

طبقه‌بندی هارد سرور

هارد درایوهای سرور به اینترفیس‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شوند که در زیر ذکر شده‌اند:

  • هارد دیسک SAS دارای رابط SSS 1.0 و SAS 2.0 است. نوع اول، پهنای باندی در حدود 3.0 گیگابایت بر ثانیه دارد. این پهنای باند بالا، وضعیت را به نفع SAS 2.0 از دست می‌دهد.
  • هارد SCSI از رابط انتقال سنتی و قدیمی استفاده می‌کند. توجه داشته باشید که فروش این محصولات متوقف شده است.
  • Near Line SAS یا NL-SAS در بازار ذخیره‌سازی نسبتا جدید محسوب می‌شود. درایوهای NL-SAS اساسا درایوهای SATA سازمانی با رابط SAS و سرعت منطقی هستند.
  • SDE / FDE رمزگذاری سخت‌افزاری SAS است که توسط IBM برای هارد دیسک‌های SAS توسعه‌یافته است. عملکرد این قطعات با هارد دیسک SAS مطابقت دارد. علاوه بر این، درایوهای SDE / FDE دارای یک سیستم رمزگذاری هستند که از هرگونه نقض داده‌های خصوصی جلوگیری می‌کند.
  • درایو حالت جامد یا SSD از سیستم تشخیص کلاس SSD و همچنین از پروتکل انتقال SAS 2.0 استفاده می‌کند.
  • هارد دیسک FC عمدتا برای SAN خارجی استفاده می‌شود که از فیبر نوری به‌عنوان پروتکل اصلی انتقال استفاده می‌کند. این دیسک دارای دو کانال است و از کانال فیبر نوری برای انتقال تمامی اطلاعات بهره می‌برد. بنابراین برای انتقال با سرعت بالا، از هاردهای FC استفاده می‌شود.
  • هارد دیسک با رابط SATA به‌عنوان هارد دیسک سریال نیز شناخته می‌شود و به سنگ بنای رایانه‌های شخصی نسل بعدی تبدیل شده است. علت این است که این محصول مجهز به مکانیزم تصحیح خطای قدرتمندی است که می‌تواند به طور خودکار، خطاهای شناسایی شده را تصحیح کند. این ویژگی می‌تواند به طور قابل‌توجهی امنیت داده‌ها را در حین انتقال داده بهبود بخشد. آخرین نسخه هارد دیسک SATA از سیستم تقویت سیگنال دیفرانسیل استفاده می‌کند. این نویز، سیگنال‌های طبیعی را فیلتر می‌کند تا SATA در ولتاژ پایین کار کند.
  • هارد دیسک‌های سرور نیز بر اساس درایو هارد به دو دسته Hot-swap و simple-swap طبقه‌بندی می‌شوند. به گفته کارشناسان، هارد سرور HP و هارد دیسک‌های Hot-swap معمولا از یک رابط SAS استفاده می‌کنند.

ویژگی‌های یک هارد سرور چیست؟

یک هارد سرور برای کارآمد بودن و تاثیرگذاری مثبت در ذخیره‌سازی داده‌ها باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

قابلیت اطمینان بالا

هارد سرور معمولا در معرض حجم کاری زیادی است زیرا سرور باید 24 ساعت کار کند. تولیدکنندگان مختلف هارد دیسک از فناوری منحصر به فرد و نوآورانه خود برای تضمین امنیت کامل داده‌ها استفاده کرده‌اند. به‌عنوان مثال، به گفته کارشناسان هارد سرور Dell، برای جلوگیری از از دست رفتن تصادفی اطلاعات، هاردهای سرور طوری طراحی شده‌اند که در برابر نیروی ضربه مقاومت کنند.

سرعت بالا

هارد سرور مورد استفاده توسط سرور می‌تواند به‌ سرعتی در حدود 5400 دور در دقیقه (درایوهای SATA) تا 15000 دور در دقیقه (درایوهای SAS) در دقیقه برسد. این درایو همچنین دارای یک Write Caech بزرگ است. بنابراین، میانگین زمان دسترسی به سیستم نسبتا کوتاه خواهد بود. نرخ انتقال داخلی و خارجی نیز بالا است.

ماندگاری طولانی

هارد دیسک‌های سرور بادوام هستند و با توجه به اندازه درایو سرور، حجم زیادی از داده‌های تاریخی را ذخیره می‌کنند. از آنجایی که هارد سرورها باید به طور مداوم کار کنند، برای حداکثر اطمینان، حداقل خرابی و رسیدگی به درخواست‌ها با حداقل تاخیر ساخته شده‌اند.

هارد سرور Hdd

تا اینجا تا حدودی دانستیم که هارد سرور چیست. یکی از انواع هارد سروها، نوع HDD است. HDD مخفف عبارت Hard Disk Drive و یک حافظه غیر فرار و یک هارد دیسک سنتی است. از این دستگاه برای ذخیره و نگهداری دائمی داده‌های شخصی، سیستم‌عامل‌ها و برنامه‌ها روی سرور استفاده می‌شود. HDD نوعی هارد دیسک مکانیکی است که اجزای سازنده آن شامل پیندل، دیسک پلتر، محرک، بازوی محرک و هد خواندن/نوشتن است.

جالب است بدانید که پلاترها ابزارهایی هستند که 10 هزار بار در دقیقه در هارد دیسک می‌چرخند تا وظیفه ذخیره‌سازی داده‌ها را انجام دهند. بنابراین هارد دارای قطعات متحرکی است که برای انتقال داده‌ها از دیسک‌های دایره‌ای (دوار) استفاده می‌کند. این در حالی است که در SDD Driveهیچ قطعه متحرکی به کار برده نشده است.

خوشبختانه سرورهایی که هارد دیسک‌های HDD دارند، حتی در صورت خاموش بودن هم اطلاعات را ذخیره می‌کنند. مشکل این نوع هارد، سرعت پایین و آسیب‌پذیری آن است که با کوچک‌ترین ضربه‌ای از کار می‌افتد.

مزایای هارد سرور HDD

دلیل استفاده از هارد سرور HDD برخی از مزایایی است که ارائه می‌دهد. این مزایا عبارت‌اند از:

  • مقرون‌به‌صرفه بودن
  • بادوام بودن و داشتن طول عمر بیشتر
  • ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتر
  • ذخیره‌سازی بهتر اطلاعات

آشنایی با هارد سرور SSD

اگر میخواهید بدانید هارد سرور چیست باید با هارد دیسک‌های نوع SSDآشنا شوید. SSD یا Solid State Drive نسل جدید و سریع هارد دیسک‌هایی است که علاوه بر ذخیره اطلاعات، امنیت بالایی در انتقال داده‌ها ایجاد می‌کند. بر خلاف سرور HDD که دارای سر اهرمی برای خواندن و نوشتن اطلاعات است، SSD دارای قطعات متحرک یا دیسک‌های چرخان برای انتقال اطلاعات نیست. ماهیت هارد SSD مانند Flash است که در مقیاس بزرگ‌تر پیاده‌سازی شده است.

سرور SSD اطلاعات و داده‌ها را با تکیه بر مدارهای مجتمع (IC) روی حافظه فلش ذخیره می‌کند. اطلاعات در صفحات NAND (تراشه‌های حافظه SSD) در درایو SSD ذخیره می‌شوند.

تکنولوژی به کار رفته در این نوع هارد سرورها، احتمال از دست رفتن اطلاعات در اثر ضربه، لرزش، قطع برق و موارد دیگر را کاهش می‌دهد. سرعت خواندن در هارد SSD بالا است. اما چون در هنگام نوشتن اطلاعات، سلول ها را کنترل و فضای خالی را بررسی می کند، ممکن است در نوشتن سریع نباشد. بااین‌حال در نهایت، سرعت بسیار بالاتری نسبت به HDD خواهد داشت. می‌توان نتیجه گرفت سرعت پردازش و عملکرد خواندن و نوشتن SSD بسیار بهتر از HDD است. درایوهای SSD سرور دارای مکانیزم پیچیده‌ای برای خواندن و نوشتن و پردازش داده‌ها هستند.

مزایای هارد سرور SSD

از مهم‌ترین دلایل استفاده از هارد سرور SSD می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت اطمینان بالا و کاهش نرخ خطا
  • سرعت بالا
  • ذخیره انرژی
  • دسترسی سریع به داده‌ها
  • اشغال فضای کمتر
  • عملکرد و کارایی I/O
  • بادوام و پایدار

 

سرور SSH در مقابل سرور HDD

SSD و HDD از نظر ساختار، عملکرد، هزینه و سرعت تفاوت‌های کلیدی دارند و این تفاوت‌ها می‌توانند در انتخاب آن‌ها بسیار موثر باشند. در ادامه، توضیح جامع‌تری خواهیم داد.

دسترسی به داده‌ها

درایوهای ذخیره‌سازی SSD عملکردی کاملاً متفاوت با هارد دیسک دارند. در این نوع، به دلیل عدم وجود عنصر متحرک و دیسک‌های چرخان، زمان دسترسی به داده‌ها در حدود 0.1 میلی‌ثانیه است. در حالی که هارد دیسک‌ها به دلیل سیستم چرخشی، در بهترین شرایط، به حدود 5 تا 8 میلی‌ثانیه نیاز دارند.

عملکرد فرآیند

هنگام انتخاب هارد سرو باید بدانیم عملکرد فرآیند هارد سرور چیست. در سرور SSD، سرعت دسترسی بیشتر به داده‌ها به زمان انتظار کوتاه‌تر برای پردازش درخواست‌های داده منجر می‌شود. در نتیجه، از زمان ذخیره شده CPU برای انجام سایر فرآیندها می‌توان بهره برد. در سرورهای HDD، پردازنده باید منتظر پردازش اطلاعات باشد، بنابراین صف پردازش کندتر حرکت می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، عملکرد یک پردازنده در یک سرور با درایو SSD در مقایسه با عملکرد همان پردازنده با همان مقدار هسته و فرکانس در سرور HDD بسیار سریع‌تر و کارآمدتر است. بنابراین استفاده از سرور SSD باعث می‌شود سرور شما کم بار شود و در نتیجه، سرعت پردازش بیشتری خواهید داشت.

گنجایش ذخیره‌سازی

ظرفیت عامل اصلی انتخاب هارد دیسک ذخیره‌سازی برای کاربران به خصوص شرکت‌های در حال رشد است. درایو SSD علاوه بر سرعت و عملکرد ایده‌آل، از ظرفیت ذخیره‌سازی بالایی نیز برخوردار است. هارد دیسک‌های HDD با ظرفیت 1 تا 8 ترابایت عرضه می‌شوند در حالی که هارد دیسک‌های SSD ظرفیت 50 تا 100 ترابایت را ارائه می‌دهند. به‌این‌ترتیب، SSD می‌تواند منطقی‌ترین گزینه برای سازمان‌های در حال رشد و مقیاس‌پذیر باشد. زیرا نیازهای کاربران را برای فضای ذخیره‌سازی بیشتر برآورده می‌کند.

بهره‌وری

در مقایسه با درایوهای HDD سنتی، SSD عملکرد بهتری از نظر قابلیت اطمینان و سرعت در خواندن، نوشتن و عملکرد ارائه می‌دهد. از نظر سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات، HDD می‌تواند این کار را با سرعت 125 مگابایت و SSD 550 مگابایت بر ثانیه انجام دهد.

هاردهای SSD توانایی نوشتن اطلاعات با سرعت 520 مگابایت بر ثانیه را دارند. علاوه بر این، درایو SSD مصرف انرژی کمتری دارد. در درایو HDD به دلیل اینکه قطعات متحرک فیزیکی وظیفه خواندن و نوشتن داده‌ها را بر عهده دارند، این کارها با کندی و مصرف انرژی بیشتر انجام می‌شود.

عملکرد و کارایی I / O

با توجه به نحوه ذخیره داده‌ها و رویکرد دسترسی که درایوهای SSD روی آن کار می‌کنند، عملکرد تصادفی I/O آن‌ها شگفت‌انگیز است. آزمایش‌ها نشان داده‌اند که درایوهای SSD می‌توانند حداقل 6000 I/O در ثانیه را مدیریت کنند. در حالی که HDD ها داستان متفاوتی را بیان می‌کنند. طی آزمایش‌های مشابه، سریع‌ترین هارد دیسک‌ها توانستند به طور متوسط 400 عملیات ورودی/خروجی در ثانیه انجام دهند.

عملکرد و سرعت پردازش سرور

سرعت یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های SSD و HDD است، در این مقایسه، SSD سرعت بیشتری در خواندن/نوشتن دارد. علاوه بر این، در دسترسی به اطلاعات، SSD تقریباً 100 برابر سریع‌تر از HDD است. دسترسی سریع‌تر به اطلاعات باعث می‌شود نرم‌افزار سریع‌تر و روان‌تر اجرا شود. همچنین در سرور SSD افزایش دسترسی بلوک‌های ذخیره‌سازی به یکدیگر باعث افزایش نرخ دسترسی می‌شود که در توان عملیاتی سرور SSD نیز مؤثر خواهد بود.

قابلیت اطمینان و میزان خطا

همان‌طور که قبلا ذکر شد، SSD ها هیچ قطعه متحرکی ندارند. با توجه به پیشرفت‌های اخیر در زمینه ذخیره‌سازی داده‌ها، آن‌ها بسیار قابل‌اعتمادتر از HDD های معمولی هستند و میزان خطای آن‌ها حدود 0.5٪ است. در حالی که در هارد دیسک‌ها به دلیل ساختار چرخشی آن‌ها، احتمال اینکه دیسک آسیب ببیند و اطلاعات از بین بروند، حدود 2 تا 5 درصد است. پیش از تصمیم‌گیری باید بدانید میزان خطای هارد سرور چیست تا هارد سروری مطمئن و قابل اعتماد تهیه کنید.

هزینه

هزینه عاملی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. در این زمینه، سرور HDD نسبت به فناوری جدید و پیشرفته SSD از هزینه مقرون‌به‌صرفه و کمتری برخوردار است. به دلیل برخورداری از این مزیت، HDD سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص داده است.  

دوام و طول عمر

ماندگاری هارد ذخیره‌سازی نیز در انتخاب موثر است. در صورت استفاده از هارد HDD نهایتا تا 5 سال می‌توانید از آن استفاده کنید. ساختار HDD برای ذخیره‌سازی اطلاعات به‌گونه‌ای است که احتمال آسیب‌پذیری و شکستگی و فرسودگی قطعات فیزیکی متحرک در آن وجود دارد. طول عمر یک درایو SSD تقریباً 10 سال است؛ ولی در شرایط خاص می‌تواند زودتر از این مدت از کار بیفتد. اما به‌طورکلی، به لطف ساختار مبتنی بر مدارهای مجتمع، SSD یکپارچگی و دوام داده‌ها را حفظ می‌کند.

از آنجایی که هارد سروها برای ذخیره‌سازی دائما در طول شبانه‌روز اطلاعات را می‌خوانند و می‌نویسند، احتمال خرابی و نیاز به تعمیر آن‌ها زیاد است. در این مقایسه، SSD با میزان خرابی 0.5% در سال همچنان نسبت به HDD با میزان خرابی 2-5% در سال برتری دارد.

مصرف برق

HDD برای انجام وظایف ذخیره‌سازی به تحرک قطعات فیزیکی وابسته است، در حالی که در ساختار SSD این قطعات وجود ندارند. به همین دلیل، می‌توان نتیجه گرفت HDD به انرژی و برق بیشتری نیاز خواهد داشت. SSD برای ذخیره‌سازی به 5 وات انرژی نیاز دارد که بسیار کمتر از مصرف برق معمول یک HDD است که تا 10 وات می‌رسد.

جمع‌بندی

در پاسخ به پرسش هارد سرور چیست باید گفت این دستگاه وظیفه ذخیره‌سازی مقدار زیادی از داده‌های شبکه را برعهده دارد. عواملی مانند سرعت، دوام، انرژی و ... نقشی تعیین‌کننده در انتخاب هارد سرورها ایفا می‌کنند. انتخاب نوع هارد سرور باید بر اساس فاکتورهای عملکردی آن‌ها و نیاز سازمان شما انجام شود.

هارد Hp

RPM مخفف عبارت Revolutions Per Minute و به معنای چرخش دیسک هارد در هر دقیقه است. هرچقدر عدد RPM یک هارد بیشتر باشد، سرعت هارد بیشتر خواهد بود. RPM تنها برای هاردهای HDD hp  است و در انواع دیگر هاردها چنین معیاری برای سرعت هارد وجود ندارد.یک هارد سرور  hp HDD معمولا RPM بین 5400 تا 15K دارند. رقابت اصلی البته بین هارد 10K و 15K است. جایی که باید مقایسه کرد و دید کدام یک با شرایط خرید هارد سرور شرکت شما سازگاری بیشتری دارد. برای درک بهتر این موضوع، دو نمونه هارد سرور از هرکدام را بررسی می‌کنیم.

با در نظر گرفتن این سه عامل و توقعی که از یک هارد SSD دارید، می‌توانید اقدام به خرید کنید. لیست زیر چند مدل قدرتمند از هاردهای SSD مدل اچ پی است که نسبت به قیمت و کارایی خود مناسب هستند:

- HP 480GB 6G SATA SSD
- HP 1.6TB 12G SAS SSD
- HP 240GB 6G SATA SSD
- HP 800GB 12G SAS SSD

 

خرید هارد سرور HDD

حتما بخوانید: هارد دیسک HDD 

 

خرید هارد سرور HP

 

قیمت هارد سرور 10k

هارد سرور HP  SAS 12G SFF یکی از مدل‌های خوب هارد 15K است. این هارد سرور 300 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی دارد، نرخ انتقال داده آن 12 گیگابایت بر ثانیه است و از درگاه اتصال SAS بهره می‌برد. هارد سرور HP 600GB 6G SAS SFF SC هم یکی دیگر از مدل‌های هارد سرور اچ پی است که RPM آن 10K است، 600 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی دارد و سرعت انتقال داده آن 10 گیگابایت بر ثانیه است. درگاه خروجی SAS یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته این هارد سرور hp  است.البته شما میتوانید در مورد این هارد اچپی میتوانید محصولات را چک کنید .می توانید وارد سایت ماهان شبکه ایرانیان نیز شده وقیمت به روز شده این محصول و موجودی محصول رو در سایت فروش انلاین ماهان شبکه ایرانیان چک کنید. این هارد یکی از پرفروترین محصولات شرکت hpe  میباشد.هارد سرور HP 300GB 10K G8 از ظرفیت 300 گیگابایت و رابط SAS و سرعت انتقال داده 6 گیگابایت بر ثانیه‌ای بهره می‌برد. همچنین سرعت گردش دیسک 10000 دور در دقیقه، سرعت جست‌وجو یا همان Seek Time در حالت Single Track برابر با 0.3ms، در حالت Average برابر با 4.0ms و در حالت Full-Stroke برابر با 8.0ms از دیگر ویژگی‌های برجسته این مدل هارد سرور است.از این رو این هارد سرور در زمره پرفروش‌ترین هارد سرورهای اچ پی قرار می‌گیرد.

در مقایسه این دو هارد سرور HP که یکی هارد 10K است و دیگری هارد 15K، اگر سرعت عامل مهم در خرید هارد سرور برای شرکت شما باشد و با هزینه بیشتر هم مشکلی نداشته باشید، پس خرید هارد سرور 15K منطقیست. اما اگر اولویت با فضای ذخیره‌سازی بیشتر باشد، سرعت کمی کمتر چندان چالشی برای کار شما ایجاد نکند و گزینه اقتصادی‌تری را هم مدنظر داشته باشید، پس هارد سرور 10K انتخاب شماست.

هارد SSD و HDD چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

تفاوت هارد سرور SSD و HDD

هارد سرور SSD و هارد سرور اچ پی HDD هرکدام ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند که از جهاتی آن‌ها را از یکدیگر متمایز و از لحاظ دیگر مناسب برای کاربری‌های مختلف می‌کند. بنابراین هرکدام از این نوع هاردهای سرور ممکن است برتری‌هایی نسبت به یکدیگر داشته باشند، اما این به معنای بهتر بودن هرکدام از آن‌ها نیست و این کاملا به تجربه و نیاز کاربر از یک هارد سرور بستگی دارد.

- اولین تفاوت ملموس هارد SSD با هارد HDD در مصرف انرژی آن است؛ جایی که SSD حدودا 2 الی 3 وات مصرف می‌کند و هارد HDD بین 6 الی 7 وات و این یک برتری محسوس برای SSD است.
- هارد SSD ظرفیت ذخیره‌سازی کمتری نسبت به HDD دارد. درست است که SSDها یک ترابایت یا کمی بیشتر هم ممکن است باشند، اما در HDD مدل‌های مثلا 6 ترابایتی هم هست که از این رو یک مزیت بزرگ برای سرورهایی که نیاز به حجم بالای ذخیره‌سازی دارند، می‌باشد.
- هارد HDD کمی پرسروصداتر است! به ندرت صدایی از یک هارد SSD می‌شنوید، اما HDD بعضا به شکل محسوسی تولید صدا می‌کند، به خصوص وقتی که دیسک به چرخش درمی‌آید که در این صورت کمی لرزش هم اضافه می‌شود!
- هارد SSD سرعت بسیار بیشتری از هارد HDD دارد. به طوری که اگر واقعا مهم‌ترین عامل برای خرید یک هارد سرور HP سرعت باشد، در خرید هارد SSD درنگ نکنید.
- قیمت هارد SSD همانند سرعت آن بسیار بیشتر از هارد HDD است! بنابراین پیش از خرید هارد سرور HP ، ابتدا بررسی کنید که چقدر می‌توانید هزینه کنید و آیا واقعا به میزان سرعتی که هارد SSD ارائه می‌دهد، نیاز دارید یا خیر. اگر واقعا نیاز ندارید، با تهیه یک هارد HDD هم در هزینه صرفه‌جویی کنید، هم فضای ذخیره‌سازی بیشتری در اختیار داشته باشید.

هارد سرور  HP SAS

خرید هارد سرور SAS

هارد Serial Attached SCSI که به اختصار SAS نیز نامیده شده است، یک نوع هارد مغناطیسی است که در مقایسه با SATA سریع‌تر و قابل اطمینان‌تر است، اگرچه از حافظه کمتری برخوردار است. این نوع هارد مناسب کارهایی است که نیازمند سرعت فوق‌العاده بالاست و چندان هم محتاج حافظه چند ترابایتی نیست.

از مهم‌ترین ویژگی‌های هارد SAS سرعت بسیار بالای آن است، به طوری که در مدل‌های جدیدتر آن سرعت انتقال اطلاعات حتی به عدد 12 گیگابایت بر ثانیه هم می‌رسد و به همین خاطر است که این نوع از هاردهای مغناطیسی مناسب سرورهای جدید نسل نه و ده اچ پی است.

هارد سرور  HP SATA

قیمت هارد سرور SATA

هارد SATA از مهم‌ترین انواع هارد سرور اچ پی است و جزو هاردهای مغناطیسی به حساب می‌آید. این نوع از هاردها با سرعت چرخش بالا (تا 7200 دور در دقیقه) در فرم فاکتور LFF و SFF و سرعت انتقال داده 6 گیگابایت بر ثانیه‌ای اگرچه ضعیف‌تر از هارد SAS به چشم می‌آید، اما به لطف حافظه ذخیره‌سازی بالاتر و ویژگی‌هایی نظیر Hot Plugging- که به لطف آن در زمان استفاده از سرور می‌توانید هارد را جدا و با مدل جدید عوض کنید- گزینه‌ای مناسب برای سرور اچ پی است.

هارد Storage HP

خرید هارد Storage اچ پی

هارد استوریج HP هم یکی دیگر از انواع هارد اچ پی است که می‌تواند در سرور مورد استفاده قرار بگیرد. این نوع هارد عملکردی مشابه هارد سرور HP دارد، با این تفاوت که از لحاظ نوع ساختار کمی فرق دارد. کد مخصوص استوریج تفاوت اصلی هارد استوریج با هارد سرور است.هارد استوریج برای ذخیره‌سازی داده‌های حساس بسیار مناسب است. یکی از ویژگی‌های برجسته این هارد مدیریت فایل‌هاست که به کمک کنسول نرم‌افزاری استوریج امکان‌پذیر است و می‌توان از این طریق سفارشی‌سازی کرد. در کل هارد استوریج نیز می‌تواند یک گزینه مناسب برای سرور باشد، به خصوص اگر مدیریت فایل‌ها در اولویت باشد.

فناوری DS HP هارد چیست؟تکنولوژی Digitally Singed Firmware که به اختصار DS نیز می‌گویند، نخستین بار در سرورهای نسل 10 اچ پی مورد استفاده قرار گرفت. امنیت بسیار بالا، سرعت انتقال دیتا 12 گیگابایتی و اتصال هارد از نوع SAS از مهم‌ترین ویژگی‌های هارد سرور HP با فناوری DS است.هارد DS از مدرن‌ترین کنترلرهای پیشرفته برای پیش‌بینی خطا در درایو بهره می‌برد و به همین خاطر قبل از وقوع هرگونه مشکلی برای دیتای ذخیره‌شده، اعلان هشدار می‌دهد.

همچنین به لطف فناوری HP Smart Carrier در مقابل خطاهای انسانی که ممکن است منجر به پاک‌کردن داده‌ها شود جلوگیری می‌کند. به همین خاطر می‌توان گفت این نوع از هارد سرور HP مناسب شرایطی است که حفظ امنیت دیتا در اولویت قرار دارد.

هارد هلیومی HP

خرید هارد سرور هلیومی

اچ پی در یک اقدام متفاوت و جالب هارد درایوهایی عرضه کرد که به جای وجود هوا، از گاز هلیوم پر شده‌اند. این نوع از هاردها چند مزیت مهم دارند که از بین آن‌ها می‌توان به کاهش مصرف انرژی، افزایش راندمان کاری و مکانیسم سرعت خواندن و نوشتن هارد اشاره کرد. همچنین هارد هلیومی به مراتب کمتر از هاردهای دیگر گرما تولید می‌کند و بنابراین نیاز چندانی به خنک‌کننده ندارد. از این رو این نوع هارد برای دیتاسنترها مناسب است.

رومینگ درایو در هارد سرور HP چیست؟رومینگ فیزیکی دیسک به معنای جابجایی دیسک‌های فیزیکی از یک اسلات صفحه پشتی به دیگری در همان کنترلر است. شما می‌توانید رومینگ دیسک را تنها زمانی انجام دهید که سیستم خاموش باشد.چرا که احتمال وجود 1 درصد خطا وجود دارد که در این به دیتا و Raid آسیب وارد خواهد شد.حامل هوشمند HPE چیست؟

حامل هوشمند HPE چیست

تنها وجه تمایز درایوهای جدید یک SC (SmartDrive Carrier) در توضیحات قطعه است. HPE SmartDrive Carrier که به طور پیشگیرانه در مورد از دست دادن اطلاعات هنگام برداشتن درایو هشدار می دهد، در سری های نسل 8 به هارد سرور اچ پی اضافه گردید و باعث به وجود امدن تمایز بسیار بالایی این نوع از هارد سرور با هاردهای سایر برند ها شد.

HPE  HDD SFFهارد چیست؟آداپتور فلش HPE Small Form Factor (SFF) دو درایو حالت جامد SATA (SSD) 6G SATA Micro Form Factor (uFF) را در یک محفظه درایو هوشمند SFF دو دامنه‌ای بسته‌بندی می‌کند که به کاربران امکان می‌دهد دو برابر بیشتر درایو را در یک ماژول محاسباتی HPE Synergy نصب کنند.امضای دیجیتال هارد  HDD HPE چیست؟خت‌افزار دیجیتالی امضا شده HPE با ارائه این اطمینان که میان‌افزار درایو از منبع قابل اعتمادی می‌آید، از دسترسی غیرمجاز به داده‌های شما جلوگیری می‌کند. همچنین می‌توانید با استفاده از HPE SmartSSD Wear Gauge، طول عمر SSD خود را کنترل و تعیین کنید آیا درایوهایی در معرض خطر خرابی هستند یا خیر.

البته یک نکته خیلی مهم هم تشخیص هاردهای اورجینال از سری هاردهای غیر اورجینال می‌باشد . شما می‌توانید با دریافت مشاوره تلفنی از همکاران ما در واحد پشتیبانی و فروش دکتر اچ پی درباره اصل بودن کالای خریداری شده اطمینان حاصل کنید.معرفی چند نمونه

خیلی هم عالی و خوب هست